Vad göra med manen på tävling?

Lill76

Trådstartare
Har en 4-årig kallblodskorsning som kanske ska debutera på tävlingbanorna i år och jag har funderat över "stylingen" av honom. Knoppar, ardennerfläta eller fisknät? Vad tycker ni? Snyggt med ardennerfläta på honom, men den brukar alltid gå upp, är manen för kort kanske?
223064_213463882006245_100000279030387_815150_2188450_n.jpg
168411_182744668411500_100000279030387_586565_4884332_n.jpg

Sv: Vad göra med manen på tävling?

Jag tycker nog du ska försöka dig på en ardennerfläta ändå! Om du tycker den glider ur, kan du inte fläta den närmare och tajtare mot mankammen? :)

Fisknät är inget för dig annars?

Vilken extremt tjusig häst förresten!

Jag röstar också för ardennerfläta, jag brukar använda gelé om jag är rädd att den ska gå upp!

Knoppar kommer nog bara se dumt ut, om du inte är extremt duktig på dubbelknoppar.

Sy fast ardennerflätan istället

Tack!! Han är min lilla ögonsten :love: Får väl träna på ardennerflätan och göra lite olika tajt för att se vilken som sitter bäst. Brukar göra den tajt enda upp vid mankammen. Gelé och hårspray får väl bli nödlösningen.... ;)

Sy fast??? Hur gör man då - det måste ju vara bra att kunna.

Snygg häst!

Vet ej vad ardennerfläta är men gissar på att det är sådan där längsgående. Har fått lära mig att de håller mycket bättre om man gör dem underifrån och upp, om du förstår vad jag menar. Sen måste man klart vara stark i händerna så att man orkar spänna så det blir fast.

Annars tycker jag helt klart att det är snyggast när halsen syns.

Vet inte om jag förstår hur du menar med underifrån och upp.....men det är ju så svårt att förklara när man inte kan visa....:crazy: När man gör "inbakad" fläta kan man ju fläta åt andra hållet och få den "utbakad" istället kan det vara något åt det hållet du menar...... äsch det är ju omöjligt att skriva om sånt här

Jo men det är så jag menar. Utbakad var ju ett perfekt uttryck ;)

Öva lite på det för det är lite svårt att "lära om". Sådan fläta sitter iallafall betydligt bättre när man behärskar tekniken. Vilket jag då inte gör. Men jag övar iallafall.

Du får nog testa att sy lite hipp som happ och se vad som funkar på din häst. Testa några gånger. Jag har två med lång man och måste sy helt olika för att det skall hålla.
Grundreceptet är väl att sy runt flätan iaf (alltså inte sy I hästen! :D )

På min ena räcker det med att sy två varv runt på tre olika ställen. På den andra syr jag ett varv runt hela flätan (just där den brukar gå upp) och sedan ett litet varv inne i flätan och sedan fäster jag.

En annan sak är att lägga över manen på "fel sida" och fläta därifrån. Då blir den oftast tightare och hamnar uppepå mankammen.
Tvätta igenom hårbotten först bara annars blir flätan dassig.

Tror också att ardennerfläta kan passa.
Du har redan fått massa bra tips, här kommer mina:
  • Man kan sy eller sätta i gummiband i flätan samtidigt som man flätar för att stabilisera den.
  • Jag brukar dessutom göra en variant där jag tar tagel med båda händerna, som en normal inbakad fläta, den blir lite tightare än om man bara tar tagel från ena handen (hoppas du förstår hur jag menar...)
  • Annars kan man testa att dela manen på var sida om halsen och göra två ardennerflätor, det gjorde jag på shettisen, för annars blev manen så tjock att flätan inte höll av den anledningen.

Hoppas att du får till det bra :)

Jag har flätat kallblodstravarstoet i stallet inför start (trav) med en ardennerfläta. Det höll inget vidare om jag bara flätade... men om man tvättade manen ett par dagar innan - så att den hann bli lite smutsig innan det var dags för lopp - och vräkte i hårskum i en småfuktig man och flätade blev det mycket stabilare. Då höll den även för travlopp.

Jag brukar använda sockervatten för att få den att sitta kvar..........

Sockervatten var ju smart!

Och skulle man glömma att tvätta manen efter avslutad tävling kommer hagkompisarna att jubla :rofl:

Man knoppar inte manen på ett kallblod.

Det är mest bara på fjösiga halvblod som man knoppar manen, på de flesta raser som tex kallblod och spanska hästar så är det ett stort tabu och oförlåtligt (nåja, nästan i alla fall;)) misstag att knoppa manen.

Det korrekta på ett kallblod är en "ardennerfläta" och där kan man även konstfullt fläta in halm eller ett färgat tygband vilket är tradition - och körfolket ska ju vara fanatiska när det gäller att korrekt följa traditioner :angel:

och sedan är problemet med lång man löst! :idea:

Japp - efter att hagkompisarna käkat "sockervadd" så har man inga manproblem på rätt många månader :rofl:

Sedan håller jag med Tacticus - kallbloden är vackrast i ardennerfläta. Knoppar blir väl sällan snyggt i en tjock kallblodsman... och dessutom tror jag att det skulle se lite "fjösigt" ut...

Fast någon gång SKA jag testa att knoppa min shire. Bara för att :angel:

Jag fick ju knoppa Storis när vi hade fått klippa manen runt såret när han hade åsamkat sej sin skada tvärs över mankammen....... Jag har tyvärr inte någon bild på det hela men det gick att tävla i alla fall.:D:devil:

Jag visste inte vad en "ardennerfläta" var för något så jag Googlade :D
Jag sökte först med bild inställning och sedan kunde söka på "mane plaiting" och "running braid". Då fick jag både bildserier och video. (jag har gett mina sök-kriterier ifall moderatorn tar bort länkarna...)
http://www.aussieheavyhorses.com/ASSETS/Mane-plaiting/Mane-Plaiting.html
http://www.youtube.com/watch?v=r5v905sJeu0
http://www.youtube.com/watch?v=Fr7he2zOkGI&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=EGabd-X-Ozc&feature=related
http://www.exhibitorlabs.com/article_02c.cfm
Enjoy!

Liknande trådar

Hundhälsa Två små barn på 4 år har börjat sätta spår på vår 7 åriga tik. Hon har alltid varit speciellt, på ett bra sätt. Men nu har det allt mer...
Svar
13
· Visningar
1 003
Senast: snöflingor
·
Fritid Vi hoppas kunna göra en "minisemester" i sommar - bara en natt eller två. "Vi" i det här fallet är min man och jag, vår 17-åriga...
2 3
Svar
47
· Visningar
2 977
Senast: Myrten
·
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
620
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
6 733
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar