Vad göra med panikslagen häst??

Sv: Vad göra med panikslagen häst??

Svarar alla med lite uppdatering på hans beteende, Som jag skrivit så åkte jag ju ut senare för att rida..
När jag tog in han i stallet så var han smått orolig igen, men kunde utan problem få på sadel, testade även som independent skrev med att hålla i grimskaftet men det blev bara snurrigt, funkade bättre att ha han lös då jag inte behövde fokusera på vart jag hade grimskaftet..

Väl ute i paddocken var han liiiite spänd, men inte mycket.. Red sen som vanligt och det utan några som helst problem. Kompisarna gick i hagen vid paddocken och det spelade ingen roll om de gick iväg så att han inte såg dom eller om de stod vid grinden..

Men sen när ägaren till stoet kom och tog in dom så vart han som helt förbytt :eek: , han gnäggade som en tok, inte sånna där hjälp jag blir ensam skrik utan mer som en hingst som springer och gnäggar då ett brunstigt sto går förbi.. Gnäggade 2 varv på banan. Spännde upp sig gjorde han med. Pratade sen lite med stoägaren och hon berättade då att det tidigare vart en valack som vart helt galen i henne tidigare, och att hon brunstade nu.

Så jag börjar fundera på om det är så att min kille har gått och blivit stört förälskad i stoet, Han har aldrig hållt på sådär tidigare under de 5 år jag har haft han. Och han har gått i blandad flock tidigare.. Han har dessutom inte gnäggat sådär mkt de 5 år jag har haft han heller..
Tror han att han är hingst??
Kan det vara så att dethär oroliga beteendet försvinner när stoet slutar brunsta?
Han håller henne för sig själv i hagen, den andra valacken får inte vara med och leka. Men han är absolut inte elak mot den andra..

Och vad gör man om det är så att han fortsätter såhär?
Det är ju inte hållbart i längden då han måste kunna stå själv, och vill ju inte att han ska bli dålig i magen varje gång..
Han har väldigt kännslig mage..

Kanske inte är en bra ide att ha två valackar tillsammans med ett så brunstigt sto? Kan ju hända han blir orolig när han inte kan försvara stoet när han är borta från de.
Dom flesta hästar som blir stressade blir lösa i magen, ingenting som brukar hålla i sej sen när dom lugnar ner sej. Så de är nog inget att oroa sej över.

men han har ju blivit kär ju:love:

det är troligt att det är brunsten som gör att han är lite nervig..det lugnar nog ner sig inom ett par dagar;)
men det är ju lite tråkigt om det det visar sig att han blir så här varje gång hon brunstar .
då får ni nog fundera ut någon annan lösning

lycka till:D

Nu är det så att det bara är 3 st boxplatser, så går nog inte att ändra på det så mycket.. Han bryr sig ju inte heller när de andra är i hagen och man rider, då är han precis som vanligt.. Sen tror jag inte hon är mer brunstigt än nått annat sto han gått i samma hagen som tidigare..

Sen att stressade hästar blir lösa i magen vet jag, men de 5 år jag har haft han har han alltid varit lös i magen mer eller mindre, men har nu vart normal i magen i ca 1 mån, så känns så trist om det ska komma tillbaka:(

Hehe joo det verkar ju vara så..

Hoppas på att det bara är denna gången.. annars blir man ju galen varje gång hon brunstar.. man vill ju inte heller att nån av dom ska gå själv i en hage..

Nu är det så att det bara är 3 st boxplatser, så går nog inte att ändra på det så mycket.. Han bryr sig ju inte heller när de andra är i hagen och man rider, då är han precis som vanligt.. Sen tror jag inte hon är mer brunstigt än nått annat sto han gått i samma hagen som tidigare..

Uppenbarligen så tycker han endå om detta sto mer än nåt annat sto han träffat oavsett om de är brunstigt eller inte, hästar förrändras och får tyvärr för sej konstiga saker ibland. Dom flesta gånger går de ju över relativt snabbt.

Men sålänge han inte är för dum mot den andra valacken eller att den andra valacken också vill ha stoet så funkar det säkert i hagen.

Va försiktig bara så han inte börjar sätta på stoet, sånt kan ju hända även om det inte hänt förut.

Joo det är ju sant iof..
Men hoppas inte på det.. Näe den andra valacken går undan, så det är nog inga problem.. hoppas bara det lägger sig när brunsten slutar..
Annars vet jag inte vad jag ska göra..
knäppa hästar..

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 633
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 589
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 026
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 947
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka