Vad göra med fläskiga ponnies?

B

BeastieBabe

Jobbar ju på ridskola.. och och ponnierna är lite fläskiga.. hösilaget har kvot på 6,7, de får mellan 1,2 och 1,5 kg TS per 100 kg häst, de är ofta hungriga och äter upp hösilaget fort.. de får mellan 250 och 1500 g krafft grund till det (beroende på häststorlek) och motioneras varierat 2-3 lektioner per dag.. men ändå har de fettkuddar på sidorna..
en del har lite buk men alla har ändå fin överlinje och är välmusklade..

så vad gör man åt fettet? motionera mer går ju inte..

OBS att dom inte är fläskberg utan de har bara lite extra fettreserver i form av påsar nedanför sadelstaden och vid korsknölarna..

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad göra med fläskiga ponnies?

Tar bort kraftfodret? Om de är överviktiga behöver de ju knappast det?
Dessutom ger säkert även det lilla 1.2-1.5kg TS/100kg en aning för mycket energi kanske? Fast de går ju väldigt mycket ändå i o för sig...

Jag har ju samma problem med "min" pålla (halvfodervärd). Hon har också fettkuddar över revbenen - och de är kvar trots att vi lyckats banta henne hela 80kg nu. Omkretsen runt magen har dock minskat med typ 1.5dm framtill och 2.5dm baktill. Men de där fettdepåerna verkar svåra att få bort! Dock ska vi jobba vidare på det med motion och rätt foder i rimlig mängd.

näe, har räknat på foderstaterna och dom är så så bra man kan få dem om man ser utifrån deras lättföddhet, motionen och normalvikt.. en del har lite justerade foderstater just för att de blir lite för pigga eller för tunna (en ponny går på groov istället) och för de lite fläskigare så har man provat att dra ner på kraftfodret med följd att hästarna inte orkar gå sina lektioner utan börjar vägra att hålla igång och att hoppa.. så kraftfodret behövs..

det kanske är som men fläsket på magen för oss.. hur man än tränar sitter den ändå kvar.. ;)

de kanske får för lite grovfoder för att hålla igång magen?
antar att du svarade till mig..
1 kg ts är minimigiva för att hästmagen ska må bra, 1,2 kg rekommenderat och 1,5 kg är gott och väl tillräcklig grovfodergiva..

så den bör inte vara för liten.. dessutom har ingen av dem magproblem.. normal träck, normalt mycket träck, normalt fisande, normala tarmljud..

antar att du svarade till mig..
1 kg ts är minimigiva för att hästmagen ska må bra, 1,2 kg rekommenderat och 1,5 kg är gott och väl tillräcklig grovfodergiva..

så den bör inte vara för liten.. dessutom har ingen av dem magproblem.. normal träck, normalt mycket träck, normalt fisande, normala tarmljud..

hehe okej det var bara en tanke som slog mig:) är höet analyserat?
självklart var det till dig...jag får aldrig till det där ju:S

Finnis dt mkt för dem att beta ute i hagen??? isf kan man ju minska hagarna!!

hehe okej det var bara en tanke som slog mig:) är höet analyserat?
självklart var det till dig...jag får aldrig till det där ju:S
"hösilaget har kvot på 6,7" näe jag gissar bara kvoten ;) givetvis är det analys på hösilaget.. har ju räknat på det också.. :)

Finnis dt mkt för dem att beta ute i hagen??? isf kan man ju minska hagarna!!
nej, knappt ett dugg, halva hagen är lera och andra halvan är vackert avbarkade träd och stenar med obeväxt mark emellan.. går inte att minska den då hela flocken går där (26 hästar och ponnies) och så skulle ridskolechefen få spel :p jag vill hellre öka arealen jag, slå ihop den med 2 andra lika stora hagar som ligger bredvid..

äe, har räknat på foderstaterna och dom är så så bra man kan få dem om man ser utifrån deras lättföddhet, motionen och normalvikt.. en del har lite justerade foderstater just för att de blir lite för pigga eller för tunna (en ponny går på groov istället) och för de lite fläskigare så har man provat att dra ner på kraftfodret med följd att hästarna inte orkar gå sina lektioner utan börjar vägra att hålla igång och att hoppa.. så kraftfodret behövs..

Okej. Förstår det, de får ju gå så pass mycket sånna där ridskoleponnysar. Men egentligen är det ju inget MAGISKT i just kraftfoder, det är ju bara en mer KOMPAKT form av näring som egentligen inte behövs när man har ett så bra grovfoder som ni har?
Räcker det inte att de istället för kraften får lite mer grovfoder? *funderar*
Eller är det havren i Grunden som ger dessa ponnyer lite mer "explosivitet"? Som de inte klarar sig utan?

det kanske är som men fläsket på magen för oss.. hur man än tränar sitter den ändå kvar.. ;)

Ja det är nog lite så, skulle jag tro. På vissa ställen sitter det envist! :D

jo man märker ju en markant skillnad om man tar bort kraftfodrets för dem under lektionsterminerna.. och att öka grovfodret gör ju att många får i överkant och riskerar att bli mer bukiga, och det är ju bukigheten som syns.. :/

själv skulle jag ju vilja dra ner grovfodret och öka krafften istället.. för att få mer energi i dem och få ner buken lite.. för de mindre ponniesarna går på ca 1,45 kg ts /100 kg häst 1,2 vore ju bättre iom att grovfodrets näring är så långsam.. de jobbas ju så de gör ju av med den snabbare energin från kraftfodret..

själv skulle jag ju vilja dra ner grovfodret och öka krafften istället.. för att få mer energi i dem och få ner buken lite.. för de mindre ponniesarna går på ca 1,45 kg ts /100 kg häst 1,2 vore ju bättre iom att grovfodrets näring är så långsam.. de jobbas ju så de gör ju av med den snabbare energin från kraftfodret..

Hur menar du då? Den mest ”effektiva” energin är ju den man kallar långsam. Dvs från fibrer och fett. Ju längre tids arbete en häst ska prestera desto viktigare är den har en lager av energi att ta till och gärna matsäck i form av fibrer som hela tiden bearbetas till energi i grovtarmen. Stärkelse och socker ger korta höga energitoppar som man möjligen man pricka in för mkt korta snabba prestationer, men det är inte så lätt att tajma in.

Gissningsvis är det en obalans i ponniernas foderstater om ni tycker de blir tröga när kraftfodret dras ner. Vad får de i sig i protein och energi?
HH

de får i sig underhållsbehov plus 40-50% arbetstillägg, de går alltid iallafall en tuffare lektion med rutinerade ryttare utöver två lättare..

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka