Vad göra åt tråkig frontfasad?

YorkWann

Trådstartare
Alltså, fasaden på huset mot parkeringen till sas, är ful! (Betonghus med, så den sidan är verkligen ful) VAD kan man göra? Det går inte att planera nått precis vid huset heller för det ligger två rader plattor längs med husväggen där. Det ser väldigt, väldigt tomt ut nu.

Finns det några höööga krukor att köpa? (Tänker om man kan få tag på typ gamla mjölkkannor någonstans och sätta blommor i, kan det vara nått? )

(Detta är till våren alltså, tänker inte göra nått där sålänge det är snö, men det kanske ni fattade :D )

Massa tips och idéer hitåt! :bump:

Sv: Vad göra åt tråkig frontfasad?

Är huset putsat? Kan du inte måla nåt fräckt på väggen? Annars kanske du kan hänga något, typ krukor eller så. Eller gjut höga cementkrukor själv.

Ehum, jag är inte så händig, tyvärr. :-/ Men det kanske finns höga cementkrukor att köpa? :) Tack för tipset!

Solrosor? Kan de växa mellan plattor typ?

Varför inte sätta upp en spalje - eller ett nät - och plantera några krukor med tex. slingerkrasse eller luktärtor?
De växer snabbt, täcker fort stora delar av den fula väggen, och både är dessutom fantastiskt vackra när de blommar! ;)

Båda dessa fröer kan du förgro inne och sedan plantera ut när temperaturen tillåter!

/Swat

Ah! Vad ska man välja för fröer då? hur mycket ska de växa inne innan man planterar ut dem? :)

Hur fäster man när på betongvägg förresten? :o

Fröer köper du på vilken trädgårdsaffär, större matvaruaffär eller blomsterhandel som helst.
Både krasse och luktärt är snälla och enkla "förstagångs fröer" ;) På påsen står exakt hur djupt fröet skall sås, vilken månad de skall sås, när de kan planteras ut osv.

I ditt fall hade jag nog gjort det enkelt för mej och köpt typ en armeringsmatta - finns på alla byggvaruhus.
Det är ett nät tillverkat av armeringsjärn = roströd/rostbrun färg, enkelt men snyggt tycker jag.
På byggvaruhuset brukar man sedan kunna få hjälp med att klippa mattan i lite mer hanterbara bitar (de är ofta 240 x 3,60 eller ännu längre).

Luta sedan dessa nät upp mot väggen och "lås" dem med krukorna vid marken, så de inte kan glida!

Ett litet tips är sedan att du fäster vinkorkar på de "stumpar" som sticker ut på nätet - så att ingen hund eller människa river sej om någon ände är vass.
Du kan även hänga lite roliga "dekorationer" i något/några av rutorna i nätet för att göra det lite roligare - typ gammeldags flöten i glas, några snäckor eller vad som helst som är "du".

/Swat

Det brukar rekommenderas att man har ett avstånd mellan spaljén och huset, likaså växtligheten på marken och huset, för att undvika att det blir fukt mot fasaden. Inget ska växa mellan plattorna så håller sig både plattor och dränering glada så länge som möjligt :).

Plocka upp en platta här och där och fixa jorden för att sedan plantera någon klätterväxt?

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
752
Senast: cassiopeja
·
Hemmet Har en förhoppning att hinna måla om fasaden i år men har fastnat på något så "roligt" som färgval. Så jag tänkte att bukefalisterna ska...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 608
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 484
Senast: Ajda
·
R
Småbarn Jag har två barn på 7 respektive snart 5 år. Storebror har adhd och är extremt fäst vid sina skärmar, särskilt på vardagskvällarna när...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 573
Senast: Raderad medlem 19815
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar