Vad gör vi nu? behöver råd ang. hälta.

Sv: Vad gör vi nu? behöver råd ang. hälta.

Nej dom förklarade ingenting mer. Bara att hon är 17 och har pålagringar, det var det som var motivet.

Dom röntgade ryggen igår också ifall dom hade missat något där typ. Inga konstigheter i ryggen.

Det var dom som kom med förslaget på scint för två veckor sen när dom bedövat igenom hela benet när hon var jättehalt utan att lyckas släcla något.

Precis som lundsbo säger så tycker jag du ska byta klinik.

Jag hade kunnat förstå resonemanget DELVIS om de tyckt att hon är såpass lite halt och det inte gör ngt på en 'gammal häst som bara ska skrota i hagen' (och det varit så). Men att tycka 'ta bort henne' i samma andetag som 'för lite halt och för gammal för att scintas', där ser jag som sagt illrött.

Precis som lundsbo säger så tycker jag du ska byta klinik.

Jag hade kunnat förstå resonemanget DELVIS om de tyckt att hon är såpass lite halt och det inte gör ngt på en 'gammal häst som bara ska skrota i hagen' (och det varit så). Men att tycka 'ta bort henne' i samma andetag som 'för lite halt och för gammal för att scintas', där ser jag som sagt illrött.

Ja asså problemet är ju att blockhältorna då hon har så ont att hn helst ligger kommer ungefär var tredje månad. Därför går det ju inte att ha henne skrota hemma i hagen.

Till båda:

Ni tycker alltså att vi ska byta klinik, igen, och börja om på nytt där?

Jag börjar tycka så synd om hästen som nu gått med det här i ett år åker in och ut på kliniker, hon har varit inlagd på strömsholm 3 gånger på ett år och hon hatar dessutom att åka transport sen tidigare olycka.

Tack så mycket för att ni svarar i tråden och kommer med råd. Känns som veterinärerna inte ens orkar lyssna:cry:

Börja om och börja om, det går ju att plocka ut journaler och röntgenbilder etc från där ni varit, och ta med. Så slipper men göra om 'rubbet'. Och berätta att S-holm ansåg scint, men sen ändrade sig pga det de sa.

Sen, om du känner, som jag anar lite mellan raderna, att du känner att du tycker att 'det räcker' för hästen nu så är ju det fullt begripligt det med. Men om du vill ha scinten och tror att det kan visa något som gör att ni kan få bukt med problemen, så rek jag byta klinik.

Vi har haft en liknande "skada".
Dressyrhäst som även hoppades regelbundet.

Han blev blockhalt under avtravning första gången efter ett dressyrpass för tränare. Från ena steget till det andra. Stod på 3 ben och höll det 4:e (ena fram) i luften.

En hästvet var nästa ryttare till träningen och hon såg allt.
Antingen en nervsmäll eller så bröt han något sade hon spontant.

Ingen värme ingen svullnad men släppte ej.
Spjälkade större delen av benet och körde till S-holm.
De hittade inget, han blev kvar där. Ohalt i skritt efter ett par dagar och ett par dagar senare ytterligare var han även ohalt i trav.
De kunde inte släcka hältan. Benet gick ej att böja, hästen hade ONT.

Hämtade hem, skrittade några veckor, red igång igen.
Allt ok.
Under avtravning efter en hoppträning någ mån senare hände samma sak. P Markne såg allt o reagerade som veterinären gjort.

Vi körde denna gång inte akut till S-holm utan hästen fick smärtlindring.

Detta hände ett 10-tal gånger under 18 mån.
Alltid i trav, alltid efter ett arbetspass, alltid på rakt spår, alltid vittnen...

Hästen skadade segan ett bakben så pass i ett trauma att den togs bort. Vi skickade frambenet på obduktion.

Ni kan aldrig gissa vad det var!!!
Men försök!

Hästen skadades

Det låter verkligen väldigt likt.

Nu har hon dock kvar en liten hälta efter att det värsta lagt sig plus att hon inte fått problem lika ofta som din men då har hon heller varit igång ordentligt det här året mer än en kort period i höstas eftersom vi inte hunnit igång ordentligt mer innan hon fått problem igen..

Vi har inte heller något tydligt som att det händer just under avtravning t.ex. utan har alltid hänt när hästen varit i hagen. Igångsatt eller ej.

Tror du att det skulle kunna vara något liknande vår häst lider av? Är såklart omöjligt att svara på men det är det mest lika jag hört hittills av alla som försöker spåna på vad som är felet.

kan in gissa, verkar ju lika skumt som det på vår häst.

KL
Ärligt talat hur ofta får man en diagnos hos vet när det gäller hälta.
Verkar vara större chans att vinna på lotto.
Är det inte konstigt att när det gäller Flippan Järvsöfaks och andra kända storheter vet de exakt i vilken muskel, sena eller ben skadan sitter.
Detsamma gäller läkare är man en vanlig dödlig så får man smärtstillande och återkom om det blir värre.
Men hade man hetat Klyft, Kallur eller Zlatan då hade de också vetat exakt diagnos.

Jag tycker de är ganska bra både på att engagera sig att hitta orsak och att hitta den. Så är nog väldigt beroende vilken klinik etc man har?

NEj! så kan man inte göra! Du måste berätta! Nu blev jag jätteintresserad och så inget slut!

KL
Ärligt talat hur ofta får man en diagnos hos vet när det gäller hälta.
Verkar vara större chans att vinna på lotto.
Är det inte konstigt att när det gäller Flippan Järvsöfaks och andra kända storheter vet de exakt i vilken muskel, sena eller ben skadan sitter.
Detsamma gäller läkare är man en vanlig dödlig så får man smärtstillande och återkom om det blir värre.
Men hade man hetat Klyft, Kallur eller Zlatan då hade de också vetat exakt diagnos.

Är benägen att hålla med. Det har hänt mig med att jag fel diagnos och nästan tog bort hästen. Åkte till rätt klinik och nu har jag en superfrisk häst!!:)

Första tanken var att det kom från ryggen eller muskler däromkring men det hittades alltså i obduktionen av benet? Hmmm..? Något med ett ledband? Ingen aning! Berätta! ;)

TS jag hoppas lundsbos svar kan ge dig en ledtråd att tipsa vet om!

Ledkapseln i hovleden var uttöjd.
Den veckade sig och blev "nypt" i ledspringan.
Alltså reagerade hästen som vid en nervsmäll men den kom inuti benet. När retningen lagt sig efter några dagar var hästen ok igen.

Vid full värme och cirkulation var ledkapseln mjukast och det var alltså enbart då det hände. Nu togs han som tur var inte bort pga detta problem, hade ju kunnat vara promenadhäst.

Det jobbiga var under denna tid var att inte veta när det skulle hända. Vågade bara rida på vägar där man skulle kunna bli hämtad med trailer... Bli stående på 3 ben mitt i skogen hade ju inte varit någon höjdare. Han stödde verkligen inte på det onda benet utan hoppade verkligen på 3 ben och det gör man inga längre sträckor...

Sorry Pacific för trådkapningen...

Fortsätter uppdatera tråden.

Nu har det gått en månad sen strömsholm inte ville fortsätta.

Hon har nu gått hemma och vi har funderat, hon blev halt häromdagen igen. Inte så mycket dock utan kanske 2 grader och tid är bokad på ultuna hos Emilia Sanders 14/10. Lång väntetid men dom hade tydligen inga tider innan dess.

Nu ska vi bara lösa på något sätt att ha henne halt när vi ska till ultuna. Blir hon riktigt dålig igen åker vi in med henne dit på en gång.

Liknande trådar

Hästvård Vi har en ponny som visade hälta när den togs in från hagen. Ställdes på box ett par dagar och visade ingen hälta när vi tog ut den. På...
Svar
5
· Visningar
999
Senast: Freazer
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 534
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 380
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 096
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar