vad gör ni nu på sommaren.

Sv: vad gör ni nu på sommaren.

Rids lugnt ca 3-4 dagar/ vecka nu under betet, i princip alltid kvällstid nu i värmen. Första veckorna av betet vilade han helt. Men varje dag är jag ute i stallet, pysslar och fixar. Han är eksemhäst - men är eksemfri i sommar !! :bow: - min första sommar med honom :banana: .
Han har eksemtäcke och huva hela dagarna, och kommer in till natten. Nylanders smörjs på skapet, ljumskar, man och svansrot dagligen, ibland varvat med cavallec- eller equielotion. Switch
1 gång/v, samt RB86 så gott som varje dag på kroppen, ibland bara Nylanders och vatten. Dessutom tvättar jag av honom 1-2 ggr/v med hästschampo. Det är tar enormt med tid att hålla honom eksemfri, men det är det definitivt värt.

Sv: vad gör ni nu på sommaren.

Jag rider som vanligt- varje dag. Men nu när det är som varmast försöker man ju rida på kvällen eller på morgonen när det är lite svalare. Innan ridturen får de stå inne i stallet ett tag och vila från alla broms och äta hö. Efter ridturen duchsar jag henne med kallvatten som hon älskar, Tvättar henne för det mesta med grumme. Och sen häver jag på vitlök som är blandat med rapsolja och Hästsalva på juvret.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 006
Senast: animalasia
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
860
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
Hästvård Någon som kan hjälpa mej förstå vad som hände??( veterinär är kontaktad med uppföljning imorgon) Stod ute i hagen med ponnyn 15 år i...
Svar
2
· Visningar
851
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama