Vad göra när matte inte kan betala?

Jeps

Trådstartare
Stjäl en fråga som dykt upp i mitt fb flöde. Blev en ganska intressant diskussion där. Vill nu se vad ni säger?

Etisk fråga från verkligheten (inte min just idag) : Dräktig oförsäkrad tik med förlossningsproblem. Behöver kejsarsnitt mitt i natten. Matte har inte råd, har sjukpension.

Vad göra för att göra det rätta? Göra det billigare? Hur rättvist är det mot de som försäkrar?

Avliva hunden ? Hemskt och motbjudande för personalen och matten förstås. Och hunden...

Skicka hem hunden och hoppas den överlever?

Remittera till Distriktsveterinärerna? Taskigt för de vill inte heller ge faktura på nåt ingen vill betala?

Göra det gratis och jobba gratis? Vem vill det mitt i natten?

Att para hundar är ingen mänsklig rättighet. Konsekvenserna kan bli oerhört trista för alla inblandade.

Vad röstar du på?

Frågan är konstigt ställd, är det veterinären som ställt den?

Första försöket hade varit att hitta ett avbetalningsalternativ med hundägaren. Jag hade - om jag valt att göra det - hållt hunden som pant till betalning inkommit.
Ja, det är veterinären som ställt frågan.
Avbetalningsplan när matte redan gjort klart att inga pengar finns?
Tror inte att man lagligt kan behålla hunden i pant. Vill man ta ansvar för att ta hand om en nyförlöst tik med valpar?. Vem tar den kostnaden?

Det bästa vore kanske om man kunde beslagta hunden, men jag misstänker att det inte är möjligt? I så fall lutar jag nog åt avlivning... Kan matten inte ens ta sms-lån eller liknande katastrofbetalning, vad händer om valparna behöver vård om en vecka igen? Kan man lita på att de får mat och vård som de behöver under de kommande veckorna? Vaccinationer, avmaskning, allt kostar pengar... Nej det är inget roligt beslut, men det är ju hela situationen som är tragisk.

Alla har en gräns där vi inte kan betala längre. (För många är den kanske bortom gränsen för där man inte vill betala längre - av flera olika anledningar - men det finns ändå ett i alla fall teoretiskt scenario där pengarna faktiskt är slut.) Då måste man ta sitt ansvar och avliva så hunden inte lider. Jag ser inte riktigt att det spelar någon roll var den gränsen ligger, om det är vid 200 kr eller 200 000...

Ja, det är veterinären som ställt frågan.
Avbetalningsplan när matte redan gjort klart att inga pengar finns?
Tror inte att man lagligt kan behålla hunden i pant. Vill man ta ansvar för att ta hand om en nyförlöst tik med valpar?. Vem tar den kostnaden?

Har inte varit på något djursjukhus eller någon klinik där de INTE har inskrivet att djuret hämtas ut mot fullt erlagd betalning.

Kostnaden får ägaren ta.

Jag ser det inte som självklart att det inte finns pengar i framtiden, valparna ska ju ev säljas. Då kan det finnas fog för att släppa hundarna mot avbetalningsplan.

Finns det däremot betalningsanmärkningar hade jag sett som enda alternativ att avliva, om hundägaren går med på det.

Lämnar man faktura är risken stor att man inte ser röken av pengarna. De avbetalningsalternativ som klinikerna idag har är oftast olika kreditbolag. Om dessa inte är beredda att ta chansen med kunden varför ska veterinären agera bank?

Som vet borde det vara oetiskt att skicka hem en lidande patient,så avliva ,om inte annat kanske någon lär sig att inte göra något man sen inte har råd att lösa.
Fan vad jag är trött på folk som ska dryga ut kassan genom att "avla" och sen inte har varken råd eller vana att lösa det när problemen dyker upp. :mad:

Lämnar man faktura är risken stor att man inte ser röken av pengarna. De avbetalningsalternativ som klinikerna idag har är oftast olika kreditbolag. Om dessa inte är beredda att ta chansen med kunden varför ska veterinären agera bank?

Jättesvårt. Etiskt vill man hjälpa hunden men samtidigt ska man inte jobba gratis för att folk tar sig vatten över huvudet.
Jag lutar åt att man får hjälpa tiken och ta bort alla/merparten av valparna. Tiken är prio ett.
Har kunden så dålig likviditet att till och med kreditbolagen backar skulle jag hålla nere mina omkostnader så mycekt det bara går utan att åsamka tiken lidande.

Vad gör man med hundar man lagt tid och pengar på som inte blir hämtade? Någon ska ju ta hand om dem, det är ju inte som en cykel.
Jag vet faktiskt inte hur det ser ut lagligt. Kan hundarna säljas av klinikerna och få in pengar så? Sen kommer ju kostnaden gå till kronofogden till slut.

Jättesvårt. Etiskt vill man hjälpa hunden men samtidigt ska man inte jobba gratis för att folk tar sig vatten över huvudet.
Jag lutar åt att man får hjälpa tiken och ta bort alla/merparten av valparna. Tiken är prio ett.
Har kunden så dålig likviditet att till och med kreditbolagen backar skulle jag hålla nere mina omkostnader så mycekt det bara går utan att åsamka tiken lidande.
Ett snitt jourtid kostar oavsett motsvarande en månadslön.

Jag vet faktiskt inte hur det ser ut lagligt. Kan hundarna säljas av klinikerna och få in pengar så? Sen kommer ju kostnaden gå till kronofogden till slut.

Pengarna (kanske 4-5000 för en blandrastik?) och jobbet att hitta hem kontra kostnaden för snitt, logi, mat och tillsyn är inte jämförbara.
Avlivning är det enda ekonomiskt försvarbara, etik och känslor är en annan sak.

Stjäl en fråga som dykt upp i mitt fb flöde. Blev en ganska intressant diskussion där. Vill nu se vad ni säger?

Etisk fråga från verkligheten (inte min just idag) : Dräktig oförsäkrad tik med förlossningsproblem. Behöver kejsarsnitt mitt i natten. Matte har inte råd, har sjukpension.

Vad göra för att göra det rätta? Göra det billigare? Hur rättvist är det mot de som försäkrar?

Avliva hunden ? Hemskt och motbjudande för personalen och matten förstås. Och hunden...

Skicka hem hunden och hoppas den överlever?

Remittera till Distriktsveterinärerna? Taskigt för de vill inte heller ge faktura på nåt ingen vill betala?

Göra det gratis och jobba gratis? Vem vill det mitt i natten?

Att para hundar är ingen mänsklig rättighet. Konsekvenserna kan bli oerhört trista för alla inblandade.

Vad röstar du på?

Om veterinär gör snittet hoppas jag att de kastrear tiken samtidigt!
Man ska inte para tik om man inte har pengar till ev snitt o vård!
Finns nån sån person i min kommun tyvärr:(

Kan ju tillägga att min partner har ett gammalt skadeståndskrav som gått till kfm via tingsrätten. Det är 8 år sedan, vi har inte sett en krona. Men vi får käcka brev från kfm som informerar om detta varje månad. Säkert kostat mer än skadeståndet vid detta laget.

Självklart ska tiken inte skickas hem iaf.
Ägaren bör få välja, avlivning el behandling. Av vad jag vet behåller kliniken djuren tills ägaren löst ut dem kontant. Hade en granne med sanlöst dåligt ekonomiskt sinne som fick lösa ut sin hund på Blå Stjärnan...med Sms-lån :angel:
Om ägaren väljer att behandla och ändå inte betalar tycker jag hunden ska omhändertas av LS och ägaren stå kvar med skulden.
Folk bör läras sig att varken skaffa djur el avla om de inte har råd.

Självklart ska tiken inte skickas hem iaf.
Ägaren bör få välja, avlivning el behandling. Av vad jag vet behåller kliniken djuren tills ägaren löst ut dem kontant. Hade en granne med sanlöst dåligt ekonomiskt sinne som fick lösa ut sin hund på Blå Stjärnan...med Sms-lån :angel:
Om ägaren väljer att behandla och ändå inte betalar tycker jag hunden ska omhändertas av LS och ägaren stå kvar med skulden.
Folk bör läras sig att varken skaffa djur el avla om de inte har råd.
Håller med om det sista.
Tror inte LS omhändertar djur för att en veterinärräkning inte betalas. Skulden lär ju stå kvar så länge den inte betalas.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 835
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Autistisk bror
  • Hemmasittare