Vad gör ni med hästarna?

karamelldrottningen

Trådstartare
Jag skulle vilja åka till Island och jobba under några månader, kanske ett halvår. Problemet är att jag inte vet vad jag ska göra av mina hästar under tiden.

Vill helst inte lämna ut på foder. Känns trist att de bara ska gå och skrota i hagen under tiden. Vilka alternativ finns det utom att lämna ut på foder eller inte åka alls?

Sv: Vad gör ni med hästarna?

Några (eller flera) månader i flock i stora kuperade hagar tror jag att de flesta hästar skulle uppskatta. :)

Ja, det är väl nåt sådant jag hade tänkt mig. Problemet är att det är svårt att hitta dessa stora kuperade hagar. Sist jag åkte utomlands under en längre period så fick hästen gå tillsammans med andra unghästar i en ganska stor hage, minns inte exakt hur stor den var men kanske 2 ha eller lite mer. Nu är han ju äldre och kan inte gå i just den hagen längre.

Ja, det är en hel del pyssel. Har ett sto oxå (ej islandshäst) som skulle kunna gå i en stor lösdrift, hade tänkt lösdrift till henne efter sommarbetet oavsätt. Svåraste att komma på vad jag ska göra med den lite äldre (6 år) islandshästen.

OM du nu vet vart du kan göra av den som inte är islandshäst och det ju faktiskt finns islandshästgårdar som har lösdrift för både ston och valacker så ser inte jag något större problem ??

Både den äldre 6 åringen, och den andre, är det en hingst eller ett sto , så kan ju båda gå i samma flock på lösdrift i 6 månader eller nåt sånt, beroende på hur länge du nu tänkt vara borta.

Lösdrift några månader är väl en jättebra lösning, om man bara har råd att lösa det ekonomiskt för 3 hästar.....

Den ena är ett sto den andra är vallack. Problemet ligger i att de har olika behov, den ena behöver mkt. mer foder och den andra är OERHÖRT lättfödd, har väldigt lätt för att bli tjock med andra ord.

Tja, man kan ju inte båda äta kakan och ha den kvar ;)

Så antingen får du ta att den ena blir tjock och den andra håller sig bra i hull eller så får du lämna iväg den ena för att ridas regelbundet...

Fast jag TROR att om de två går i en riktig flock med stora hagar och bra planering så rör de sig såpass mycket att de inte behöver bli så stor tapp av vare sig muskler eller kondition.....och således kanske den som lätt blir tjock håller sig lite bättre i hull.....

Hur lång tid är det frågan om att du tänkte vara borta ??

Islandshästen kan du ju lämna på Öland för att gå på flera mils perfekt bete på allvaret med massa andra islandshästar och bara få vara hästar:idea:. Där håller dom kondis och bygger muskler då dom vandrar hela dagarna, bra för exemhästar också för den delen ju så dom slipper knotten.

Senast ändrad av en moderator:

*kl*
Jag tänkte också på Öland! Har tänkt skicka dit min valack på äldre dar. PM:ar länk. Du betalar en månadskostnad (runt 500kr/mån sommarhalvåret och 1000/kr vinterhalvåret) + verkning varannan månad. Snorbilligt!

*kl*
Jag tänkte också på Öland! Har tänkt skicka dit min valack på äldre dar. PM:ar länk. Du betalar en månadskostnad (runt 500kr/mån sommarhalvåret och 1000/kr vinterhalvåret) + verkning varannan månad. Snorbilligt!

Pm mig också om öland :)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 213
Senast: Görel
·
Fritid Dottern fyller snart år. Hon har de senaste åren knappt viljat fira eller uppmärksamma sin födelsedag alls, men sa i dag att hon nog...
Svar
17
· Visningar
949
Senast: Luff
·
Hundhälsa Min yngsta hund (2 år) vill efter ett tag inte äta den maten hon tidigare ätit. Till en början fick hon torrfoder, och det kunde gå...
Svar
15
· Visningar
664
Senast: YlvaG
·
Katthälsa Vi har två gudomliga kattungar hemma nu som är 4 månader. Jag har läst så mycket jag kunnat om foder och vilket som är bäst. Nu äter de...
Svar
16
· Visningar
1 360
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka