Vad göra med för många tomater?

Gry

Trådstartare
En jobbarkompis overdid it rejält när han sådde tomater i våras. Lite väl ambitiös om man säger så. Nu står jag här med en hel kasse superfina mogna tomater som behöver göras vid. Lite i-landsproblem såhär en lördag förmiddag. Mormor lade in gröna tomater vet jag, i lag. Fantastiskt goda. Men de här är ju mogna. Har ni någon idé om vad jag kan göra med dem?
 
Torka i ugnen och lägg in? Köp glasburkar med förslutning på Ikea och lägg i vitlök mm :)
Det kan man väl göra med de gröna också?
Vet inte om man lägger i dem råa eller kokar innan dock.
 
  • Gilla
Reactions: Gry
En jobbarkompis overdid it rejält när han sådde tomater i våras. Lite väl ambitiös om man säger så. Nu står jag här med en hel kasse superfina mogna tomater som behöver göras vid. Lite i-landsproblem såhär en lördag förmiddag. Mormor lade in gröna tomater vet jag, i lag. Fantastiskt goda. Men de här är ju mogna. Har ni någon idé om vad jag kan göra med dem?

Koka tomatsås och frys in i burkar/påsar. Underbart att plocka fram till pastasåser och pizza.

http://matgeek.se/2014/08/09/8-tips-for-dig-som-har-mycket-tomater/
 
Förbered höstens frossande av "pasta puttanesca" genom att under många många timmar koka en fantastiskt god tomatsås som du sedan fryser in i lagom portioner. Sen är det bara att koka pasta och ta fram en fryst påse härlig tomatsås. Bästa snabbmaten!
 
  • Gilla
Reactions: Gry
En jobbarkompis overdid it rejält när han sådde tomater i våras. Lite väl ambitiös om man säger så. Nu står jag här med en hel kasse superfina mogna tomater som behöver göras vid. Lite i-landsproblem såhär en lördag förmiddag. Mormor lade in gröna tomater vet jag, i lag. Fantastiskt goda. Men de här är ju mogna. Har ni någon idé om vad jag kan göra med dem?

Tomatsås man kan ha till pasta! Bara att laga och frysa in i portioner.

Hacka och stek vitlök i en kastrull
Skär upp tomater och lägg på
Koka på låg värme tills tomaterna kokat sönder tillsammans med grönsaksbuljong

Sååååå gott och enkelt.

(Sent på bollen såg jag)
 
Med mindre tomater, skär i lika stora bitar (ca halva cocktailtomater) ta bort den "träiga" stammen på tomaterna (om den finns)

lägg på en plåt med den skurna sidan upppåt, lite olivolja, flingsalt och peppar. In i ugnen i ca 35-40 min 230 c
tomaterna ska bli ordentligt bruna, lite brända gör inget. Kör i mixer och frys in, jag använde nästan bara små tomater och det blev i princip tomatpuré, har man större tomater blir det nog mer såsigt
 

Liknande trådar

Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
12 275
Senast: Mirre
·
B
Träning Jag har under många år iaktagit olika sätt att hantera hästar på. Jag har haft turen att träffa många duktiga människor som lärt mig...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 866

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Jämställt förhållande
  • Årets Nobelpris
  • Unga brottslingar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp