Vad göra med fisande katt?

athena

Trådstartare
Jag har en kattunge som fiser så ont så hon kan inte vistas i möblerade rum. Vad göra? Hon får ingen mjölk/mjölkprodukter, äter fn bara torrfoder och vatten. Hon är ute en hel del under dagen. Bajset ser mkt bra ut, hårda fina korvar ;).

Hjälp, vi står snart inte ut...

Sv: Vad göra med fisande katt?

Riktigt hårda korvar är inte bra, kan vara vätskebrist... Vanligt bland katter som bara äter torrfoder.

Det är nåt som är fel när lillmissen fiser så illa, berätta mer så kanske vi kan hjälpa dig.

A-fil kan funka, men kanske hon inte tål mjölk?

Gjort foderbyte för inte så länge sen?! De kan påverka magen. Om inte, prova någon annan fodersort som någon föreslog.

Hursom, prova skonkost ett tag. Jag brukar föreslå kokt fisk med lite ris. Kör på detta ett tag för att sedan introducera den vanliga ev nya fodersorten försiktigt. Undvik laktosprodukter.

Svar till alla.

Hon äter Friskies torrfoder. Kanske ska blöta det? Burkmat gillar hon inge vidare så vi har lagt ner det. Vi upplever att hon blir lös i magen av mjölk, men det ka ju vara så att hon helt enkelt dricker onödigt mkt då eftersom det är så gott...

Ja, byt mat. Avmaska om det inte är gjort.

Detta bör ge en bra mage. Om du måste ge katten torrfoder så köp Eukanuba Kitten eller liknande i djuraffären.

måste ge torrfoder?

I min mening är torrfoder bra mycket bättre än burkmat.
Burkmat består till största delen av vatten och kan ge pålagringar på tänderna, som i sin tur kan leda till inflamationer.
Torrfoder förhindrar detta....

*kl*

Ni är riktigt jobbiga med kattmaten här :crazy: Ena halvan säger bara torrfoder och andra halvan bara blötmat :eek:

(Mina har fritt på båda :D Hills torrt och Mjau blött)

Avmaska är alltid A-O sedan ge foder som är för känsliga katter;)

Min lilla fes också väldigt illa ett tag, det försvann när jag gick över helt till Mjau blötfoder, först burkar och nu tetra (kan matvägras i början, eftersom blötmaten inte luktar lika gott som torrfodret enligt katten). Dom får även kokt fisk då och då.
Nu är det helt fisfritt och det ligger helt lagom fasta bajsar i lådan :D
Så fort dom fått torrfoder så är fisandet tillbaka igen.

Veterinär har kollat munnarna på dom, och ser inga tendenser till pålagringar.

Det är det inte säkert att man behöver göra, det kan räka att köpa ett foder istället som är mer anpassat efter hur en katt bör äta....

Senast ändrad:

måste ge torrfoder?

I min mening är torrfoder bra mycket bättre än burkmat.
Burkmat består till största delen av vatten och kan ge pålagringar på tänderna, som i sin tur kan leda till inflamationer.
Torrfoder förhindrar detta....

Ja, i din mening. Inte i min mening. Jag känner dessutom en katt som avlivades
eftersom hans gasiga mage och hårda avföring orsakade tarmframfall gång på gång. Han opererades och åt veterinärens fina specialfoder (torrt såklart) för den typen av problem. Problemen orsakades antagligen av torrfoder (han åt Royal Canin innan han fick specialfoder). Varför tror jag det? Jo, han var perfekt i magen när han bodde hos mig (för parning under längre perioder) och åt burkmat samt BARF.

Hans gasiga, uppblåsta mage och hårda avföring återkom så fort han kom hem till sin ägare och fick sin gamla vanliga mat.

Vill man förhindra tandsten är det bättre att satsa på köttben än torrfoder (dessutom är det bara en liten del av de torrfoder som finns som har en bevisat förebyggande effekt och de bär VOHCs stämpel).

Vid hård avföring är burkmat bra eftersom katten delvis behöver vätska för att lösa upp avföringen. Och varför skulle vatten vara dåligt i mat? Du äter själv såklart bara torkad mat? Aldrig grönsaker eller kött?

Men vad gör man om katten vägrar äta annat än torrfoder? Provat med både uppblött torrfoder och blötfoder och han vägrar helt enkelt. Tidigare gillade han kokt kyckling men det gör han inte så mycket nu längre. Mjukost (Skrattande Kon) tycker han om, men det får han ju bara nån pyttebit nån gång ibland. I princip ingenting.

Till TS: Våran hittekatt var likadan när hon var liten. Vi hittade henne (5 veckor gammal) vid vägen och hon var så full av mask att magen såg ut som en boll. Efter avmaskning blev hon bra i magen.

just sånna här inlägg får mig att vilja stänga ner buke helt och hållet.

1. du kan inte jämföra mig och en katt. en katt är ett rovdjur, en köttätare, medans jag är en blandning mellan växt och köttätare. jag har helat andra behov vad det gäller mat, än vad katten har.

2. att köpa burkar som till större delen innehåller vatten och annat orelevant, för dyra pengar lockar mig inte alls. då lägger jag mycket hellre dom pengarna på rent kött eller fisk till katten, så jag vet vad den får i sig.

3. att dra upp exempel som du gjorde.... nja.... säger ingenting....
jag känner en katt som fick opereras för att ett ben satte sig på tvären i halsen på den. men det betyder inte att att det är farligt för katter att äta möss elelr fåglar! att "din" katt fick opereras (en katt av hur många miljoner då?) säger inget annat än att vad som helst kan hända och det behöver inte vara fodrets fel, även om den kan ha inverkan.

ge katten ett bra foder och se till att den har tillgång till vatten hela tiden och ge lite kött eller fisk emellanåt, så är det en lycklig katt.

Vart jämför jag dig med en katt? Jag har fullständigt klart för mig vad katten är för ett djur (ett djur som inte är skapat gör att äta ris och majs), just därför anser jag att torrfoder inte är bra kattmat.

Svar till alla.

Hon äter Friskies torrfoder. Kanske ska blöta det? Burkmat gillar hon inge vidare så vi har lagt ner det. Vi upplever att hon blir lös i magen av mjölk, men det ka ju vara så att hon helt enkelt dricker onödigt mkt då eftersom det är så gott...

Vi hade en hittekatt i några månader innan den rätta ägaren hittades. När han kom var han så hungrig att han åt allt han fick, men sedan blev han kinkig. Torrfoder var det han åt (enbart hos ägaren också) och jag provade mig fram ur matvaruaffären på byn vad som passade. Friskis var absolut bäst tyckte katten, men han fes värre en.... Bytte till MJAU torrfoder, det var också gott och inga fisar kom det mer. Katten var annars jättebra i magen, varken lös eller hård.

Så prova att byta torrfoder du, det kanske hjälper.

just sånna här inlägg får mig att vilja stänga ner buke helt och hållet.

1. du kan inte jämföra mig och en katt. en katt är ett rovdjur, en köttätare, medans jag är en blandning mellan växt och köttätare. jag har helat andra behov vad det gäller mat, än vad katten har.

2. att köpa burkar som till större delen innehåller vatten och annat orelevant, för dyra pengar lockar mig inte alls. då lägger jag mycket hellre dom pengarna på rent kött eller fisk till katten, så jag vet vad den får i sig.

3. att dra upp exempel som du gjorde.... nja.... säger ingenting....
jag känner en katt som fick opereras för att ett ben satte sig på tvären i halsen på den. men det betyder inte att att det är farligt för katter att äta möss elelr fåglar! att "din" katt fick opereras (en katt av hur många miljoner då?) säger inget annat än att vad som helst kan hända och det behöver inte vara fodrets fel, även om den kan ha inverkan.

ge katten ett bra foder och se till att den har tillgång till vatten hela tiden och ge lite kött eller fisk emellanåt, så är det en lycklig katt.

Ja, det är mycket vatten i blötmat. Precis som det är i deras byten om dom lever ute. Möss och annat dom tar innehåller ca 70% vatten. Blötmat runt 80% vatten. Torrfoder runt 10% vatten. Eftersom katter i vanliga fall får i sig så pass mycket vätska genom maten, är man rätt säker på att dom inte känner törst på samma sätt och alltså inte på långt när får i sig den rätta mängden vatten om dom inte får i sig vatten i maten. Att torrfoderkatter i princip alltid är uttorkade till viss mån är ganska känt. Däremot är det ingen som vet hur pass skadligt det är i längden. Finns det samband mellan att njursvikt på katter ökat i ungefär samma mängd som torrfoderanvändningen ökat?

Och du skriver att katter är rena köttätare, vilket är helt korrekt. Och ändå rekomenderar du torrfoder som i 99% av fallen innehåller med växtlighet än kött? Hur går det ihop?

Det märks på min vattenskål att det är mkt mer vatten i blötmaten, förut gjorde de av med nästan två skålar om dagen (byter vatten minst två ggr/dag), nu är den knappt rörd när jag byter. De får visserligen fortfarande både blött och torrt men jag försöker betona det blöta.

Byt foder, katter är olika och det som är bra för en fungerar inte för en annan.
Jag hjar alltid kört med mjau kattungemat till kattungarna men mjau´s torrfoder för vuxna katter kan jag inte ge, de blir dåliga i magen.
Alla foder som finns i vanliga affärer går bort för mina katters del, antingen för att de blir dåliga i magen eller för att de luktar apa om fisar och deras bajs.

Om du vill ge katten mjölk så ge låglaktos mjölk.

Liknande trådar

Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
3 335
Senast: monster1
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 288
Senast: Blyger
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 409
Övr. Katt Hej! Någon som sitter på tips hur man kan få katten att sluta hoppa upp på vissa hyllor ? Det är såhär att min mamma på 65 år har 3...
Svar
15
· Visningar
1 954
Senast: Nahar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Tråden för spår
  • Uppdateringstråd 30