Vad gör vi? - Kids Edition

Status
Stängd för vidare inlägg.
Min baby är 15månader, så född medans det var pandemi restriktioner. Jag är lite ledsen för att det inte var några mamma grupper för oss :( Allt var inställt då!
Åh vad tråkigt! Jag var skeptisk när jag först gick dit och själva träffarna var väl mest bara okej. Men verkligen ovärdeligt att få umgås med andra med barn i samma ålder. Och så otroligt värdefullt att ha fått en så god vän därifrån ❤️.

+ @gulakatten Han är 6 månader. Vi äter lakto-ovo-vegetariskt, även om jag vet att vi är pålästa och att han med största sannolikhet får i sig allt han behöver så såddes det där lilla fröet till oro. Så idag gjorde jag grötpinnar med en massa pumpakärnor. Känns bättre 😁
Skulle precis tipsa om pumpakärnor :D. Du verkar ha bra koll, tror inte du behöver oroa dig 😊.

+ @gulakatten Han är 6 månader. Vi äter lakto-ovo-vegetariskt, även om jag vet att vi är pålästa och att han med största sannolikhet får i sig allt han behöver så såddes det där lilla fröet till oro. Så idag gjorde jag grötpinnar med en massa pumpakärnor. Känns bättre 😁
Säkert ingen fara alls, men vi som också är vegetarianer har samma oro och tänker att vi nog ska börja ge henne lite järndroppar om någon månad när hon börjar äta mat - absolut inga mängder, men någon droppe då och då för att kompensera för att hon inte äter kött. Men grötpinnar med pumpakärnor låter också toppen, den stjäl vi 😁

Säger nej och tar ifrån dottern saker hon inte får ta, hela dagar.

Inte för att vara gnällig, men helskotta så less jag är just nu. Snorigt barn så hon får inte vara på förskolan, men är pigg och igång som vanligt, så jag vabbar. Sambon är i Stockholm på jobb tills på måndag och min vanliga avlastning, mamma, är inlagd på sjukhus efter operation (det är bra med henne, planerad operation så lugnt så) så jag roddar allt själv sen i onsdags. Kanske fult att säga men är ganska less på att vara lekledare, vill bara ha en ledig helg, förra helgen jobbade sambon natt. Kan man typ söva henne tills på måndag eller nåt??? 🤣

Lilla E hittar alltid nya saker på sina upptäcktsfärder i lägenheten. Här om dagen ett päron som hon fick hjälp att skala och äta, sen en tidning på golvet i hallen som man kunde prassla med och riva isär. Ett kvitto under sängen, en väska med kläder i som man kunde dra upp. Nu stod hon och rotade i varukorgen på vagnen och jag tänkte att det bara var leksaker och ytterkläder där. Tills jag ser att hon har hängt sig i varukorgen med ena armhålan samtidigt som hon med båda händerna försöker äta en banan med skal på 😅 Ramlar såklart med bananen i famnen och blir helt hysteriskt arg när jag tar den. Var bara att skala 🤷‍♀️ Finders keepers.

Säger nej och tar ifrån dottern saker hon inte får ta, hela dagar.

Inte för att vara gnällig, men helskotta så less jag är just nu. Snorigt barn så hon får inte vara på förskolan, men är pigg och igång som vanligt, så jag vabbar. Sambon är i Stockholm på jobb tills på måndag och min vanliga avlastning, mamma, är inlagd på sjukhus efter operation (det är bra med henne, planerad operation så lugnt så) så jag roddar allt själv sen i onsdags. Kanske fult att säga men är ganska less på att vara lekledare, vill bara ha en ledig helg, förra helgen jobbade sambon natt. Kan man typ söva henne tills på måndag eller nåt??? 🤣

Det är tufft själv! Du kan inte träffa lite folk i helgen så det inte blir lika intensivt?

Det är tufft själv! Du kan inte träffa lite folk i helgen så det inte blir lika intensivt?
Jo jag funderade på det men samtidigt läcker ju avkomman grönt snor så vi borde kanske hålla oss undan… Det hade varit väldigt lugnt att rodda själv om hon kunnat vara på förskolan i veckan 😅

Hemma själv med lilla E då sambo och sonen är på egna äventyr. Vi har ätit kvällsmat (pasta, bådas favvo), lekt och löst bok och ringt mormor på videosamtal (sååå konstigt tycker lilla E :D ) och sen somnade lilltjejen föredömligt på tio minuter så nu sitter jag i soffan med ostbågar och rödvin.

Vi får se hur natten blir, jag har inte haft "ansvar" för lilla E på natten sen hon var 4-5 månader eftersom sambon sover med barnen, och även om hon brukar sova bra så brukar min hjärna ställa till det och inte låta mig sova... Men hoppas på framgång = god sömn :p

Hemma själv med lilla E då sambo och sonen är på egna äventyr. Vi har ätit kvällsmat (pasta, bådas favvo), lekt och löst bok och ringt mormor på videosamtal (sååå konstigt tycker lilla E :D ) och sen somnade lilltjejen föredömligt på tio minuter så nu sitter jag i soffan med ostbågar och rödvin.

Vi får se hur natten blir, jag har inte haft "ansvar" för lilla E på natten sen hon var 4-5 månader eftersom sambon sover med barnen, och även om hon brukar sova bra så brukar min hjärna ställa till det och inte låta mig sova... Men hoppas på framgång = god sömn :p
Sitter också i soffan, S somnade för nån timme sen så jag har hunnit rätt långt i min bok och frustrationen från idag känns långt borta, istället kommer jag på mig själv med att snegla på henne i hennes säng när jag går förbi och och tänka ”ååååh så fin hon är” 😆

Det kommer säkert gå så bra så!

Sitter också i soffan, S somnade för nån timme sen så jag har hunnit rätt långt i min bok och frustrationen från idag känns långt borta, istället kommer jag på mig själv med att snegla på henne i hennes säng när jag går förbi och och tänka ”ååååh så fin hon är” 😆

Det kommer säkert gå så bra så!
Inget är så gulligt som sovande barn :love: :D

Det är en intensiv men kul ålder nu tycker jag. Lilla E är ju ganska förnöjd och lugn överlag men hon är också ruskigt snabb till trappan, diskmaskinen och andra ställen som jag kanske inte är helt glad i att hon är på :p Och blir våldsamt arg när hon inte får vara med i famnen när man lagar mat eller pysslar med något annat.
Men sen smälter man när hon leker tittut eller vill high fivea en vid matbordet :D

Inget är så gulligt som sovande barn :love: :D

Det är en intensiv men kul ålder nu tycker jag. Lilla E är ju ganska förnöjd och lugn överlag men hon är också ruskigt snabb till trappan, diskmaskinen och andra ställen som jag kanske inte är helt glad i att hon är på :p Och blir våldsamt arg när hon inte får vara med i famnen när man lagar mat eller pysslar med något annat.
Men sen smälter man när hon leker tittut eller vill high fivea en vid matbordet :D
Ja åh jag känner igen det där, S blir RASANDE om man tar av henne något hon tagit (hon försöker dessutom finta bort oss först, lite gulligt), det är liksom inget ”buhu” utan WAAAAAAAAHHH omedelbart. Det blir nästan komiskt 😅

Ja det är ju mycket så tyvärr. Fick en liten chock när sonen gick från storlek 86 till 92. Det var som natt och dag i utbudet. Jättetråkigt.
Ja men eller hur?? Mina pojkar har precis bytt till 92 och plötsligt finns det typ inga kläder utan dinosaurier och fordon på?? Eller typ militärgröna enfärgade. Vad hände med alla djuren och ränderna och färgglada mönster? Lindex tycker jag är något bättre än de andra alternativen men även där är det en sjuk skillnad mot bebiskläderna.

Ja men eller hur?? Mina pojkar har precis bytt till 92 och plötsligt finns det typ inga kläder utan dinosaurier och fordon på?? Eller typ militärgröna enfärgade. Vad hände med alla djuren och ränderna och färgglada mönster? Lindex tycker jag är något bättre än de andra alternativen men även där är det en sjuk skillnad mot bebiskläderna.
Visst är det frustrerande! Jag gillar också Lindex. Annars hittar jag mest från Polarn o Pyret och Kappahls Minories. Mini Rodini har också mycket fint men de kläderna kostar ju en hel del även begagnat så de tittar jag på på avstånd. 🙃

Studier har dessutom tydligen visat att vuxna visar mer empati mot barn som har ljusare kläder mot mörka och det förvånar mig inte. Jag tror att många säkert bemöter lite olika beroende på om ett argt barn har monstertrucks med någon kaxig text på en mörk tröja mot om barnet har en ljus tröja med typ grönsaker som det står "peas and love" på.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka