Vad göra åt bockande häst?

P

ponnyryttare95

Hej, skulle behöva hjälp med att veta vad jag skall göra när "min" ponny bockar när jag t.ex är ute på åkern och galopperar. Problemet är inte egentligen att hon bockar utan hur jag skall hållas kvar när hon bockar ;D Jag vet att man skall hålla huvudet uppe och böja hästen för att den inte skall bocka, men när hon genast sticker iväg och bockar typ 4 bockar efter varandra. Jag hinner varken tänka och allra minst böja och hålla huvudet uppe. Tack på förhand! :D

Sv: Vad göra åt bockande häst?

Du får försöka lära dig att känna att hon tänker bocka innan hon gör det och då förekomma henne. Jag brukar ta ett lätt upplyftande tygeltag och driva framåt när jag känner att hästen är på väg att bocka.

Ja jag har faktiskt samma problem med min buse! Nyss hemkommen från en rejäl bockserie. Hästen framför drog iväg och min efter och sen satte det igång. Kul sa pålle, vi hakar på matte! :D Men jag trycker ner rumpan i sadeln klämmer åt med högra skänkeln och tar upp högra tygeln ordentligt så jag "formar" honom runt min högra skänkel. Men man behöver förstås försöka ta reda på orsaken till bockningar först och främst.

Någon som har några andra tips?

Ett tips är att ha en fegrem (halsrem) ;). Oavsett orsak så kan det vara skönt att kunna hålla sig kvar. Vi brukar ha en rem i sadel men många har ju runt halsen på hästen.

I övrigt, vad tror du (TS) är orsaken? Är det glädjebockningar (vilket jag kan tycka är okej till en viss gräns) eller är det för att kasta av?

Edit: Jag är rätt ny här och har bara klickat på första bästa inlägg när jag ska svara, är det knäppt eller så man ska göra? :o

Jag förutsätter att hästen har väl tillpassad utrustning och att den inte har ont någonstans.
Brukar hästen bocka hela tiden när du galopperar på åkern? Alltså, kan det komma även i ett lugnt tempo eller kommer det oftast när du galopperar i ett snabbare tempo?
Eftersom att hästen tar flera bocksprång på raken borde du ju kunna samla upp dig lite. Få upp hästens huvud, räta upp dig i sadeln och driv hästen framåt så den får annat att tänka på. Lättare sagt än gjort kanske men det brukar ge sig. :)

Fram, fram, fram :)

Håll i hatten och driv på för att plocka tillbaka efter en stund :D

Som någon annan sa, använd halsring att hålla i, det är suveränt och det har även en liten upplyftande/bromsande effekt
Om du bromsar genom att ta i tyglarna, kortar du bara upp hästen, med påföljd att det är ännu lättare för den att få den explosiva "bock-kraften" :devil:

Brukar driva på så mycket jag bara kan, samt försöka hålla upp huvudet genom att föra mina händer högre upp. Det värsta man kan göra(enligt mig) är att bromsa. Tycker det är enklare att sitta kvar i lite fart, än stillastående.

Glöm inte att sitta tillbaka ordentligt, inte spänna dig eller låta h*n rycka åt sig tygeln.

En rem i sadlen e perfekt:p Går snabbt att få tag på;)

Ska nu börja rida igen efter att ha ramlat av riktigt ordentligt 2 ggr. Antagligen har jag försökt bromsa honom men ska ta åt mig era tips och hoppas att jag sitter kvar nästa gång. Sista gången,han bockade av mig, var när jag själv släppte lite på uppmärksamheten,-då drog han, samtidigt som en bockserie startades.

när jag känner en bockning komma sätter jag mig tungt i sadeln (för jag har lättare att sitta kvar då. andra föredrar lätt sits, så det är individuellt!), "trycker fram" hästen så jag har den framför mig och tar ett upplyftande tygeltag. ibland händer det att jag hojtar till också, det brukar hästarna lyssna till på och glömmer bort vad de var på väg att göra. ;)

"fegsnöre" (dvs halsrem) är en bra hjälp, bra att ha något stadigt att hålla tag i plus att du slipper rycka hästen i munnen!

det viktigaste tycker jag är att lära sig känna när bockningarna kommer, annars är det svårt att påverka.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 031
Senast: Sel
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 668
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar