Vad göra med hans rygg?

milly

Trådstartare
Det är en f d kallblodstravare med rätt "förstörd" rygg (insjunken)... Han har ju till en början gått som travare vilket har gjort sitt. Sen har han promenadridits med en alldeles för trång sadel som gjort att hans rygg ser helt konstig ut. (inte min häst men vill hjälpa hans nya ägare)

Det sjunker in jättemycket precis efter bogbladen där den trånga sadeln tryckt in.. han har inte kunnat bygga upp några muskler där (snarare tvärtom :crazy: ). Dessutom har han inte omskolats till ridhäst vilket gör att han går med huvudet högt vilket också gör skada på hans rygg...

han har en hemsk rygg alltså.

För det första måste ju sadeln bytas ut, det fattar jag också. Men hur ska man hitta en passande sadel till en sån rygg?! Som gör att den sitter bra nu men också tillåter han att bygga upp muskler på ryggen... Sen när han gjort det måste man byta sadel igen...

Han håller på att tränas litegrann (av medryttaren) för att få honom att gå i form och inte med huvudet högt och ryggen insjunken.
Men han behöver mycket träning!

Ska försöka säga till ägaren att hon ska ta ut en sadelutprovare... och försöka träna honom mer och gärna för instruktör. Försöka att få henne att förstå att han inte ska se ut sån på ryggen!
Hon är totalt okunnig men tillmötesgående...

Hästens förra ägare hade dessutom sagt till henne att "han klarar sig bra på enbart hö, det är bara trams med mineraler o kraftfoder" :eek:
Så hon vill inte ge honom nåt annat trots att vi försökt att säga till henne. Hö värdena är kassa! (7.0 MJ, 16 smbpr)
Stackarn har ju svårt att bygga upp muskler när han får jätteunderskott av proteiner. :(
Jag vill inte tjata på henne, har ju redan försökt att snällt tala om för henne att han måste åtminstone få proteintillskott pga att höet är kasst... Vad gör man?

Sv: Vad göra med hans rygg?

Man ska helst tömköra och bygga upp muskulaturen från marken innan man sitter upp...sen så ska man ev rida i en barbacka pad eller en bomlös sadel tills hästen fått ryggmuskler och musklat hela sig innan man köper en bomsadel....risken är annars att hon får byta ut sadeln elle stoppa om den ofta.

sante skrev:
Man ska helst tömköra och bygga upp muskulaturen från marken innan man sitter upp...sen så ska man ev rida i en barbacka pad eller en bomlös sadel tills hästen fått ryggmuskler och musklat hela sig innan man köper en bomsadel....risken är annars att hon får byta ut sadeln elle stoppa om den ofta.

Ja, det kan man ju göra! Tack för tipset!
Medryttaren brukar tömköra och longera honom ibland. Får nog göra det oftare!
Och ehh, försöka rida honom barbacka... om det går...

jag tycker det verkar hopplöst att över huvdtaget ha en sadel på DEN ryggen :crazy: .

Till att börja med måste hästen få mer/bättre foder! Köp/låna en foderbok åt ägaren så får hon själv läsa på lite, då kanske hon ändrar uppfattning.
Sen skulle jag nog inte sitta på den hästen på ett tag (speciellt inte barbacka) - tömkör, longera, ut och gå i början istället.

Alltså, visst, det har jag funderat på... att ge henne en bok eller kopiera några sidor ur en bok om FODER men problemet är att där står oftast såhär "proteintillskott behöver bara hästar som tränas väldigt hårt, är dräktiga eller diar". De utgår från ett NORMALT hö och jag tycker att de ofta brister på punkten om att hö faktiskt kan variera väldigt mycket i värden.
Däremot kan man ju lära sig annat i böckerna så klart! (om mineraler o sånt)

Men jag ska försöka att leta upp bra, pålitlig info om foder/analys/tillskott och ge till henne... :smirk:

Mm, ska också försöka säga till att hästen har en väldigt dålig rygg att rida på men tror det blir problem eftersom veterinären var ute för ett par veckor sen och kollade hans tänder och då frågade ägaren vet. om hästen kanske hade besvär med sin rygg (ont) och vetrinären kollade men inte hittade något "fel". Men vet. kollade ju bara om han hade "ont" eller så... Inte om ryggen var lämplig att rida på eller lägga en sadel på.
Ägaren tänker nu att ryggen kan det inte va nåt fel på... veterinären har ju kollat på den.. :crazy:

Hon är väldigt snäll och så, den här ägaren, men hon tycker att vi andra är väldigt tramsiga och överbeskyddande när vi håller på att provar ut sadlar, räknar ut foderstater, ger tillskott osv.
Den här hästen kan också stå ibland i två veckor och sen helt plötsligt ridas/jobbas 45min i trav o galopp i två dagar och sen stå igen en vecka osv.

ja, ja, vi är väl bara "tramsiga" då... suck

Liknande trådar

Träning Utbildning av ponny. Jag har nyligen köpt ett 6-årigt russ som inte gjort så mycket hittills. Han är snäll och min dotter kan rida...
Svar
14
· Visningar
831
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 323
Gnägg Min häst är rätt så mager och har svårt att gå upp i vikt, och nu har stallchefen tagit bort all hö i dagsgivan i hennes hage och påstår...
Svar
10
· Visningar
2 186
Senast: lizzie
·
Hundhälsa Äldsta tikens mage har varit ett problem i många år. Vi har varit på utredningar hos flertalet olika veterinärer, även sådan som ska...
2
Svar
20
· Visningar
2 084
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V