Vad göra mot tappskor?

Guldaskig

Trådstartare
Jag blir helt tokig! Hästen har fått en tappsko IGEN! Tredje skon sen förra skoningen. Tre skor på tre veckor!

Vad ska jag göra för att försöka förhindra detta? Att byta hovslagare vet jag inte om det skulle hjälpa, h*n har skott hästen ett år innan jag tog över henne och hon har aldrig haft en tappsko. Däremot rör hästen på sig betydligt mycket mer idag än vad hon gjorde på förra stället.

Men som sagt, jag blir helt galen på detta, det blir dyrt och vi får avbrott i ridningen hela tiden så alla tips mottages tacksamt!

Sv: Vad göra mot tappskor?

Vad har du för boots?

Riktigt stora hela gummiboots brukar vara det enda som går tillräckligt långt ner för att hjälpa till att rädda skorna.
Om man inte hittar någon annan lösning så går det att sätta på flapp-skor istället för vanliga skor som i stort sett inte går att trampa av.

/Camilla

Som redan sagts så instämmer jag i - boots.

Haft totalt tre som skickat skor kors och tvärs. Samtliga skodda med rejäla utlägg ska tilläggas, en av dem med ringskor dessutom (= mer att trampa på), och samtliga små livliga saker med sprattliga ben.

Boots gör enorm skillnad! Dock får du räkna bootsen som förbrukningsvara, det går åt ett antal/år - men man ser å andra sidan då vilken skillnad det gör. En slaktad boots men en sko kvar = bootsen gjort sitt jobb.

Glömmer jag sätta på bootsen kan jag nästan ringa hovslagaren direkt, tappskorisken är 90%. Med boots så lite beroende på häst minskar tappskofrekvensen med 75 - 100%.

Så, prova boots tycker jag. Jag har haft både neoprene och gummi, men tricket är att de ska vara stora, och täcka ända ner på baksidan och så mycket av skon som möjligt på sidan.

Skor tappar pallar nar hovarna ar for torra. Se till att fukta upp hovarna ordentligt. finns nagon trad om detta.

Köpte boots idag, neopren från Hööks för 99 kronor. För precis som du säger så är det nog en förbrukningsvara så vill inte köpa dyra märkesboots om hon bara ska ha dem i hagen :p Får se om storleken passar, ska prova dem imorgon efter att hovslagaren slagit på skon.

Djurjouren: Vad menar du med att fukta upp hovarna? Med vatten eller olja eller vad?

Skor tappar pallar nar hovarna ar for torra. Se till att fukta upp hovarna ordentligt. finns nagon trad om detta.

Bra poäng där, att skilja på att TAPPA skor, och TRAMPA AV sig skor. Kanske ska tillägga att mitt svar gäller trampa av sig skor - men det framgår ju faktiskt inte i ursprungsinlägget om hästen tappar/förlorar skorna i hagen - eller trampar av sig dem.

Min häst har haft perioder när hon dragit sko efter sko -och hovarna blir ju till slut rätt trasiga av det = skorna sitter inte direkt bättre..
På henne funkade vanliga gummiboots finfint :) De håller ju inte jättelänge direkt men är rätt billiga -en fördel med dem är att de bara är att spola av (och skrubba med en borste om det behövs), torkar fort.

på min fungerar duktig hovis och catagoboots. I början fick jag ha gummiboots med neoprenboots över för han har långa kotor och gummibootsen kasade gärna upp. Nu går han t.o.m utan boots för att han blivit bra mkt lugnare i hagen.

Kan tyvärr inte svara på om hon tappar dem eller trampar av sig dem. Det har hänt i hagen alla gånger (4 skor) så jag kan inte svara på hur det hänt.

Som alla andra sagt är boots ett bra motmedel mot skotramp. En annan sak du kan göra är att kolla att skorna är lagom stora. Om de är för stora och sticker ut onödigt mycket baktill ökar risken för att de trampar av sig dem markant.

Jag har hittat en eller två skor och de har ju inte varit helt släta kanske men jag skulle inte kalla dem böjda.

Det finns speciellt framtagna "sulor"- fast det är inte sulor utan en formad plastmojäng som spikas fast under skon och skyddar trakt o ballar precis där de brukar trampa av sig skon. De kostar nog ngr hundralappar men kan användas om o om igen. Det är en hyfsat ny "uppfinning", har inte använt de själv men har hört att det fungerar bra på ngr som har prövat. Prata med din hovslagare som säkert kan få tag på dem. Värt att pröva.
Lycka till!

Jag blir helt tokig! Hästen har fått en tappsko IGEN! Tredje skon sen förra skoningen. Tre skor på tre veckor!

Vad ska jag göra för att försöka förhindra detta? Att byta hovslagare vet jag inte om det skulle hjälpa, h*n har skott hästen ett år innan jag tog över henne och hon har aldrig haft en tappsko. Däremot rör hästen på sig betydligt mycket mer idag än vad hon gjorde på förra stället.

Men som sagt, jag blir helt galen på detta, det blir dyrt och vi får avbrott i ridningen hela tiden så alla tips mottages tacksamt!
Du skriver själv skillnaden. Hur ofta skos den?

Är den ung? Rider du mindre? Ystra hästar kliver gärna av sig skorna om den är bra skodd- har utlägg.
Tjocka mjuka neoprenboots på de första veckorna.

Sen ett tips.
Lär dig sätta på tappskor:idea:

Det finns speciellt framtagna "sulor"- fast det är inte sulor utan en formad plastmojäng som spikas fast under skon och skyddar trakt o ballar precis där de brukar trampa av sig skon. De kostar nog ngr hundralappar men kan användas om o om igen. Det är en hyfsat ny "uppfinning", har inte använt de själv men har hört att det fungerar bra på ngr som har prövat. Prata med din hovslagare som säkert kan få tag på dem. Värt att pröva.
Lycka till!

Det lät spännande, någon som har erfarenhet?

Lycka till!

Sådana har jag funderat på, med res för hur mycket av sidan de täcker.

ShoeSecure heter de (Stock och Sten säljer i Sverige, googla) och ser ut såhär på (finns i massa olika färger):
http://imagebank.ipcmedia.com/imageBank/s/shoesecure.JPG
http://www.farrierspages.com/userfiles/Shoe-Secure-from-above-one-.jpg
http://www.millcroftsonline.co.uk/_/rsrc/1296504050522/Shoe-Secure/fitting4.gif

De är dock INTE tänka för kontinuerlig användning, så himla bök ta av och på känns det som (jmf med boots)

Jag har hittat en eller två skor och de har ju inte varit helt släta kanske men jag skulle inte kalla dem böjda.

Har läs igenom och det enda du kan göra om hästen tapper sko igen är att bytta hovslager.

Det finns två katagori av "Tappsko"
Den där hovslagaren har gjört ett dålig jobb och sko´n bara rammla av:
En Trampsko där hästen har trampet av sig eller har fästnat i nåt.
Trampsko marks med att den tappad sko blir bojd.

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 129
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 589
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 662
Senast: super
·
Hästvård Varning för långt inlägg, det råkade bli en del. Idag kom hästen in med tre skor och en rejäl bit hov mindre igen, ena fram är det som...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
29 245

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka