Vad gör vi nu?

Sv: Vad gör vi nu?

Hoppas att jag också klarar mig då. Att må illa är ju inte speciellt roligt... Ang brösten som knappt fyllde upp en A-kupa tidigare, gör det gott och väl nu. :D Än behövs ingen ny bh, men forstätter de växa i samma takt så dröjer det nog inte så många veckor tills det är dags.

Jag märkte igår på träningen att de blivit mer "ivägen". Två av övningarna var liggandes på mage och då kände jag av brösten för första gången i sådana sammanhang.

Jag känner mig också rädd och osäker stundals, herregud - det är ju det största man kan vara med om att bli förälder! :D Ändå så vet jag ju att jag verkligen vill det här, och ser osäkerheten och rädslan som en del i hela grejen. Vem tusan är totalt förberedd på att få barn, oavsett om det är första eller tredje?

Illamåendet är tack och lov väldigt milt än så länge men jag räknar nästan med att det kommer bli värre för min del, jag går in i v. 7 imorgon (v.6+0) och det är väl då det kan bli värre? (Hur fanken räknar man veckor?! Är det att jag gått 6 fulla veckor imorgon och går in i vecka 7 eller som gör att man skriver så? :D)
Dille har jag inte heller än, mer än mitt vanliga sötsug som kommer ibland. :angel: Hoppas att jag slipper det med, och dessutom hoppas jag att jag slipper tycka att dofter är jobbiga. Enda jag märkt hittills är att jag tycker rök och rökare luktar pyton, det har jag inte gjort innan men det är ju BARA positivt. :D

Tack så jättemycket för alla lyckönskningar, tips och råd - ni är underbara! :D På torsdag nästa vecka gäller det - då är det inskrivningssamtal! :bump:

Precis så räknar man :)

Du har gått 6 fulla veckor = 6+0 ( i morgon 6+1 osv )..

Jag mådde rejält illa mellan vecka 8 och 13, det var mindre roligt men väl värt det nu efterhand.

Sedan kunde jag inte åka spårvagn för många luktade så jäkla illa (skrattar).

Lök gick fetbort, kunde inte ens känna lukten och har än idag stora problem med rå lök.

Thaimat som jag älskat gick inte heller ner (typiskt).

:D

Ah men vad bra, jag är inte helt borta alltså! :D
Jag hoppas verkligen att jag slipper illamåendet, men det är nog lika bra att vara förberedd på att det kan komma och att det kan komma rejält. Då blir jag ju inte överraskad i alla fall...

Åh Gud, jag hoppas att jag slipper det - jag vill verkligen kunna äta thaimat ju! :D Btw, hur är det med sushi? Är det bara mamma-sushi som gäller nu, utan fisk?

Jag har fått höra att sushi inte är farligt att äta så länge man vet att den är färsk och gjord samma dag. Alltså ingen sån som man köper på ICA.

Var tvungen att googla lite efter att jag ställt frågan här och tydligen så ska det vara okej om det är nygjort precis som du säger. Vet inte om jag vågar chansa dock, så ofta äter jag inte sushi och jag gillar ju trots allt rullarna bäst. :)
Får fråga BM när vi ska dit nästa vecka också, har miljarder frågor känns det som.

Vad du får äta hittar du på livsmedelsverkets hemsida, allt som står där kommer din barnmorska mer eller mer informera dig om på inskrivningen och man brukar få en liten miniaffisch med lite tips på mat och vad man inte får äta osv. Allt finns som sagt på www.slv.se välj i menyn "jag är....gravid"

Ang sushi så är det upp till var och en att besluta om.

Jag åt bara vegetarisk sushi under graviditeten, men jag vet andra som ätit med rå fisk också.

:)

Har kikat på livsmedelsverkets sida, BM tipsade också om den. Står inte mycket alls ang. sushi - bara att man ska se till att den är fräsch typ..

Tror dock jag kommer hålla mig till veg. sushi, vill inte riskera något.
Idag berättade jag för syrran - så nu är det någon som vet! :D Var tvungen att lätta hjärtat lite, vi var på stan och jag mådde APA. Uppblåst mage som tusan, illamående och trött. På lördag kommer vi berätta för resten av den närmsta familjen, vi känner att vi vill berätta för dem innan v. 12 just för att ha några att prata med om det inte går vägen trots allt. Vännerna väntar vi dock med.

Hur gjorde ni med att berätta för anhöriga och vänner? Väntade ni till v. 12 eller kunde ni inte hålla er? :)

Jag berättade för mina 3 bästa kompisar samma dag jag fick reda på det (innan sambon som fick veta på natten), av olika anledningar, behövde någon som kunde stötta mig. Sen fick syster o pappa reda på det dagen efter, detta var då jag var i v 8.

Svärmor och hennes sambo fick reda på det i v 10 o min mamma i v 11 (bor 60 mil bort).

Jag tänkte så att det är bättre att berätta för dom innan, för då kan dom stötta oss om vi skulle få missfall eller nått. Sen står jag min familj väldigt nära så det var självklart. Sambon berättade för sin bästa kompis i v 10 o resten från v v 13-17.

Jobbet fick reda på i v 13 o sambons jobb i v 12. :laugh:

Jag känner också så (eller ja, vi gör väl) att vi vill ha någon som kan stötta om vi får missfall. Vi vill inte berätta för hela kompiskretsen utan bara för närmsta familjen. Vännerna tar vi sen, tyvärr vet jag att vissa av de närmsta har lite svårt att hålla tyst om saker ibland. :angel: Får se om vi kan hålla oss till v. 12, får hoppas det.
Dock kommer det bli lite krystat på lördag - jag fyller år och vi har fest planerad sen länge. Eftersom jag självklart inte kommer dricka något kommer ju folk undra, så jag och sambon har diskuterat fram och tillbaka vad vi ska använda för ursäkt. Bäst hittills är att jag helt enkelt inte känner för att dricka och att jag mår lite halvkasst, vilket ju faktiskt är helt sant. :angel:
Självklart ska man inte behöva en anledning till att inte vilja dricka och folk ska inte ens fråga om det - men jag vet att våra vänner KOMMER fråga så..

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 978
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 090
Senast: Snurrfian
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 330
Senast: SkorpSmulan
·
Samhälle Långt inlägg 🙈 Jag miljötränade ena hunden idag, först tog vi en promenad och sedan som vi brukar så tränar jag utanför en butik medan...
2
Svar
29
· Visningar
3 926
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar