Vad gör ni med era isisar?

Skjöldur blev inkörd men inte färdigutbildad innan han reds in. Det var husses intresse så efter skilsmässan så har jag bara tömkört. Som ridhäst är han väldigt lugn och sansad i alla situationer och han gillar ungar. Därför lånade jag ut honom tidigare som ridlägerhäst och turhäst på Alstrums gård och nu bor han på Arvika 4H gård. Han har gillar inte ridbanor något vidare och han har inte så bra bakbensaktion så han hade aldrig passat som tävlingshäst. Men jag har tänkt ta några lektioner med honom efter höstvilan för att hitta formen. Jag måste bestämma mig för några övningar som passar på vanliga skogsturer och genomföra dom ordentligt varje ridtur. Han blir 20 nästa år så jag är rädd han ska få ont om han inte bär sig ordentligt.

Idag har vi tränat kadrilj, med "långbeningar", gick jättebra! Trodde det skulle vara svårt att anpassa tempot, men vår tölt passade deras travtempo bra. Roligt tyckte vi båda!

Nu har jag haft min Snemma i snart tre månader och vi rider ut, tränar dressyr och gångarter, tar lektioner, åker iväg och tränar litegrann, och jobbar en del från marken. Jag är verkligen intresserad av att arbeta ännu mer från marken, gärna med frihetsdressyr och lite tricks och nu när jag läste tråden fick jag inspiration till trail (uppsuttet) också! Att jag inte tänkt på det, jag har provat på lite trail tidigare när jag red western.
@kvandi har du några tips på övningar som är lätta att börja med inom frihetsdressyr, tricks och trail?

Jag rider mest för att jag älskar min häst så mycket och hon är min drog. Mår dåligt när jag inte är med henne. Hon ger mig så mycket energi till mitt välmående.

Men vi tävlar lite på klubbnivå, och rider för tränare två ggr i månaden.

Denna vintern kommer jag dock ägna så gott som enbart att få ner henne i vikt blandat med att ha kul i skogen och mindre krav.

Hoppning var ett tag sedan, det ska jag nog lägga in i schemat!

Här är en bild från när vi löshoppar för första gången! Om det gick att få stopp på honom? Nä. :angel:
img_275054018346236_535694a8ddf2b302f19a0f0a.jpg

Jag varvar uteritter med träning på ridbanan, longering, cyklar med henne, och klickertränar. ^^ Tränar för tränare 2 ggr/månad. Har som mål att börja tävla ovalbanegrenar, men framförallt är hon en av mina allra bästa vänner, min energi och min glädje! Fokus är att ha kul ihop, helt enkelt. :D

Jag och min islandskille tränar western, och då främst trail, eftersom det är vad jag gjort redan innan jag skaffade honom. Det passade dock honom som handen i handsken, så det var bara att köra vidare! :D
Vi brukar också kombinera western med lite akademiskt, mycket ridning utan utrustning. Min filosofi generellt är mycket lek, så det blir en del tricks och NH också. :bump:

Tack :) Han är så söt lille Ofeigur... Färgen är silversvart men i dagsläget skulle jag kalla den "pissesvart" hehe...manen är helt gul. Lyfter man och kollar undertill är den helt silvervit. Längtar så till att få tvätta till våren ;)

Jag och min islandskille tränar western, och då främst trail, eftersom det är vad jag gjort redan innan jag skaffade honom. Det passade dock honom som handen i handsken, så det var bara att köra vidare! :D
Vi brukar också kombinera western med lite akademiskt, mycket ridning utan utrustning. Min filosofi generellt är mycket lek, så det blir en del tricks och NH också. :bump:

Undrar lite hur du gör med trickträningen om du kör med godis eller klicker kanske?

Liknande trådar

Hästmänniskan Just nu har jag ca 12 min att köra till stallet, 1 mil. Mest grusvägar att rida på och vi rider oftast själv då de bara finns en annan...
2
Svar
31
· Visningar
2 519
Senast: Svartkatt
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
581
Senast: tara
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 242
Senast: Juli0a
·
Hästvård Jag har en häst med krullig, eller rättare sagt vågig, svans. Hon har väldigt tjock svans och mycket man (islandshäst). Fick idag en...
Svar
12
· Visningar
1 655
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Målbilder för trubbnosar.