Vad gör ni med era isisar?

elinkkarlsson

Trådstartare
Ja, vad gör ni med era islandshästar? Tävlar, hopptränar, turrider?

Jag & min svarta prins rider mest ut, hopptränar å tanken är att komma ut å hopptävla i vår! :) Även en dressyrtävling hoppas vi kan komma till :) Just nu när vinterpälsen är tjock och underlaget sviker så kör vi mest lugna skritturer i skogen :)

Hopptränar litegrann, tränar dressyr, frihetsdressyr, trickträning, trail och rider ut.
dsc_2439.jpg

dsc_0157.jpg

wpid-dsc_0569_20141029171258297.jpg

wpid-dsc_0607_20141029172741627.jpg

dsc_2178.jpg

För tillfället håller jag på att vidareutbilda en fyraåring som jag red in i våras.
Tanken är väl att komma ut och tävla nästa år fast mer för nöjets skull och miljöträna lite.
Han är fortfarande väldigt grön men jag tror han kommer bli en riktigt fin tävlinghäst eller åtminstone lyxig ridhäst. Har hoppat honom lite grann uppsuttet och han är löshoppad hela 1 m (!!) ;) Är mer eller mindre hoppryttare ifrån rötterna och hoppas verkligen att vi kanske kan åka iväg på lite clearrounds tillsammans i framtiden. :angel: För tillfället klarar vi 1 hinder och sedan är det 50 meters lyckorodeo, haha.

Jag hoppar med några av mina då jag blev irriterad på att folk med hoppponnys eller så sa att islandshästar inte kan hoppa. Och de går faktiskt riktigt bra. Men jag kör även lite dressyr, frihetsdressyr och rider ut på långa turer i skogen. Men sen har jag ett litet så jag håller på att sätta igång. :)

Min kille är just nu på vila. Han är född 2010 och började sin inridning i februari.
Snart ska han sättas igång och vidareutbildas.

Första tävlingen någonsin blir vintermästerskapen 7/2 2015 :eek:
Andra blir 7/3 även det på vintermästerskapen.
Nästa sommar hoppas jag på visning, sen får vi se vart framtiden tar oss.
Han är min ögonsten, och jag hoppas såklart på ett SM så småningom. MEN tar vi oss inte dit så är han mitt allt ändå ;)

Min kille är just nu på vila. Han är född 2010 och började sin inridning i februari.
Snart ska han sättas igång och vidareutbildas.

Första tävlingen någonsin blir vintermästerskapen 7/2 2015 :eek:
Andra blir 7/3 även det på vintermästerskapen.
Nästa sommar hoppas jag på visning, sen får vi se vart framtiden tar oss.
Han är min ögonsten, och jag hoppas såklart på ett SM så småningom. MEN tar vi oss inte dit så är han mitt allt ändå ;)

Åh va kul att ni ska vara med på Vintermästerskapet! Hade jag inte varit höggravid då så hade jag nog åkt och kollat :)

Jag vill göra lite allt möjligt med min. Till vardags är det mest ut i skogen som gäller. Under hösten har vi åkt på en del kurser/träningar för islandstränare. Nästa år har jag tänkt komma ut lite på tävling för skojs skull. Vi har påbörjat hopp-utbildning och gillar att träna miljö/trail hinder både uppsuttet och vid hand. Tränar också någon forma av trickträning/NH-typ.

Jag äger 3st själv & med dem gör jag lite olika saker :)
Jodis 5år, köpte henne för två månader sen & hon är under inridning/grundutbildning.
Glodis 7år har varit skadad efter en spark i hagen och är under igångsättning.
Båda dessa hästar är tänkta till framtida tävlingshästar :) börjar nog lite smått nästa år.
Legolas 1år, går i hagen med sin flock :) klappas på några gånger i månaden. Kommer ge honom extra foder under vintern så då blir det lite mer hantering.

Min 7 åring tränar jag (gångarter/dressyr) med och tävlar lite. Vi rider även mycket i skogen. Men även våra mysiga uteritter innehåller lite träning då jag vill vara konsekvent och är perfektionist :o Vi har otroligt roligt tillsammans!

Min 2 åring går i hagen och växer till sig. Gos och daglig hantering. Ibland någon liten promenad :) Längtar efter att börja med hans utbildning!

Min 11 åriga valack pysslar med allt, han har hopptävlat, tricktränar, till och med vart med på en westerntävling, norrlandsmästare i V2 och T3 och till våren blir det någon dressyrstart! Självklart varvas detta med träning, långa uteritter, bus på ridplanen och massor av gos.

Mycket ska man vara med om! ;)

Blandad kompott med bilder:

wpid-20140729_164707.jpg

fluffherkules-1267.jpg

fluffherkules-1037.jpg

marken1.jpg

Jovisst hade vi det, vänta ska ni få se skillnaden! Den är mirakulös! Herkules hittade inte alls tölten och det var inte förrän han började bli en färdig ridhäst det släppte helt! Fick till och med höra av en tränare att "Den där hästen kommer förmodligen aldrig tölta, inte rent iaf, sälj och köp ny".

Så här har ni resan vi gjort sammanfattad i start och där vi är nu, och än är vi inte klar. Jag kan inte förstå att det är samma häst. Idag är tölten hans starkaste gångart efter galoppen.

Såhär såg det ut när vi tog våra första stapplande steg i tölt, som 6 åring. Jag var superstolt och tyckte att Herkules var SUPERFLOTT!

katt-kor-herkules-petter-224.jpg

img_5961.jpg

regn-hoppning-herkules-057.jpg

Enveten träning under nu 5 års tid har gett detta resultat:

herkules-sommar-502.jpg

wpid-screenshot_2014-05-21-18-39-10.jpg

IMG_1725.jpg

Jag gör allt möjligt med min islandshäst... jag älskar såååå många olika grenar så kan lixom inte hålla mig till en gren
:D

Vi har hopptränat, dressyrtränat. tävlat tölt, rider western, vi har tävlat körning i Maraton vi rider ut på långturer/kör långturer.
Tricktränar

Dressyr

1383243_10152244814018998_58422072_n_zpsebf08ae7.jpg

Hoppnig
67999_10151514489533998_567906111_n.jpg

Trickträning
3mars12016.jpg

Körning
10534129_10153038150263998_3252028923466515066_n_zpsc24ea443.jpg

Tölt

130310-00736s.jpg

Vad gör man inte med sin islandshäst?

Jag har tävlat på klubbnivå LC dressyr, hoppning (60,70 och 80 cm) , trail, istölt och såklart ovalbanegrenar. Löshoppat såklart, tömkört och deltagit i maskeradhoppning. Jag provade köra in gammgubben men han är på tok för bakskygg för att skulle vara säkert. :nailbiting: Tolka bakom fungerar dock bra! Roligast är med snowboard i min mening. :d

Har visat honom exteriört för avelsdomare (inofficiellt arrangemang, skitkul!). Rida med handhäst och ha som handhäst bakom rockard/släde när jag kört min ponny. Trickträning men det enda som fastnat är "puss" och vifta på frambenen i något försök till spansk skritt. ;) Ridit honom på ridlektioner ibland när jag red storhäst en gång i veckan på ridklubben. Stackars instruktör som fick ändra avstånden på hindren från häst till C-ponny för jämnan. :D

Annat krimskrams vi har gjort är att gå luciatåg, varit påskkärringar, tipspromenader, långritter upp på mindre fjäll, bada i sjöar, massor av barbackaritter, korvgrillning i skogen, varit med mig när jag spenderat somrar som ridlärare på ridläger och ställt upp på ponnyridning på diverse föreningsaktiviteter.

Som sagt, vad har man inte gjort? Var går gränsen för vad man inte kan göra med en islandshäst i jämförelse med andra? Nu är gubben pensionär och jag har precis köpt tillbaka honom efter att han varit hos en barnfamilj i tre år. Tror det kommer att bli mer fokus på trickträning och typ svampplockning i framtiden. :d

Liknande trådar

Hästmänniskan Just nu har jag ca 12 min att köra till stallet, 1 mil. Mest grusvägar att rida på och vi rider oftast själv då de bara finns en annan...
2
Svar
31
· Visningar
2 519
Senast: Svartkatt
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
581
Senast: tara
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 242
Senast: Juli0a
·
Hästvård Jag har en häst med krullig, eller rättare sagt vågig, svans. Hon har väldigt tjock svans och mycket man (islandshäst). Fick idag en...
Svar
12
· Visningar
1 655
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Skällande hundar