Vad gör ni VARJE dag med eran häst?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare IlonLillyNotelia
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 2 864
I

IlonLillyNotelia

Ja, hur ser eran dagliga rutin ut dvs det ni alltid gör mer era hästar.

Typ hur länge ni borstar, använder ni produkter på hästarna, stretchar varje dag eller något sånt osv

Hur tar ni hand om era hästar på bästa sätt?:)

Sv: Vad gör ni VARJE dag med eran häst?

Nu är jag medryttare, men jag gör ju samma sak som ägaren :) En grej som vi gör i princip varje dag, eller åtminstone efter varje ridpass, är att stretcha henne försiktigt och massera, gärna med arnika. Jag är mer noga med den biten än att hon har några halmstrån i svansen. Sen är hon också ganska huvudskygg, men älskar att bli kliad i pannan, så jag tar lång tid på mig och kliar henne i pannan tills hon är lite gäspig, och tar sjukt lång tid på mig att borsta ansiktet för att inte hon ska bli upprörd. Samma med tränsningen - det får ta den tid det tar. Inser att jag är lite mesig kanske, men det blir mindre strid då, och jag är ju faktiskt bara ute 2-3 ggr/vecka så det blir lite svårt att träna bort. Missar hellre en buss än stressar i stallet :D

Senast ändrad:

Det beror lite på. Jag gillar att pyssla med min häst och hans småproblem inbjuder till det. Däremot är jag inte jättemycket för att borsta. Såhär ser en typisk dag ut för mig: Först så borstar jag av lera och smuts med rotborsten, sedan använder jag furminatorn om det är fälltider eller ryktborste om det är sommarpälstider. Går igenom ansiktet med en mjuk ansiktsborste. Visiterar under hela borstningen. Efter det så kratsar jag hovarna och badar hovar + karleder, brukade spola innan men numera sätter jag hovarna i en balja och tvättar, hovarna med bara vatten och karlederna med Lactacyd. Ungefär varannan dag har jag sedan på Life Data Hoof Disinfectant på hovarna. Har hästen några sår eller dylikt så tvättar jag med klorhexidin om de är färska och vatten + aloe vera om de är äldre. När Life Data-slabbet har torkat så sadlar/selar jag och motionerar. Efteråt borde jag egentligen börja stretcha igen, gjorde alltid det innan och det var bra för honom. Nu får han istället sitt kraftfoder + ev svettäcke om det är kallt och han har svettats mycket, sedan blir utsäppt i hagen igen. Borstar väldigt sällan efteråt faktiskt, bara om han blivit väldigt smutsig.

I övrigt så är det nästan alltid något pyssel man kan göra. Någon dag kanske hovskägget behöver ansas, någon dag behöver svans eller öronhår trimmas, en annan dag kanske han behöver ett bad eller få skurit bort kastanjerna. Allt som allt blir det nog ungefär en timmes pyssel om dagen, varav ca 10-15 minuter består av regelrätt borstning.

mina dagar ser likadana ut;
fodra, ut i hage, med hö, åka och jobba, hem och putsa hästen (och då först gå igenom häst med rotviska, rykta lite, kratsa hovar, reda ut man och svans samt impregnera svans med pälsglans, olja hovar), rida/träna, på med liniment om det behövs(har jag tid så trimmar jag hovskägg,svans,man och ansikte så hästen inte ser ut som en heffaklump), ut i hage igen medan jag mockar , in, foder, byta täcke och på med ev lindor, senare på kvällen mer hö.

borstar bara högst en kvart innan ridning, efter år som stallskötare så blir man effektiv ^_^. hov olja och pälsglans används dagligen eller åtminstone 4 dagar i veckan.
men jag är alltid minst 3 timmar i stallet hemma, + 6-7 timmar i jobb stallet. är jag mer i stallet så blir jag nog galen...

Hej!

Min pålla får utstå kratsning av hovar och tvätt av hålvägg meddelst tandborste varje dag. På det får hon minst 30 min promenad. Sen många pussar på mulen.

Det är det som är mest prioriterat. Oftast får fröken även en rejäl borstning följt av rykt.

Utöver det byts vatten i box och hage varje dag, samt mockning av båda (hon bor för närvarande i sjukhage så det är inte såå jobbigt). Fodras 3 ggr/dag och har halmnät hela natten.

/Lavinia, som skrittade en sväng idag för andra gången sen Oktober. Jippie!

Ger henne en godisbit, kliar henne i pannan och säger att hon är min prinsessa och att hon är bäst i världen.

Släpper ut, fodrar, mockar, byter vatten, släpper in (+ just nu: medicinerar)

Jag har full service o de dagar han vilar är jag inte i stallet. Men det jag göra varje gång jag är ute är rykt + visitering. Så myser vi ganska mycket oxå :-)

Varje dag släpps hästen ut på morgonen, det mockas, hästen släpps in och kratsahovar och ges mat.

Men 5-6 dagar i veckan så borstar jag, om det behövs först en sväng med piggborsten, sen redar jag ut man och svans, tar bort lite "fällningshår" med gummiskrapan och sen drar jag ett par tag med ryktborste och skrapa. Avslutar med mjukborste till huvudet. totalt ca 10 minuter.

Visiterar när jag borstar och kratsar hovarna.

Försöker komma ut och rida 5 dagar i veckan. Efter ridning ett par drag med ryktborsten på sadelstaden och tvättar av benen om dom är smutsiga (lera utifrån eller svett och smuts)

Tvättar bett och snokrem, torkar av sadeln.

Det beror på vid vilken tid jag är där.

Morgonen: Tar ut hästarna och ger hö i hagen. Mockar min hästs box, fyller på vattenhinken, blandar höpåsarna, blandar kraftfoder. Tar in min pålle och borstar igenom henne och sen rider jag henne, löstränar eller annat. Efter det blir det snabb borst och sen ut i hagen igen.

Mitt på dagen: Mockar boxen, fyller på vattenhinken, blandar höpåsar och kraftfoder. Hämtar henne i hagen och borstar henne och kratsar hovarna och sen ridning. Efter ridning borst och allmän koll innan hon får gå ut i hagen igen.

eftermiddag/Kväll: Mockar boxen och fyller på vattenhinken, blandar höpåsarna och kraftfoder. Plockar in hästarna och under tiden som dom käkar fyller jag på vatten i hagen, kollar igenom skåpet och utrustningen och städar undan i stallet. Efter det blir det antingen ridning eller en lång rejäl genomgång med alla ryktborstar och mycket kel :).

Dom dagar då hon vilar går jag alltid ut i hagen och hälsar på henne och kollar så att allt är ok.

Så ser det ut i det stora hela med viss variation :)

In-utsläpp
mockning
höpåsar

borst och rykt
15-30 min med spikmatta
15-30 min stretching
15-30 min massage

ibland har jag mer tid, ibland mindre.
Om jag har väldig tidspress så gör jag en snabb borst och spikmattan.

oftast blir det på kvällen då jag börjar jobba tidigt

Mocka, fixa mat och vatten. Jag ryktar och kratsar hovarna varje dag. Han får någon sorts motion, antingen promma, rida, longera eller lös på ridbanan. Efter pass hårdare än enbart skritt stretchas han.

Det jag gör varje dag är: släpper in och ut, fodrar 3 ggr ,mockar, byter vatten. När jag tar ut de tar jag alla tre (2 shettisar, 1 paint) samtidigt, på kvällen tar jag av de grimmorna i hagen innan jag öppnar grinden sen tävlar shettisarna in och painten går saaaaakta bakom dem :p

Jag kollar dem i boxen efter de kommit in för natten, då borstar och kratsar jag hovar också om det behövs.

Jag har en 3åring, så många utav vilodagarna tar jag inte in henne. Slänger att öga i hagen så hon uppför sig som vanligt bara. Men mockar, fyller foder och rengör vattenhink gör jag dagligen.

När jag tar in henne ryktar jag i princip aldrig på vintern. Utan svettskrapa på leran och gammal päls. Sedan rotborste över hela kroppen. Använder en hård hovborste på benen där lera torkat fast, samt i karleden. Pälsglans ( Veredus supersheen ) i svansen, ibland i luggen. Ibland silikondroppar också. Borstar ut svansen med svansborste. Fårskinnsborste i ansiktet, kliar henne över ögat sådär som hon gillar. Sist kratsar jag ur hovarna och stryker på kopparsulfat. Sedan är jag klar, om jag inte ska sadla eller lägga på gjord.

Stretchar aldrig, vi gör inget ansträngande och jag vill inte förstöra något som växer.

Liknande trådar

Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 874
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Hej. Är det någon fler som har häst med artros i halskotpelaren? Givetvis har vi kollat upp detta och fått en diagnos och fört en...
Svar
6
· Visningar
472
Senast: Lavinia
·
Hästvård På tidigare hästar har jag några gånger varit och vägt dem, eller så har det varit enklare att gissa/mäta ungefärlig vikt utifrån...
Svar
13
· Visningar
599
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 743

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka