Vad göra med panikslagen häst??

tinituss

Trådstartare
Hade planerat att rida i det vackra höstvädret idag, men när jag kommer till stallet så är min häst inne och de andra två var ute och red. Aja tänkte jag, då slipper jag iallafall gå ut i leran för att hämta in han, skönt.

När jag sedan kommer in i stallet så är han enormt orolig, går runt, pressar sig mot boxdörren, spanar ut mot vägen för att se om han kan se dom andra nånstans (han står i en box så han kan ha huvudet nästan utanför stalldören)stissar allmänt omkring, den nymockade boxen (hade utsläpp, så mockade på morgonen.) ser helt plötsligt inte alls mockad ut. skit överallt och ihoprört..

Men jag tänkte att han lugnar sig nog snart, och började borsta och fixa, stod ute först men han bara hoppade omkring så tog in han igen och band han i boxen, varpå han blir helt till sig. Han går på mig, bajsade säkert 5 ggr på 1 min, skakade, och var allmänt okontaktbar. Hade jag inte bundit upp han hade han sprungit över mig..
Trodde oxå att jag hade kommit på den mest geniala idén med att klia honom, då det är det BÄSTA han vet, efter mat iaf. Men han bryr sig inte ett dyft.
Till råga på allt så är det några djävlar som skjuter små raketer en bit bort och det lugnade inte ner han precis. Minsta lilla sak så trissade det upp han ännu mer.Försökte oxå springa över mig varje gång jag gick in eller ut ur boxen, trots att han var bunden..

Så jag gjorde så att jag satte på täcket igen och åkte hem, kanske inte var det smartaste men jag visste verkligen inte vad jag skulle göra och allt kändes bara hopplöst.

När jag köpte han så var han väldigt lättstressad, men han har alltid kunnat vara själv. Så varför vart han så stressad? Känner inte igen hans beteende alls.. Det känns bara skit just nu och jag sitter bara och gråter då jag inte vill att han ska bli stressad och dålig i magen igen.

Finns det nått man kan göra i situationer där de istortsett får panik??
Vill verkligen stå kvar, stallet e urmusigt och allt men det funkar ju inte om det ska vara sådär..

Flummigt inlägg kanske men jag kände att jag var tvungen att skriva av mig, hoppas oxå att tråden hamnade rätt, annars får den väl flyttas på..

Sv: Vad göra med panikslagen häst??

Du skriver att han har kunnat vara själv förut, så det borde inte bero på att han stod ensam. Kanske det har att göra med att de sköt raketer?

Jag har också haft hästar, som varit superstressade på gången, sen när man väl kommer upp i sadeln, är de lugna igen.

Raketerna började dom med när han redan var uppstressad och vad jag hörde så var det bara 2 st raketer så då borde han lugnat sig efter det?!

Det kan ha hänt vad som helst innan du kom dit. Beter han sig likadant fler gånger tycker jag att du ska prova rida en sväng med honom, då kommer han ifrån att vara instängd i boxen och får annat att tänka på. Jag tycker inte du ska åka iväg när han är så pass uppjagad för han kan lyckas skada sig i boxen på 100 olika sätt.

Dock svårt att få på en sadel på en häst som inte vill nått annat än ut ur boxen.. klart det var dumt att åka det fattar jag med..

Han har betett sig liknande 1 ggn tidigare men det var för ca 4 år sen, då en stallägare fick för sig att det gick att sätta upp en skiva mellan han och boxgrannen när han var i boxen..
Tog mig 10 min att få in min stackars häst i boxen dagen efter.. Och han var inte alls säker att rida på då, var med på hoppträning som jag inte fullföljde..

Ang om det skulle ha hänt nått innan så tror jag att de tjejerna som var i stallet hade skrivit på tavlan eller ringt om det vart nått..
Eller de som bor på gården för den delen, det är inte ett obevakat stall direkt..

Kom på nu när jag funderar lite kring det här att han var lite orolig igår när jag tog in han i stallet innan dom andra för att rida..
Undrar om det är pga samma sak?!

hur vet du att dom inte har smällt en massa raketer innan du kom till stallet:confused:
har själv fått en rejäl smäll på axeln en nyårsafton av ett av stona (i det stallet vi hyrde box i)...
dom smällde en raket drygt en kilometer bort när jag ledde in henne så K blev jätterädd och ställde sig på bakbenen..

sen kan det ju vara så att han också märker att du backar när han håller på och stirrar runt och som de flesta smarta hästar så utnyttjar han det..kanske är lite oro blandat med lite dumhet...

hoppas att det löser sig för dig

Jag kan inte svara på varför han stressar eller vad som kn lugna ner honom.
Men när du borstar, sadlar osv, så kan du prova med att bara ha ett grimskaft och hålla i. Inte binda upp honom, utan hålla själv. Kan vara lite jobbigt när man ska kratsa bakhovarna och lika så sadla, men det är det absolut säkraste sättet att hålla på med en häst. Jag gjorde så med mitt sto när hn fortfarande stod kvar hemma och varväldigt jobbig att ha ensam i stallet. Hon gick runt mig en bra stund, men när hon insåg att jag stod där fortfarande och attt det var jag som höll i grimskaftet, så lugnade hon sig. :)
Nu står hon snällt i stallgången även när hon är ensam inne.

Jag hade åkt tillbaka till stallet igen och haft översikt över honom tills han lugnar ner sig. Annars vet du ju inte om han skadar sig eller inte. Kanske blir han lugnare när de andra hästarna kommer tillbaka? Det kan ju ha smällt innan du kom dit, medan hästarna var borta, och så blev han nervös av det. Om han inte lugnar ner sig skulle jag rådfråga vet för säkerhetsskull. Man kan aldrig ringa för mycket.

näe det e klart att jag inte vet det, men var i stallet ca 40 min och raketerna smällde när jag hade vart där i ca 15 min, å då med nån minut mellan. Så därför drog jag den kanske försnabba slutsatsen att det bara var 2 st.. Han har heller inte direkt brytt sig om smällar och så tidigare när vi ridit ut själva tex, men kanske så att det blev droppen som fick bägaren att rinna över, vad vet jag..

Backar gör jag inte, vet vart jag har han och han vet vart han har mig, tolererar varken ouppfostarde eller rädda hästar som manglar över en..
Han är dessutom en av de sista på denna jord som skulle gå över en, räcker med att man skakar lite på grimskaftet så backar han av när man leder han etc. Så grundfostrad är han..

Ska strax ut igen och kolla han samt mocka om boxen :mad:
Hoppas på att allt e lugnt då..

Tror inte han hade vart lugnare om jag hållt i grimskaftet, han bryr sig i normala fall inte om han e bunden eller inte..
Så fort jag släppte loss han så började han spinna runt i boxen, så tror det var bättre och framförallt säkrare när jag var i boxen..
Hade bara grimskaftet snurrat 1 varv runt 1 stolpe så hade han fått panik över att han satt fast så hade det bara snurrat upp..

Han var inte riktigt nöjd med mig som sällskap antar jag då han ändå stressade fast jag var där, och han har som sagt innan inte haft några som helst problem med att vara själv, då varken bli lämnad eller lämna andra..

Tror tyvärr inte det hade hjälpt med att hålla i grimskaftet, men tack ändå för förslaget..

Nu var det så att det var för 2.5 timmar sen så de tjejer som red har nog kommit hem, och hade förhoppningsvis hört av sig om det var så att han fortfarande vart stressad då.. men ska strax tillbaka dit och kolla han och mocka igen..

Min häst står för det messta och sover på gången. Men till och från så får han väldigt starka kännslor för sina kommpisar och kan då, inte under några som hällst omständigheter stå stilla. Han trampar runt, gnäggar, skrapar med frammbenen och bajsar vart 30 sekund. Och så kan han hålla på tills han kommer ut ur stallet och man sitter upp...

Tycker inte du ska oroa dej för mycket över din kuse. Han blev nog helt enkelt orolig för han blev lämnad ensamm. Ibland går det utan problem, och ibland inte..

Mvh Emelie

Sådär blir min av smällare också och det är ingen mening att ha honom i boxen, bättre o säkrare ute tycker han och jag. Veckan efter nyår är ingen ide att göra nåt mera avancerat, han är spänd och otålig.

Om det var svårt att få på en sadel idag, kanske du kunnat gå ut och gått en promenad istället?

har han stått inne hela dagen idag? Med tanke på att du åkt och kollat o mdet behövs mocka igen, och att du skriver att du antar att någon borde hört av sig om han fortfarande var stressad..

Prova att ge lite mat t.ex. hö när han blir sådan. Tuggrörelserna får hästen att utsöndra..endorfiner tror jag det var.. Har lugnande effekt med mat hursomhelst. Samt är även distraherande.

Men det jag tyckte var konstigt var att han inte har betett sig såhär under samma omständigheter på 5 år!
Enda gången han var panikslagen tidigare var när de hade gått in med en stor skiva i boxen som skulle upp mellan han och grannen, men det var ju inte samma orsak igår..
Och han har ALDRIG haft några som helst problem med att bli lämnad tidigare..
Så tror inte det var enbart det.. hmm..

Åkte dit senare igår och red, då smällde de några smällare även då och han brydde sig inte det minsta om dom, så tror inte det var det som gjorde det..
Sen har vi en regel att ingen häst får vara själv kvar i hagen.. Dom får vara i paddocken, men jag ville inte släppa ut han där då jag inte vet om han hade försökt hoppa eller liknande..

Jag åkte dit senare och red.. Jag känner mig mer säker på ryggen på han än brevid, gäller alla hästar igentligen..
Han stod endast inne tiden de andra hästarna var ute på tur..
Och hade han stått inne så hade jag inte behövt mocka 2 ggr, han är extremt renlig av sig, men iom att han sprang runt och bajsade överallt vart jag tvungen att mocka igen..
Åkte inte och kollade om det behövdes mocka igen, hade haft utsläppet på morgonen och mockade då för inte behöva göra det sen när jag kom för att rida, och det var då jag såg att jag skulle bli tvungen att mocka igen..

Gav han en tuss hö som han inte visade minsta intresse i.. vart bara nermosad i bädden..

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 633
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 589
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 026
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 947
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka