Vad göra med 1-åring?

S

_Sanna_

Precis som rubriken lyder, hur mycket kan man hantera eller göra med en ettåring. Har tidigare erfarenhet av unghästar, men inte så unga hästar. Ni behöver inte oroa er, jag har mycket kunniga personer bakom mig, men jag vill ändå veta lite vad ni brukar göra med era ettåringar. Ingenting kanske? Jag brukar promenera lite med honom och borsta honom litegrann, finns det något mer i utbildningssyfte som ni brukar göra eller som man kan göra med en ettåring?

Säg till om frågan är luddig!

Tacksam för svar!

Sv: Vad göra med 1-åring?

hej
min är på sommarbete nu hela sommaren tills sep/okt:banana:
men innan gjorde jag ungefär som du, ledde henne runt och ställde upp henne i stallgången. lyfter på benen mm..
lycka till med henne;)

Håller me, träna på att ledas, stå i gången, lyfta fötterna. Enkla men viktiga saker.

har du tillgång till ridhus eller paddock?

Man kan ju lösgaloppera och löshoppa dom små liven.:idea:
Inte så högt men 50-60 cm.
Vet en uppfödare som gjorde detta redan med sina föl men då tillsammans med mossan:)

Annars är det som de andra har skrivit, ledas, lyfta ben, borsta, åka transport, vara ensam ute och inne.

Lycka till, och ha :laugh:roligt

Sen kan det ju vara en idé att vänja vid träns, täcke, lastning, transport. Korta stunder så de ff tycker det är roligt.

Ut i skogen och gå, ha med som handhäst, vänja vid prassliga saker, spolspilta klippmaskiner (typ stå bredvid när man klipper en äldre häst) osv osv...

HA ROLIGT!

du har fått många bra tips redan, men när min polle var 1 så hade han sadel på sig, men bara korta promenader, han lastades var och varannan dag :p ( och tyckte det var kul att få gå in i trailer, och tycker det även i dag) och sen borsta, lyfta hovar, spola benen, se hur det är att ha täcke på sig, vänjas vid träns och löshoppa små hinder, få
förtroende för dej och gå på presseningar gå upp på "läskiga" saker miljöträna osv. och framförallt ha roligt och tvinga inte fram något!
Att ha unghäst är jobbigt men det är också KUL !! :)

Allt den lär sig nu slipper du lära den sen dvs Bind upp, Tränsa, Sadla, täcka, Styra, Leda, lyfta hovar. så länge du inte belastar hästen dvs sitter på den eller kräver jobb. Du kan oxå stå på en pall bredvid. så den lär sig att man är högre hoppa bredvid vänj den vid allt du kan komma på. ha kul och lycka till

har just nu en 1 års shettis hingst som jag borstar, ute o går o har börjat med lätt tömkörning o ha även börjat löshoppa lite små hinder med han.. Ibland har jag han med lös när jag e ute o rider min 25 åriga connemara ponny men d senaste gångerna ha jag haft led tygel på han när han vatt med

Tack så mycket alla för bra tips! Nu ska jag verkligen hem och ha roligt med lilla Rocky (Zack de la rocka) och hoppas att vi kan ha mkt roligt ihop. Han är ju väldigt lätthanterlig och accepterar det mesta så jag tror att vi kan ha mycket roligt ihop.. Tusen tack:D

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 929
Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 340
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 616
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 919
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar