Vad gör vi? - Kids Edition

Status
Stängd för vidare inlägg.
Visst är det frustrerande! Jag gillar också Lindex. Annars hittar jag mest från Polarn o Pyret och Kappahls Minories. Mini Rodini har också mycket fint men de kläderna kostar ju en hel del även begagnat så de tittar jag på på avstånd. 🙃

Studier har dessutom tydligen visat att vuxna visar mer empati mot barn som har ljusare kläder mot mörka och det förvånar mig inte. Jag tror att många säkert bemöter lite olika beroende på om ett argt barn har monstertrucks med någon kaxig text på en mörk tröja mot om barnet har en ljus tröja med typ grönsaker som det står "peas and love" på.
Minories var ett bra tips, det har jag glömt bort! Kappahl är ju helt hopplösa annars så är aldrig inne där.

Hemma efter att ha varit borta på en hotellvistelse med två goda vänner. Åt god mat, drack lite vin, pratade sent in på natten och sov gott i en hotellsäng. Riktigt välbehövligt men oj vad jag saknade min bebis imorse. Nu ska vi bara mysa hela kvällen och sen imorgon drar vi i väg på en roadtrip. Ska bli kul!

Lilla E har somnat och jag intagit soffan. Vi har haft en heldag hemma med äppelplockning, lek, städning, bad och en liten sväng till affären. Både hon och jag var helt slut 😅

Natten var bra, vi sov överlag som stockar båda två förutom ett uppvak för att äta. Imorse upptäckte hon att båda hennes snuttar var i sängen (vi brukar ha en i vagnen och en i sängen) och blev överlycklig! Efter att ha kramat om dom tittade hon på mig och konstaterade så tydligt det nu bara går utan att använda ord, att jag kunde få låna den ena :love: det var mycket viktigt att jag också tyckte den var gosig och visste hur man tuggar på tvättlappen :D

Jag har varit ifrån barnen en hel dag för första gången sedan lillebror föddes för snart ett år sen, det kändes lite ovant men oj vad jag behövde få vara bara JAG en längre stund. Påfylld av energi 🌟

Barnen hade somnat när jag kom hem men lillebror vaknade till när jag kom in i sovrummet och direkt klamrade han sig fast vid mig. Så nu ligger jag i sängen med min varma gosiga bebis på bröstet och storasyster sovandes nån meter bort och jag känner mig så tacksam ❤️

Idag testar jag och lilltjejen att åka kollektivt till mina hemtrakter 11 mil bort. Vi tar ju nästan alltid bilen men iom att sambon och storebror åkte redan i fredags (älgjakt) så fick vi hitta på en annan lösning eftersom kusinen har födelsedagskalas idag!

Först promenad till pendeln, två tåg och nu en buss senare är vi nästan framme :)
Lilla E vaknade 05:30 idag och väckte sen mig genom att slå mig i huvudet... så föga förvånande har hon slocknat nu, två timmar före vanliga sovtiden :D Hon är på ett lätt grinigt och rastlöst humör idag så jag är ganska tacksam för den här pausen :p

Sitter i soffan med nyvaken bebis tätt intill under en filt och tittar på Kockarnas kamp. Otroligt mysigt och gosigt, i förmiddags ringde sambon och då var det lite damm som brast med lite gråt. Det är liksom lite jobbigt att styra upp allt själv när man är van att vara två och dessutom normalt ha dubbel barnvaktshjälp. Men nu känns det bättre, oavsett är hon min största skatt.

Försöker natta en storebror som aaaaldrig somnar 🙄 Han som brukade slockna på fem minuter har på sistone börjat böka omkring, vara för varm, för kall, behöva leta efter gosedjur, dricka vatten etc etc. Inne på drygt en timme nu och jag behöver egentligen både packa inför en resa +jobba lite ikväll... Samtidigt har jag dåligt samvete som stressar istället för att mysa när vi varit ifrån varandra i två dagar 🙈

Kan inte sova, imorgon är första dagen treåringen ska (tillbaka) till förskolan medan jag ska vara hemma med bebisen. Treåringen ser verkligen fram emot det men jag är typ... nervös? Passa lämnings- och hämtningstid ihop med 6 veckors-bebis. Vad ska jag göra för otroligt produktivt under timmarna treåringen är på förskolan? Hur ska jag lyckas hålla honom vaken på eftermiddagen? Rädd att jag bara krånglar till det som ska ha honom på förskolan, men det är för att han själv har frågat efter det varje dag hela sommaren. Blir förhoppningsvis bra när jag kommer in i det.

Kan inte sova, imorgon är första dagen treåringen ska (tillbaka) till förskolan medan jag ska vara hemma med bebisen. Treåringen ser verkligen fram emot det men jag är typ... nervös? Passa lämnings- och hämtningstid ihop med 6 veckors-bebis. Vad ska jag göra för otroligt produktivt under timmarna treåringen är på förskolan? Hur ska jag lyckas hålla honom vaken på eftermiddagen? Rädd att jag bara krånglar till det som ska ha honom på förskolan, men det är för att han själv har frågat efter det varje dag hela sommaren. Blir förhoppningsvis bra när jag kommer in i det.
När storebror var hos dagmamma när lillasyster var ny så åkte jag hem och åt frukost, ammade och sov bredvid lillasyster. Ofta med tvn på. Behövde det för att orka eftermiddagen.

Vad är det med sovande barn som ska ha foten på en hela tiden? Eller fot, förresten. Hela benet om min midja. Sen vänder han sig och tjong så hamnar foten i mitt ansikte. Sen vänder han sig igen efter en stund och då ska han helst knö in sin fot under mina ben. Eller mellan mina lår. Eller en omgång till på min midja.

Barn 1 vaknar och är panikhungrigt. Ger Minifom, fixar mat, matar, byter blöja, rapar. Under "matar" vaknar barn 2 lika panikhungrigt. Lägger klarvaket barn 1 som skriker, gör matningscykeln med barn 2. Lägger även honom, klarvaken och skrikande. Lägger mig själv med dem, båda somnar om efter en timme. Och båda vaknar var tionde minut i kolikkänningar. Givetvis inte samma tionde minut. Går upp, diskar flaskor m m. Lägger mig, sover i bästa fall en halvtimme.
Da capo.

Dottern sover oroligt just nu så hon har fått sova bredvid mig inatt. Vaknade kl. 05.36 och strax efter kl. 6 var vi ute på promenad med vagnen. Hon somnade såklart om direkt och sover fortfarande 🤷‍♀️

Men, det var skönt att komma ut! Senaste tiden har jag mått förjävligt i över en timme efter att jag vaknat och inte kunnat göra någonting alls. Så att kunna dra på sig skorna och komma ut känns fantastiskt.

Tänkte handla lite bröd på bageriet och gå hem strax, om donnan kan behaga vakna..

4C226B50-ADC5-4D85-8E63-F2B4234A9D67.webp

Sitter på en bänk i solen med sovande bebis i vagnen, sedan en timme tillbaka. Sedan vi bytte till sittdel har hon gått från att bara sova inne till att det är lättast att natta henne i vagnen, och herregud vad mycket bättre jag mår av att tvingas ut på promenad i solen snarare än att ligga med bebis på sängen hemma (hon vill sällan sova ensam).

Inspirerad av @Voeux kommer här en barnvagnsbild vid vattnet :D

20221017_104648.webp

Barn 1 vaknar och är panikhungrigt. Ger Minifom, fixar mat, matar, byter blöja, rapar. Under "matar" vaknar barn 2 lika panikhungrigt. Lägger klarvaket barn 1 som skriker, gör matningscykeln med barn 2. Lägger även honom, klarvaken och skrikande. Lägger mig själv med dem, båda somnar om efter en timme. Och båda vaknar var tionde minut i kolikkänningar. Givetvis inte samma tionde minut. Går upp, diskar flaskor m m. Lägger mig, sover i bästa fall en halvtimme.
Da capo.
Gud vad jag minns den där perioden 😬, mina hade aldrig kolik dock så ni verkar ha det värre. Våra sov mellan matningarna men det tog typ en timme att mata och sen skulle de sövas om och när vi väl gick och la oss igen ställde vi klockan för att mata igen om en timme 😅. Låter som att jag ändå ska vara glad över att vi fick så mycket sömn… Har ni delat upp nätterna på något sätt? Ett tag gjorde vi så att min sambo gick och la sig vid 21 och jag satt uppe med barnen i soffan till kvällsmatningen kl 23, sen tog vi varsitt barn under nattmatningarna och därefter tog min sambo morgonen så jag fick några timmars sömn där. Vi försökte ett tag att en skulle mata båda på natten men gav upp det för att det tog så sjukt lång tid att man ju inte hinner natta om nummer två innan det är dags för den första att äta igen 😅. Sen har våra också alltid varit så synkade att de vill äta samtidigt och det är en sån stress mitt i natten.

och när vi väl gick och la oss igen ställde vi klockan för att mata igen om en timme
Det. ☝️
Har ni delat upp nätterna på något sätt?
Vi kör varannan natt nu. Båda lägger sig vid 21-22 med barnen i sängen och slumrar litet i bästa fall, tar varsitt barn vid typ midnatt, sen tar en av oss resten av natten. Våra är också ganska synkade men om man är litet före o väcker den ene så kan man hinna mata honom innan brorsan hungervaknar. Eller så får man mata båda samtidigt, litet bökigt men det går ju. Svårare att rapa båda samtidigt bara. :crazy:

Just nu känns det minst dåligt att man får sova hyfsat (5-6 timmar med korta avbrott för stödinsatser) varannan natt och typ inget (0-1 timme) varannan, men vi är inte främmande för att prova andra upplägg.

Ett dygn helt utan sömn funkar ju. Två med i värsta fall. Men sen börjar åtminstone jag bli en väldigt dålig förälder. :sorry:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka