vad gör ni nu på sommaren.

K

knasenknas

..när det är sååå fruktansvärt varmt ute, med hästen? vad gör ni dagligen? varje vecka? o.s.v alltså typ sköljer ni av den varje dag? sprutar på insektsmedel varje dag? typ såna saker? även hur ni rider?

Sv: vad gör ni nu på sommaren.

Rider nästan varje dag, på morgonen eller kvällen när det är svalt. Dushar nästan varje dag eftersom han blir svettig. Har på RB86 nästan varje dag, men inte på de hästar som inte går eftersom de får ett litet lager med insektsmedel. Jag rider som vanligt.

Tar in dem och ger mat dagligen. Sprayar insektsmedel dagligen. Rider nästan varje dag, försöker iaf. Blir oftast i ridhuset pga insekterna.
Varje vecka gör jag något mer seriöst med unghästen.

De senaste tre dagarna har jag inte ridit, eftersom det varit alldeles för varmt - och alldeles för många gråpågar (blinningar). :crazy:

Men sedan värmen kom har jag spolat min häst med kallt vatten en stund varje kväll, strax innan solnedgången. Hon älskar det! :love:

På dagarna har hon flugtäcke med hals. Om jag är i stallet på förmidddagen brukar jag spraya på lite flugmedel (RB86) samt "dutta" lite hjorthornsolja under magen. :o

Nu är det svalare igen och jag har tänkt att jag ska rida imorgon. :)

Immer

Försöker att rida varje dag men har fuskat lite med det nu när det har varit så väldigt varmt! Sköljer eller svampar av hästen efter ridturen om han har blivit svettig. Sprayar på flugmedel varje dag.

Hästarna får stå inomhus i stallet på dagarna när det är som varmast....jag har fuskat riktigt rejält med ridningen på senaste tiden (typ 2ggr i veckan :angel: ) Men annars så sprutar jag på RB86 varjedag och även stryckt på lite tjärsalva på hals, ljuver och vid de känsligast partierna..

Jag försöker rida så mycket jag orkar och kan. Jag rider för instruktör en gång i veckan så jag har ju pressen på mig att träna...

Dom heta dagarna tar jag in min häst när det är som varmast, det är också då som broms :devil: är som värst!

När jag tar in hästen smörjer jag i skapet med Equicreme, en vitgrön burk, framställd av korngräs. Himla bra, den stillar klåda och hästen bara njuter när jag smörjer.

Innan jag tar ut hästen igen så smörjer jag med Skillingaryd och sprayar med div sprayer. Jag tar vad som finns.

Igår grundade jag igen med Switch.

Denna kombination funkar bra hittills, hästen är inte speciellt mycket biten trots brist på flugtäcke!!

tar in hästen från hagen, borstar och så, på med lite hemmagjort flugmedel på hästen och myggmedel på mig själv, rider, kommer hem svampar nästan hela hästen, sköljer upp sadelgjord och vojlock (som är dyngsvettiga).. på med hemmagjorde flugsprayen på undersidan av hästen, 4S-hästsalva på bog och juver sen ut me kraken i hagen igen ;)

jag rider Evelyn 4-5 ggr i veckan, skitsamma om det är varmt.. när det har varit extremt har jag ridit sent på kvällen. sen sprutar jag på olika flugmedel, inget verkar funka speciellt bra, men lite hjälper det. ger henne mat, smörjer på 4ess hästsalva på bringan där hon har blivit mkt biten. sen får hon gå ut igen.
Pompei har vilat, han ska sättas igång nu. han har jag duschat av med kallvatten, ansiktet, bringan och mellan benen dom dagar det har varit extremt varmt.
där han går är det konstigt nog inte lika mkt bromsar och skit, han har klarat sig mkt bättre än Evelyn.

Min häst går på bete och rids inte alls. Hon är dessutom halt :cry: Flugmedel behövs inte heller, eftersom jag träffat få hästar som besväras så lite av insekter som hon. Däremot visiterar jag henne, plockar fästingar och tar hand om eventuella småsår. Vi tar också promenader, enligt veterinärens ordination, de dagar då det inte är alldeles för varmt :D

Jag rider precis som vanligt. Jag har ett bra spray som jag tror heter Föllings hästdeo eller nåt i den stilen som jag sprayar på varje dag efter de duschat.

jag rider på kvällen dom dagar det är varmt. just nu skrittas min häst, så d blir ju jobbigt med krypen , men han behöver ju röra sej ändå. har använt switch på honom, samt sprayar på renons varje dag och smörjer in skapet med 4s hästsalva. tyvärr har jag inte hittat ngt riktigt bra myggmedel, nån som har tips på d?

Olika beroende på hur varmt det är. Rider nästan varje dag. Då på kvällen när det är skugga på banan eller svalare i skogen. Tränar som "hårdast" under sommaren då jag har tiden för det. Tar hur som helst upp till stallet varje dag, ser om han vill dricka vatten (brukar blanda i äcv mest för säkerhetsskull att han dricker öht), ger honom kraftfoder han ska ha. Känna på benen, behandla småsår, torka ögonen och annat allmänt. Sprayar insektsmedel de dagar det är varmt och soligt = mycket bromsar. Nu har jag införskaffat insektstäcke och det ska han få ha på sig de värsta dagarna. Under de allra mest hemska dagarna (ur insekts/värmesynpunkt..) så brukar jag duscha av honom med svalt vatten så får han stå i stallet en stund och torka innan jag dränker honom i spray och släpper ut honom.

När det är riktigt varmt tycker varken jag eller hästen att det är så värt kul att rida. Så det har blivit lite dåligt med det nu i värmen. Men annrs är det ca fem dagar i veckan.
Är nästan varje dag i stallet och kollar till honom, sprayar, borstar, gosar, ger honom lite mat eller godis, lite olka beroende på vad vi vill göra.
Han blir väldigt irriterad av insekterna så därföa har jag inte heller ridit så mycket.

Ibland känns det som det enda jag gör med min häst är att plåga henne. Hon hatar alla flugmedel och är lite rädd för spray, så det blir svamp. Hon hatar vattensvampningen efter ridningen. Försöker häsla på henne också och bara klappa henne och ge en morot så inte all min kontakt med henne blir negativt förknippad med sprutande sprejer, ridning och vatten. Hon hatar insekterna när jag rider.. men bäst att rida vid halv tio, då är det inga insekter så det fungerar bra. Har haft semester nu och då har jag inte hunnit rida mer än ca 4-5 dagar i veckan eftersom det alltid är nåt på gång på kvällarna... Faktiskt lättare när man jobbar med strukturen.

När är det minst insekter tro??
HUr tidig /sen ska man vara och rida?
Har en häst som verkligen är känslig för insekter så hon är full sprayad och har flugmask med öron och skydd för mule när hon rids...sen dras de tilll henne som bin tilll blommor

Rider 5 dgr i veckan, på eftermiddan efter jobbet. ÄVen om det är varmt, så går det rätt bra. Rider mest i skogen under sommaren, o där är det rätt svalt sen blir det mest lugna rundor när det är som varmast.
Svampar av henne efter varje ridtur, även om hon inte är så svettig så gör jag det för att undvika skav.
Tar på flugmedel oxå varje dag, men inte de dagar det regnar eller liknande.
Blöter ner hovarna oxå, de blir så spruckna annars

Rider inte just nu pga av skada hos hästen, men tidigare så red jag tidigt på morgonen eller sent på kvällen. Rider som vanligt och duschar alltid henne efteråt om hon har blivit svrettig. Har på RB86 var & varannan dag. Använder 4-ess också.

sante skrev:
När är det minst insekter tro??
HUr tidig /sen ska man vara och rida?
Har en häst som verkligen är känslig för insekter så hon är full sprayad och har flugmask med öron och skydd för mule när hon rids...sen dras de tilll henne som bin tilll blommor

Före kl 6 på morgonen så är det inga insekter ute.. Iaf inte här...

Mellan 23,00 - 6,00 är det som lugnast.

Jag tömkör hästen ca. 50-80 minuter varje kväll.
Smörjer in med FyraEss under magen och andra utsatta ställen som skydd mot myggen... Även mulen får sig en omgång! Hon har lätt för att få småsår där, samt bli solbränd/flagna.
Är behandlad med Switch också.

Sköljer inte av henne spec ofta eftersom hon inte går så pass hårt att hon blir svettig!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 006
Senast: animalasia
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
860
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
Hästvård Någon som kan hjälpa mej förstå vad som hände??( veterinär är kontaktad med uppföljning imorgon) Stod ute i hagen med ponnyn 15 år i...
Svar
2
· Visningar
851
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama