Vad gör ni för aktiviteter med era hundar?

4-årig mellanpudelhane.

Det är rallylydnad som gäller för oss. Nu har tävlingarna äntligen kommit igång igen så vi kan (förhoppningsvis) bli klara med N och börja med F.

Jag har testat en del specialsök men herrn är inte road. Inte av uppletande heller, hittar han inte grejen direkt lägger han av. Däremot tycker både han och jag att personspår är kul, men min korsrygg håller inte med.

Vi har provat Hoopers, och det tyckte vi var jättekul båda två. Mina träningskompisar och jag ska se om vi hittar en kurs vi kan gå tillsammans. Men sen ska man ju ha material också...

Känner mig som en dålig hundägare :D
Jag tränar inget aktivt med min hund. Mer än inkallning, fokus och lite balansövningar på våra dagliga timslånga skogspromenader.

Han följer med mig i stort sett överallt. I och med att det är en liten ras funkar det att ta med honom vart jag än går och åker.
Idag har jag varit iväg hela dagen och han har varit med. Jag inbillar mig att det är en hel del stimulans att hålla reda på folk och delta i mina aktiviteter. Åtminstone brukar han vara trött och tillfreds efter våra utflykter tillsammans.

Vi har gått nosework-kurs men det roade varken honom eller mig. Så det har vi lagt ner.

Jag har två salukis.
Huvudsakligen är de sällskapshundar som går ordentliga långpromenader, springer lösa så ofta som möjligt och sover på soffan. Är mycket noga med att de ska vara i fysiskt bra form, och de har större behov av fysisk träning än mental aktivering. De tränar också en del tricks och rallylydnad. Vi har tävlat i rallylydnad och lydnad, de har också tävlats i lure coursing men ja, det har ju blivit lite annorlunda tillvaro senaste åren pga corona och annat. Nu ska vi förhoppningsvis komma igång med tävlandet igen, och då kommer vi nog hitta på mer saker totalt sett också.

Finsk lapphund, 1 år.
Vi har kört lite viltspår, kommit igång med grunder i rallylydnad och springer agility ibland. Men större delen av tiden så är han en aktiv sällskapshund som går långa promenader, springturer på sommaren och skidor på vintern och följer med på olika utflykter med oss :)

Shiba, 11 år i September. Hon är bara sällskapshund, vi tar långa promenader och går på vandring tillsammans ibland, men vi har också kört mycket viltspår och agility. :)

2 jaktlabradorer (5 och 1,5 år gamla), och 2 wachtelhundar (8 och 3 år gamla).
Vår huvudaktivering är jakt i alla dess former, främst klövvilt med wachtelhundarna och främst fågel med labradorerna. Jaga gör man ju dock under en begränsad tid på året, och övning tid tränar vi jaktapportering (labbarna), rör oss i skog och mark (alla), viltspårar (alla) och ibland får vi för oss att köra lite rallylydnad eller annat.

Australian Shepherd, tik på 3,5 år.

Tränar och tävlar lydnad, rally och nosework.
Spårar för sällan, men tanken är att börja tävla bruks framöver så det behövs ta tag i.

Vi båda tycker att agility är skitkul med då hon har spondylos blir det väääldigt sällan (och på låg höjd) för att inte riskera något.

Gråhundar 8 & 1 år, münster 3 år och wachtel 3 år.

Jakt är främsta aktiveringen under jaktsäsong. Övrig tid är det mest fysisk aktivitet i form av promenader, löpning, cykling och simning. Lite viltspår för dom alla, münstern och wachteln får lite enkla apporteringsövningar ibland och det händer att vi tränar lite trick också.

Dvärgschnauzer 8,5 år,
tränad och tävlad till Elitlydnad.
Tränad och tävlad i Högre spår.
Så det är/har varit en hel del lydnad, spår och uppletande.
Har precis börjat med Rallylydnad pga ryggproblem.
Och spår/uppletande numera på hobbynivå.
En hel del halvlånga skogspromenader.

Australian kelpies 7 och 1 år gamla.

Vi kör personspår, uppletande, lydnad, nosework/specialsök, jogging och skogspromenader. Förr även agility men det hinns inte med nu. De är oerhört okomplicerade i vardagen när de får sin aktivering. Utan tillräcklig aktiveringen blir främst den yngre lite mer "på tårna".

Lhasa apsos.
Främst långa skogspromenader och leta godis på våran skogstomt just nu till hösten kommer vi träna rallylydnad igen.

Jag har en lancashire heeler, 3 år.

Första 1,5 året var vi mkt aktiva med valpkurs, vardagslydnad, NW steg 1-2, bollvallningskurs. Var på ringträning och åkte på utställningar. Introducerade personspår för vardagsbruk. Sedan fick min hund problem med magen, allergiutredningar, strikt elimineringskost och annat elände gjorde att jag som ägare tappade en hel del motivation. Jag ville gärna gå vidare med lydnad men med en hund som inte får belönas med godis utöver de tråkiga allergifodret så kändes det som en dålig förutsättning. Sedan kom corona och det blev av naturliga skäl väldigt lite kurser att åka på.

Nu har vi landat i nån sorts vardags med mestadels promenader. Vi promenerar 1-3 timmar per dag. Vi joggar ett par ggr/vecka men det är inget min hund gör med glädje, hon hakar på för att men det är inte hennes grej. Hon är faktiskt ganska bekväm så nån minibrukshund är hon inte vilket jag hade som förväntning då jag skaffade rasen :o

Men. Igår var vi på en prova-på-kurs i fårvallning. Jag har alltid varit lite sugen på vallning men det är ju så svårt att få prova, det känns som att om man inte har egna djur eller redan är i ett etablerad sammanhang med sådant och dessutom inte har BC så är det möjligt att prova på sånt. Det verkar vara en sluten värld helt enkelt. Men nu har jag hittat ett ställe 2 tim bort där man tom kan få komma och träna :) Detta verkar vara grejen för oss, så jag hoppas kunna fortsätta med det :)

Jag har en saluki på snart 1,5 år. Lure Coursing är vår roligaste aktivitet. Nu har hon snart licens så nästa år kan vi nog tävla. Vi tränar regelbundet rallylydnad med mål att ev. starta någon tävling nästa år. Men vi gör det bara för att det är roligt. Vi sysslar även med trickträning och att söka godis.

Vår vanligaste aktivitet är dock promenader i skogen och så får hon springa lös så ofta som det är möjligt. Med det håller hon sig alltid glad och nöjd. Min sambo är också ute och springer med henne ibland :)

Västgötaspets 4 år.

Vi tränar främst tävlingslydnad, men även lite rally, freestyle, personspår och en hel del trick.

Tävlar i rallylydnad och förhoppningsvis även lydnad snart. Kanske freestyle i framtiden.

Liknande trådar

Hundträning Hej, Som vissa kanske läst innan har jag en 10 månaders ESS Jag behöver lite tips och råd kring just nosaktivering. Jag skulle hemskt...
Svar
11
· Visningar
898
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 465
Senast: Ragdoll
·
Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 205
Senast: Nota
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 026
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar