Vad göra med halt häst? *panik*

Paragraf

Under:
Djurskyddslag (1988:534)
9 § Ett sjukt eller skadat djur skall snarast ges nödvändig vård, om inte sjukdomen eller skadan är så svår att djuret måste avlivas omedelbart.

Vi hade veterinär här igår och jag talade om för henne om denna diskussionen.
Hon sa så här:
En hästägare är skyldig att se till att hästen kommer under vård. ALLTD

Om hästägaren väljer en equiterapeut, och det senare visar sig vara fel beslut så åtalas hästägaren, alltid.

Enbart veterinär kan ställas skyldig vid felbehandling aldrig övriga lekmäm.

Så, om inte hästägaren anlitar KUNNIG hjälp så kan hon åtalas enligt paragrafen här ovan.

OK?

Tycker själv att det är helt solklart.

AM

Re: Paragraf

Hej.

Tack för att du la ner lite tid på detta.

Just nu försöker jag ragga fram någon som kan köra transporten, den enda jag vet med körkort, bil och dragkrok har bara tid om hon inte jobbar just då, så det kan bli krångligt för mig att passa in så att hon kan köra.

Sjukt eller skadat? Hur går den definitionen?
Eftersom hästen är inte mycket halt alls, det är bara det att jag är petnoga med sånt där eftersom equiterapeften hela tiden fått åtgärda samma skador så är det något annat som är fel känns det som.
Flera ridlärare har ridit hästen i trav (den mest halta gångarten) utan att påpeka något, och många ser faktiskt inte hältan (på grund av otränat öga). D.v.s. han har en sådan där hälta som 1001 hästar tävlar med. Folk är för dåliga på att se och känna hältor nu för tiden *suck*

Tack för din kunskap. Bra att ha något att ställa mot dem om de börjar tjafsa (har själv en lite klen/feg attityd, särskilt när jag inte har kött på benen angående det hela).

För det första säger DJURSKYDDSLAGEN att veterinär ska titta på sjuk häst!

Och de alternativbehandlare du nämner, verkar KNAPPAST seriösa!

Jag har en mkt god vän som är utbildad fysioterpeft som behandlar hästarnas muskler, och hon säger ALLTID att veterinär ska konsulteras i FÖRSTA HAND!
OM det är rejäla hältor, eller sådant du beskriver, en hälta som varit länge.

Angående hur man definierar "sjuk" eller "skadad":
Jag har också ställt den frågan till fackmän och svaret lyder:

Lagen säger ju att sjuk eller skadad häst snarast skall ges nödvändig vård.
Om man själv saknar kunskap att bedöma vad som är nödvändig vård är man skyldig att ta hästen till veterinär så att den bedömningen kan göras.

Så länge du själv inte exakt känner till diagnos och behandling skall hästen till veterinär!

Tycker detta verkar som en märklig historia... Om jag hade haft en häst i behandling under tre år och den fortfarande visar symptom skulle jag börja tvivla på min förmåga att behandla hästen.

Det kan ju röra sig om en s.k. rörelsestörning också, d.v.s att hästen rör sig orent men att tillståndet inte orsakar någon smärta!? Men det skall i så fall också utredas...

Väntar med spänning på fortsättningen.

Nu gäller det bara att få tag på kliniken, såhär lagom till helgen och allt *suck*
Ringde på eftermiddagen idag och de hade inte ens telefonsvarare :confused: Mycket märkligt.
Antar att kliniken inte har öppet under helgen också...

Jag ska skriva mera om hur det går med hästen.

Enligt equiterapeften beror problemet till störst del på att han inte får gå så mycket, att han går ojämnt tidsmässigt (ibland motioneras han dagligen i perioder, men så ställs han av i perioder); jag är dock skeptisk till om detta kan vara hela sanningen.

Idag, efter en veckas vila (med lite promenader) så såg han betydligt bättre ut på ridbana utan ryttare, men det är inte riktigt bra. Tänker ta honom till klinik oavsett om han är oren eller inte, har hört för många historier om hästar som inte visar hälta innan böjprov men trots detta har t.ex. kotledsinflammationer, så att hästen är ren efter lite vila betyder inte allt.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 738
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 747
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 053
Senast: Bison
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
992
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Storlek röd Kong?
  • Valp 2025
  • Valp 2024