Vad göra med manen på tävling?

Sv: Vad göra med manen på tävling?

Av någon anledning tog den en jätte lång tid att ladda på datorn på min långsamma uppkoppling så jag gav upp ;) Nu ska jag vänta ut den :)

Tacitus skrev : Man knoppar inte manen på ett kallblod! .....Vill bara säga att min pålle är 50% bruksnordsvensk och 50% halvblod....;) Men jag tror inte heller att han passar i knoppar, utan vill gärna ha ardennerflätan bara jag får den till att hålla!

Men halvblod har ju inga egenskaper med hög nedärvning förutom mankhöjden, korsar man nordis med halvblod så får man fortfarande en nordis i slutändan.

Har sett en del korsningar nordis/halvblod och dom har liksom varit nordisar allihop så det verkar stämma ganska väl med nedärvningen.

Men vad gör väl det, nordisar är rejäla hästar som går att använda till mycket :love:

Egentligen är det synd att halvbloden endast accepterar fullblod som inkorsning vilket tyvärr har lett till att fullblodsinslaget stadigt ökar bland halvbloden, i synnerhet tidsmässigt efter andra världskriget och framåt - så det vore kanske dags att börja korsa in lite tyngre hästar i halvblodsbeståndet igen.

Man knoppar inte manen på ett kallblod.

Det är mest bara på fjösiga halvblod som man knoppar manen, på de flesta raser som tex kallblod och spanska hästar så är det ett stort tabu och oförlåtligt (nåja, nästan i alla fall;)) misstag att knoppa manen.

Det korrekta på ett kallblod är en "ardennerfläta" och där kan man även konstfullt fläta in halm eller ett färgat tygband vilket är tradition - och körfolket ska ju vara fanatiska när det gäller att korrekt följa traditioner :angel:

Knoppade faktiskt Eponas man under två dressyrtävlingar, tycker faktiskt att hon var snygg i det. Fast då hade hon kort man efter att tidigare ha kliat sönder sin "långa" man.

Nu är den utsparad och i år blir det nog ardennerfläta, så tackar för youtube klippen ;)

Bild från precisionen en av tävlingarna.. kan tillägga att vi fick en 8 på presentationen i dressyren :D

IMG_6579.jpg

Snyggt! Men det är nog som du säger att långa manar är inte snygga att knoppa. Jag tycker inte det har med kallblod att göra.

Här är lillkillen efter första tävlingen....manen höll sådär,
255026_226151770737456_100000279030387_908634_1225768_n.jpg

Nästa tävling som är på söndag blir det den här vagen på dressyren (dock utan blommiga skärmskydd)
262350_226768344009132_100000279030387_912703_476387_n.jpg

Liknande trådar

Hundhälsa Två små barn på 4 år har börjat sätta spår på vår 7 åriga tik. Hon har alltid varit speciellt, på ett bra sätt. Men nu har det allt mer...
Svar
13
· Visningar
1 003
Senast: snöflingor
·
Fritid Vi hoppas kunna göra en "minisemester" i sommar - bara en natt eller två. "Vi" i det här fallet är min man och jag, vår 17-åriga...
2 3
Svar
47
· Visningar
2 977
Senast: Myrten
·
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
620
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
6 733
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar