Vad gör vi nu?

Midsommarblomster

Trådstartare
Vår fria värld skakar under fötterna på oss. Samtidigt är världen, och Sverige, full av människor med vettiga värderingar och resurser att göra skillnad. Det kanske är läge att kliva fram nu. För vår framtids skull.

Det här är inte en dystopisk tråd. Så ni utan framtidshopp kan hålla till någon annanstans, tack. Vi som tror att vi kan ta oss igenom det här och komma ut på andra sidan, vad gör vi nu? Hur kan vi göra skillnad? För att bevara fred, värna om våra fri-och rättigheter, ta hand om vår jord osv. Kriget i Ukraina är givetvis högaktuellt, men jag menar både det och överlag. Det är läskiga politiska vindar och stora utmaningar lite överallt. Hur bygger vi ett fritt och hållbart samhälle, nu och framåt? Vad kan vi göra på individnivå?

Jag har tänkt på det länge. Måste bara välja organisation… kan inte bestämma mig för om jag ska engagera mig partipolitiskt eller i sakfråga.
Nej jag tycker också att det är svårt.

Jag är medlem i Föreningen för folkbildningsforskning. De gör bra grejer tycker jag. Och en rad idrottsföreningar. Jag är engagerad i en konstellation mot näthat. Jag betalar för bra journalistik, superviktigt det med. Och använder mina sociala kanaler, men där tycker ju typ alla lika. Men jag borde göra mer.

Jag har tänkt på det länge. Måste bara välja organisation… kan inte bestämma mig för om jag ska engagera mig partipolitiskt eller i sakfråga.
Jag befinner mig i samma situation. Vill engagera mig men vet inte om det ska bli i ett parti eller organisation. Har legat vaken halva natten och funderat över vad man som enskild individ kan göra.

Justja, vi har ett Ukrainacenter här i stan. Det drivs ideellt av en av stans tatuerare. Dit har vi skänkt en del av dotterns saker. Bättre att barnen som flytt huäit får glädje av dem :)

Att engagera sig politiskt eller så har jag tyvärr ingen energi till. Men att rösta själv är viktigt, och stötta andra till att rösta också! Valdeltagandet är ju högt i Sverige, men vid förra valet minskade det ändå lite. Lär de som precis blivit röstberättigade hur man gör, stötta dem i att delta. Det är bättre att rösta blankt än att inte rösta alls.

Tycker vi ska försöka bojkotta USA och Ryssland, stödja Ukraina och gå samman i Europa mot de två andra länderna ordentligt. Europa klarar sig fint utan de två länderna, de härjar sådär för att de tror de onåbara. Det är de inte. De är inget att ha. Jag tycker att vi ska markera det rätt tydligt. Om inte annat är det på tiden Europa lär sig stå på egna ben, det verkar ju komma en sådan tid det krävs, man kan ju fråga sig hur långt USA och Ryssland ska tillåtas gå utan att vi gör något?

Och det minsta som individ här är väl att åtminstone rösta, och inte ens blankt tycker jag, utan ta någon slags ställning. Så svårt är det ändå inte att skumma över partierna om vad de säger och välja ett som säger något man själv står för.

Engagera sig, engagera sig och engagera sig. Och har man inte själv vilja eller energi till det, så visa uppskattning mot de medmänniskor som faktiskt gör det. Politikerföraktet bara ökar och viljan till ideellt engagemang bara minskar, vilket jag tycker är en otroligt oroväckande samhällsutveckling. :(

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka