Vad göra med halt häst? *panik*

J

joneya

Ägarinnan vill skicka honom till equieterapeft, jag vill ta honom till veterinär.

Min kompis som äger hästen jag sköter slutade jobbet och kom hem. Hon har frågat mig vad jag vill göra med hästen (som jag tagit hand om medans hon varit borta), men samtidigt som hon frågar mig vad jag vill så ifrågasätter hon allt, jag blir osäker på vad jag "vill" (rättare sagt, osäker på vad jag bör göra).

Hästen har nästan alltid visat hälta på ett ben, så jag vill kolla upp det med veterinär. Men kompisen och hennes farsa (som är equiterapeft) säger att det är slöseri med pengar, att om vi vill ha honom fräsh ska vi stalla in hästen hos honom så ska han se till att hästen blir bra (genom att underhålla musklerna och träna upp honom så att han får muskler att avlasta sina leder med). Jag står mittemellan och vet inte vilken tråd jag ska dra i för att hjälpa hästen mest.

Jag kan förstå konceptet att det inte räcker att åka till veterinären och få en diagnos, utan att hästen faktiskt behöver muskler för att må bra i kroppen och att den även måste få massage och kiropraktik om den har gått och blivit sned på grund av värk. MEN, bara equieterapeft? Det ringer någon varningsklocka hos mig som jag inte kan förklara. Denna man verkar tro att han kan allt, men han kan inte säga exakt vad som är fel på hästen! Han behandlar bara runtom och hästen är fortfarande halt, så tydligen är det väldigt svårbehandlat eller så är han dålig? Och hur kan han behandla när han inte vet VAD det är han behandlar?

Dessa människor tycker att jag ska linda in med "back on track" ett tag och helst motionera honom varje dag för att han ska bli bra, och att veterinär bara är slöseri med pengar.

Jag blir galen som sitter mitt i smeten! Det ENDA jag vill är att hästen ska må bra, men vad är bäst? Vet de bättre än mig, eller är mina instinkter korrekta?

Tacksam för råd!

M.v.h. från en vilsen Joneya med ett ansvar för "sin" häst

Det måste anses om en skyldighet att först söka vetrinärvård för hästen, i andra hand kan man söka alternativa vägar.

Jag tycker det är ett minst sagt märkligt resonemang av en vad man får anta utbildad ET, visar hästen hälta skall den först undersökas av vetrinär och därefter kan ju ET eller liknande ta över.

Boj/tillika hästkiropraktor

Ja, jag kan bara hålla med Boj. På ditt inlägg verkar det som om du inte har jättemycket att säga till om, men visst borde hästen först och främst föras till en veterinär som kan böja, bedöva, röntga etc.

När uppstod hältan? Är den hela tiden lika stor? Har ni kunnat lokalisera smärtan? Vad säger hovslagaren?

- När uppstod hältan?

Han var halt när han överlämnades till denna familj (har 3 ägare enligt papperet, min kompis, hennes syskon och hennes farsa). Han har varit i deras ägo i ca. 3 år.

- Är den hela tiden lika stor?

Nej. Hältan varierar till och från. Han var sämre i början när de hade honom. Klev ofta av sig skon på höger fram och blev väldigt halt nästan direkt efteråt.
Nu kliver han inte av sig skorna. Hade lite dålig hovvård här i somras då han klev av sig skorna utan att bli sådär hemskt halt, så han är troligen bättre (eller mera van/okänslig?)
Har nästan alltid visat hälta vid trav under ryttare. I nuläget visar han minimal hälta (ibland bara ojämn gång, d.v.s. inte hälta men ojämnt steg) på mjukt underlag, och liten hälta på hårt underlag (detta är i trav utan ryttare).

- Har ni kunnat lokalisera smärtan?

De andra har bestämt sig för att det är höger fram. Jag är lite fundersam på om det verkligen kan stämma, eftersom det är detta ben han belastar mest av alla. Det är höger fram han ser halt ut på, men som sagt, han lägger även mest vikt på det. Får även ont i bakknäna till och från.

- Vad säger hovslagaren?

Hovslagaren har inte fått höra något om att han är halt, så jag har ingen aning.
Däremot så sa nya hovslagaren något speciellt utan att jag nämnt något om problem med benen, att "han håller bakbenen som en häst som har haft en skada på sena eller gaffelband".

Tycker ni ska åka till en veterinär på någon klinik och göra en grundlig undersökning. Är han inte bra på 3år är det nog dags att kolla upp...Det är värt dom pengarna! Det är väl inget som hindrar att han är under vetrinärbehandling och Pappans behandling samtidigt?

Det är pappan som tycker att det är onödigt med veterinär, bortkastade pengar *typ*

Fast själv så vill jag gärna veta VAD som är fel. Equiterapeften kan på sin höjd peka på vilket ben det är fel på, inte VAD felet är.
Utan att veta så har man ingen aning om hurvida det är värt att behandla med equiterapeft, eller hurvida han någonsin kommer bli "ridbar" igen (beror väl helt på "skadans" karaktär om det går att få bort eller inte).

Hej!

Jag måste säga att dina instinkter är korrekta, som du undrar. ET och andra kompletterande behandlingsmetoder är jättebra, men inte som grundbehandling när man inte vet vad som är fel. Försök övertyga tjejen om att veterinär är nödvändig, vad gäller pappan så borde han ha bättre etik och moral än att förkasta en veterinär bedömning.

Samtidigt vill jag bara nämna att många veterinärer, speciellt inom travet, har en benägenhet att vara luddiga i sin formulering och om problemet sitter i benen vill de gärna diagnosticera det som kotledsinflammation istället för att ta reda på orsaken. Så valet är inte alltid självklart när man vill veta VAD som är fel, men jag anser ändå att hästen bör undersökas av veterinär.

Lycka till, hoppas det löser sig!

Mvh

Jag tycker det låter på din beskrivning, att din häst är i ganska "dålig" kondition. Inte på det sättet att den inte blir omskött och får din omsorg, utan att muskler och kondition saknas? RÄtt eller fel? Hur gammal är din häst, vad har den gjort innan den här andra familjen och du fick hand om den? Blir den riden regelbundet?, hur blir den då riden?
Att en häst alltid är mer eller mindre halt är inge bra. Det kan ju bero på massor. Dels att den faktiskt är i dålig status och när den blir tränad/riden får ont i ett svagt parti på kroppen (träningsvärk), att den har en förslitningsskada som alltid kommer att finnas oavsett hur "rätt" man tränar och sköter hästen. En otränad häst kan kännas halt och ha en oren gång, som blir bättre ju starkare hästen bir.

Om den häst har varit halt till och från så länge som tre år, tvivlar jag starkt att vetrinär kan åtgärda på en gång. Det kommer att krävas många utredningar (= dyra), och återbesök. Jag tror att du kommer att stå lika olycklig, villrådig och osäker efter ett vetrinärbesök!
hälsningar gulan fd.gulla

halt i tre år???

Det om något bevisar väl att den måste till veterinär bums!

Min åsikt om ridning på en häst som varit halt i tre år ska jag inte ens uttala. FY!! :mad:

Det är inte så att smärtan kan sitta i hoven? De symptom som du skriver stämmer in väl på de som min häst uppvisade. Under nästan ett år åkte vi in och ut på klinik. Jag rev mitt hår, veterinären stod konfunderad och vad det kostade skall jag inte skriva. :crazy: MEN då hovslagaren kände igenom honom noga med en visiteringstång, reagerade hästen på ett liten område frammme i tån. Efter att endast ha gått på mjukt underlag och därefter satt på sulor har hästen inte visat någon som helst hälta.

Så be hovslagaren nästa gång han kommer att använda sin visiteringstång.

Massör, equiterapeut, kiropraktor, homeopat m.m. är alltid ett kompliment till veterinärvård när hästen är halt! Det vet varje seriös "alternativbehandlare".
Ibland är hästen sned p.g.a. att den haft ont, och ibland har hästen fått en inflamation i t.ex. en kota för att den är så sned att den belastar benen olika. Man vet ju inte alltid vad som är hönan eller ägget så att säga. Det bästa är alltså att kombinera :idea:

Men jag tycker absolut att hästen skall till veterinär. Hittar de inget i lederna, så är det ju bara att fortsätta med den andra behandlingen. Men man kan inte massera frisk t.ex. en kotledsinflamation eller erlischias infektion...

Mvh/Marie

Har han verkligen varit halt i TRE år utan att dom har kollat upp det????? Hur gammal är han?

Man kan inte "ta bort" till ex en ledinflammation eller pålagring vha träning. Det GÅR bara inte. Dock finn det en chans att hästens problem är muskulärt, och det kan inte en vet. göra så mkt med.

Jag anser att hästen först bör åka till veterinär för en grundig undersökning, med röntgen och hältlokalisering om så behövs. Hittar dom ingenting, så kan du ta hjälp av en ET. Även om vet. säger att hästen har xxxx i benet, så kan en ET hjälpa hästen att tillfriskna fortare. Vet. kan oftast bara erbjuda antiinflammatoriska medel.

Ang. att rida en häst som är halt, så vill jag bara tillägga att det i vissa fall kan vara befogat. Min gammla häst har en gammal skada i bogen, vilket gör att han är halt på morgonen och om man går nedfor branta bakkar. Det beror på stelhet, inte smärta, och han mår bättre om han får komma ut en liten sväng - det är bra för hans leder också. Är ju självklart inte tal om någon träning, snarare fysioterapi. :) :idea:

Ursäkta va??

Dessa ord är inte riktade till dig utan din kompis som äger hästen:

Detta är ytterligare ett bevis på att det är för enkelt att skaffa häst utan att kunna ett smack om vad det hela handlar om.

Jag säger bara:
FY FAN för sådana hästmänniskor.
Djurplågeri rent sagt.

I första hand skall ALLTD veterinär kontaktas, ALLTID!!

AM

Stelhet visar hästen med ojämnhet, INTE hälta. Ser skillnad på när han bara tar ojämna/stela steg eller om han haltar. Går han ojämnt så ser det ojämnt ut. Så jag drar slutsatsen att han har ont efter ett tag, eftersom han haltar på 2 olika vis (det ena som jag bara kallar "ojämn").

Muskler och kondition har varierat rejält under åren. Just nu har han inte mycket till kondition och har ridits trots problem i kroppen med opassande sadel och opassande betsel, så de muskler han hade när han kom hit var inte vidare bra de heller.
För tillfälle promeneras han för hand, eftersom han inte blir bättre av att ridas (och för att jag inte tycker att man sitter upp på en halt häst!).

Han har motionerats väldigt olika i sina dagar. När han kom till min kompis var han travtränad och i vettig kondition, men då var han även väldigt halt. Har vilat i perioder och varit bra ibland, ibland inte.
Skrittjobbades rätt mycket i somras och var relativt fräsh i somras, men blev sämre efter lite för intensiv ridning under ett ridpass (det innebär lite hoppning och lite galopp).

Rider du en ojämn häst bör du väl få en ojämn belastning och även en ojämn muskling? Det låter knepigt att tro att hästen blir bättre av belastning när den är sned.

Och hästen är halt utan ryttare. Detta är inte normalt. En vildhäst är inte halt bara för att den inte rids.

Muskler och kondition har varierat rejält under åren. Just nu har han inte mycket till kondition och har ridits trots problem i kroppen med opassande sadel och opassande betsel, så de muskler han hade när han kom hit var inte vidare bra de heller.
För tillfälle promeneras han för hand, eftersom han inte blir bättre av att ridas (och för att jag inte tycker att man sitter upp på en halt häst!).

Han har motionerats väldigt olika i sina dagar. När han kom till min kompis var han travtränad och i vettig kondition, men då var han även väldigt halt. Har vilat i perioder och varit bra ibland, ibland inte.
Skrittjobbades rätt mycket i somras och var relativt fräsh i somras, men blev sämre efter lite för intensiv ridning under ett ridpass (det innebär lite hoppning och lite galopp).

Rider du en ojämn häst bör du väl få en ojämn belastning och även en ojämn muskling? Det låter knepigt att tro att hästen blir bättre av belastning när den är sned.

Och hästen är halt utan ryttare. Detta är inte normalt. En vildhäst är inte halt bara för att den inte rids.

Men enligt lagen så är det ens skyldighet att ta hästen till veterinär om den behöver det.
Hota med att anmäla om dom inte går med på det!

Kan du mera konkret skriva i vilken paragraf det står så att jag vet att det gäller och VAD som gäller?

Jeg hadde ET til min hest idag og han ville ikke behandle henne om hun var halt (han trodde kanskje hennes problemer kom fra ømme koder etc)
Han sjekket opp henne og heldigvis var hun ok i beina.
Men som sagt, hadde hann funnet noe galt med beina hadde han ikke kommet tilbake før jeg hadde hatt vetrinær til henne.

En ET har nemelig ikke lov å behandle halte hester uten at vetrinær er konsultert. men det er jo litt annerledes når ET er eier av hesten :crazy:

Hästen håller ju uppenbarligen inte för belastning och det verkar ju vara en väääldigt gammal skada.

Ang paragrafen så kontakta de ansvariga i din kommun så kan de säkert hjälpa dig. Detta är djurplågeri!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 738
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 747
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 054
Senast: Bison
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
992
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka