Vad göra med 4-åringen?

E

EnWisa

Hejsan!
Jag tar hand om ett islandssto som blir fyra i år. Just nu bär hon på ett litet föl som beräknas komma ut i slutet av maj. Hon är inte inriden men ska bli det till hösten. Jag har precis börjat ta hand om henne och hästen är i princip ohanterad så nu går vi bara promenader och lär känna varandra lite. Min fråga är nu vad jag kan börja göra med henne när fölet är ute och kan vara ifrån sin mamma. Hon ska ju som sagt ridas in till hösten, men körning och löshoppning? Är det för tidigt med sådant? Kan man löslongera och träna NH, lr ska man vänta ett tag till? Det är en bestämd dam med mycket humör och energi, så lite NH skulle verkligen vara på sin plats..
Ni som byggt upp isisar från grunden, hur gick ni till väga?
Jag vet att islandshästar växer extra länge så därför vill jag inte gå för snabbt fram. Tacksam för svar!

Sv: Vad göra med 4-åringen?

Hej,Horsemanship är mycket bra. Jag gör alltid det med mina hästar. Aktivera henne mycket så som t.ex göra konstiga saker. Du kan t.ex börja med att vänja henne med plastpåsar som flyger och låter,tömkör henne och häng plaståsar med burkar i så att det låter, "konstiga" saker helt enkelt för det är ju väldigt mycket lättare att rida in henne om hon inte är rädd för allt. Löslongering är nåt som jag brukar göra flera gånger i veckan för hästen och du tycker att det är kul och att hästen blir inte lika spänd i sidan om man löslongerar och för att hästen ska lära sig att lyssna på dig. Sätt upp ett par regler när du tränar henne så att hon vet vad som gäller så att det inte blir några missförstånd så som t.ex inte handmata (hästen kan lägga till en olat att det börjar naffsa), slå aldrig hästen (händerna ska representera kärlek), det är några av dom saker jag har satt upp när jag tränar mina hästar i horsemanship. Hoppas det hjälper dig lite i din träning med hästen.

isse skrev:
Hej,Horsemanship är mycket bra. Jag gör alltid det med mina hästar. Aktivera henne mycket så som t.ex göra konstiga saker. Du kan t.ex börja med att vänja henne med plastpåsar som flyger och låter,tömkör henne och häng plaståsar med burkar i så att det låter, "konstiga" saker helt enkelt för det är ju väldigt mycket lättare att rida in henne om hon inte är rädd för allt. Löslongering är nåt som jag brukar göra flera gånger i veckan för hästen och du tycker att det är kul och att hästen blir inte lika spänd i sidan om man löslongerar och för att hästen ska lära sig att lyssna på dig. Sätt upp ett par regler när du tränar henne så att hon vet vad som gäller så att det inte blir några missförstånd så som t.ex inte handmata (hästen kan lägga till en olat att det börjar naffsa), slå aldrig hästen (händerna ska representera kärlek), det är några av dom saker jag har satt upp när jag tränar mina hästar i horsemanship. Hoppas det hjälper dig lite i din träning med hästen.
Tack, ska börja med en gång!
Mitt största problem är att vara konsekvent, så jag vet att jag måste jobba mycket på det för att det kan bli farligt annars. Men det jag är mest orolig över är att jag ska gå för fort fram, men man märker ju på hästen iofs. Jag är ju inte direkt en nybörjare så jag går på känslan! Tack för svar!

Mitt förslag är att du bara gör saker som måste göras fram till dess att fölet är avvant efter jul.
Hon måste ju gå att leda, sköta, verka, avmaska och så.
I övrigt så är det bäst att bara låta henne vara mamma.

Hon kommer att vara okoncentrarad och ovillig så länge som hon känner att hon behöver vakta på och hålla reda på sitt föl.
Så under den tiden kan träning göra mera skada än nytta.
Dessutom så kommer digivningen att ta ganska så hårt på henne när hon dessutom skall växa färdigt själv.
Så ge henne tid att växa ikapp innan du rider in henne efter att fölet är avvant.
Det vinner du på i längden.

Hej igen, att vara koncekvent är inte så svårt så länge man vet vad man vill. När jag tränar mina hästar gör jag det för att jag vill ha ett bra ledarskap mellan mig och häst och då försöker jag anpassa mig till hästen. Men att det är jag som är ledaren och jag bestämmer. Det betyder ju inte bara att det handlar om att jag bestämmer och hästen ska lyda utan jag har tagit ledarskapet över hästen och då måste hästen kunna lita på mig, lita på att jag varnar om det är någonting farligt i närheten. Jag brukar säga så här när jag pratar om hästar:
Ledarskap det tar man
Förtroende får man
Tillit förtjänar man
Att läsa böcker och kolla på film om hästars naturliga beteenden är väldigt lärorikt. Några böcker som jag starkt kan rekommendera är alla böcker utav Monty Roberts och även hans filmer är väldigt bra.

isse skrev:
Hej igen, att vara koncekvent är inte så svårt så länge man vet vad man vill. När jag tränar mina hästar gör jag det för att jag vill ha ett bra ledarskap mellan mig och häst och då försöker jag anpassa mig till hästen. Men att det är jag som är ledaren och jag bestämmer. Det betyder ju inte bara att det handlar om att jag bestämmer och hästen ska lyda utan jag har tagit ledarskapet över hästen och då måste hästen kunna lita på mig, lita på att jag varnar om det är någonting farligt i närheten. Jag brukar säga så här när jag pratar om hästar:
Ledarskap det tar man
Förtroende får man
Tillit förtjänar man
Att läsa böcker och kolla på film om hästars naturliga beteenden är väldigt lärorikt. Några böcker som jag starkt kan rekommendera är alla böcker utav Monty Roberts och även hans filmer är väldigt bra.
Roligt att du nämner just honom, ska nämligen gå på en av hans shower ni i maj. Ska bli jättespännande! Annars så har jag läst massor med böcker, en av mina favoriter är Klaus Ferdinand Hempfling och Elisabeth Hjortvid.
Din lilla "dikt" ska jag förresten rama in o tänka på varje gång jag är inkonsekvent!
Tack tack för svaren!

Liknande trådar

Hundhälsa Hejsan, Jag har en 5 månaders Mas ( Miniatur american shepherd ) som varit halt på ett framben ungefär sedan hon va runt 15 veckor. De...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
21 967
Senast: kolblakkur
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 538
Senast: AlmostEasy
·
Hästvård När man söker på internet efter fång och hovbensrotation så finner man oftast tråkiga historier som många gånger slutar med att hästen...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 968
Senast: Korven
·
I
Hästvård Jag har ett sto på 6år, som jag röntga förra hösten hon har pålagringar på båda knäna, började med att jag såg att hon hade hårda gallor...
Svar
7
· Visningar
1 445
Senast: indra82
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama