Vad gör ni för aktiviteter med era hundar?

sanmatte

Trådstartare
Jag blev lite nyfiken nu samt vill gärna inspireras av er andra. Det finns ju så mycket kul att göra tillsammans. Vad för typ av aktiviteter kör ni med era hundar? Skriv gärna vilken ras ni har med.

Själv har jag en schäfer som jag kör canicross med samt vandrar med. Det blir även nosework ibland. Frisbee är en annan kul aktivitet vi får till ibland. Nu siktar jag även på att börja komma igång med personsök under hösten. Verkar väldigt spännande.

Jag har två långhåriga collies, hanar, en på 7 år och en valp på 5 månader. Vi kör främst spår och lydnad och tränar mot tävling. Med valpen har jag också tänkt pröva på vallning och göra vallanlagstest för kroppsvallare (NHAT) så småningom. I övrigt finns det ju otroligt mycket kul hundsporter som är roliga att testa på då och då - vi kommer nog pröva på agility, canicross och kanske drag eventuellt, det verkar så skoj!

Jag har welsh corgi cardigans, två hanar 6 och 4 år samt tikvalp 3 månader. Jag kör främst tävlingslydnad där jag håller den äldre i tävlingsform, den yngre tävlar inte längre pga artros. Valpen har precis fått börja hänga på till brukshundklubben. Utöver det blir det uppletande, spår och viltspår lite mer sporadiskt. Försöker även komma iväg och valla ett par gånger per år, men har inga egna får så det blir ju på väldigt grundläggande nivå.

Körde sök i ett par år med den äldre vilket vi båda tyckte var brutalt roligt, men i nuläget finns varken tid eller tillgänglig träningsgrupp. Även testat på rally och nosework.

Är SBK-instruktör och gillar att testa på det mesta som vi själva erbjuder på klubben! Näst på tur är agility och specialsök. :)

Welsh corgi cardigan: Lydnad, rallylydnad, freestyle, heelwork, vallning och ska starta brukset med min syster

Blandisen: Agility och rallylydnad samt lite trickträning

Masen: Agility, rallylydnad, lydnad.. Nosat lite på heelwork, freestyle och viltspår samt vallar

Border collien: Är bara 8-9 månader och har börjat med vallning och grunderna i agility samt gjort lite viltspår

Samtliga kör också lite nosework som hemma aktivering när vädret eller skada inte tillåter annan träning och kör hundsim på vinterhalvåret.

Jag har en golden retriever på 5 år. Min första hund så vi har testat lite allt möjligt. Vi tävlar rallylydnad och heelwork-to-music. Aktiverar med nosework, jaktapportering och agility.
Dessutom simmar hon då och då och jag försöker någon gång i månaden göra något lite annorlunda som miljöträning såsom åka buss, gå på stan eller promenad på nytt ställe. T ex tänker jag att vi ska åka cykelfärjan nästa gång.

Cocker spaniel, ett år. Just nu viltspår och utställningsträning. Till hösten hoppas jag kunna hitta en apporteringskurs och jag ska även ta upp spanielträningen som helhet och då fokusera på stadgan.

Vi har gått en kurs i nosework, men det var inget för mig.

Vi har sju border collies som inte aktiveras alls, däremot jobbar de som vallhundar på både tamfåglar, får och kor. Övrig tid tar de upp plats i soffan och tigger i köket...

Jag har två dvärgschnauzrar, hanar, 4 år respektive 2. Vi kör nosework, personspår och har nyligen börjat med viltspår. Tävlar inte utan kör för att det är roligt.

Jag tycker nosework är ganska tråkigt men det är bra aktivering för hundarna. Person- och viltspår är roligare men kräver mer tid och planering.

Har en dobermann på 6 år, har tidigare kört lite skydd men körs nu bara i lydnad och spår (knappt). Och sen testar vi på lite saker efter vad jag får feeling för 😂
Han ställer upp på allt, det är mest jag som brister. I övrigt får han springa lös ett par km om dagen och härja med en kompis dobbistik ett par gången i veckan med. Han skulle gärna göra betydligt mkt mer - men är okej nöjd ändå.

Whippets och greyhounds. Tränas för tävling i race och Coursing (alltså ingen av dem tävlar i båda grenarna). Sen går vi kurser nu som då för skojs skull. K helgen ska vi på hundgymnastik 😆

Vintertid gör vi inte så mycket. Bygger och håller kondition.

Howavarttik på 6 år. Viltspår är det vi främst grejar med. Sen så är hon ju med på allt vi gör och är gårdshund. Hon är med på promenader, skogsturer, ridturer mm.

Sen har vi en strävhårig taxtik på snart 9 veckor. Med henne blir det först och främst jakt men även viltspår.

Har två border collies, 6 år och 4 månader. Den lilla är mest störig, den stora vallar får och praktiserar ibland som lydnadshund när jag får ett ryck. Springer och cyklar gör vi också.

Broholmer, 3 år och 10 månader.
De regelbundna aktiviteter vi gör tillsammans varje dag är skogspromenader. Det är det som både jag och hundarna uppskattar att göra tillsammans.

Cattledog, 2,5 år.
Kör personsök, lydnad, spår, uppletande av föremål, samt lite lite nosework på Kong.
I motion blir det mycket skogspromenader samt cykling.

Schäfertik 5 år.
Personsök, personspår, skydd, Lydnad, uppletande. Canicross. Biathlon. Deltar i många utmaningar för olika triks.

Schäferhane 8 månder.
Skydd, spår och lydnad. Har nu bara för "skojsskull" snöat in mig på Freestyle så vi försöker pilla med det också.

Schipperke 2,5 år. Vi tränar och tävlar lydnad och rallylydnad. Leker lite htm och fs ibland, blir nog mer av det längre fram. Kört personspår några gånger och borde göra det oftare. Sen går vi såklart promenader och myser i soffan en hel del.

Han är delaktig i nästan allt jag gör i min vardag, är även under träning för att bli assistanshund.

Tvåårig tik av vallhundstyp. Aktiverar främst genom nosework och rallylydnadsträning. Tävlar inte än eftersom hennes mentalitet inte riktigt fungerar för tävlingsmiljö - än i alla fall.
Fästmannen springer med henne. Försöker vandra/långutflykta en hel del men det är väl egentligen mest aktivering av oss, även om hunden uppskattar det också.

mina är rena sällskapshundar dock kör vi lite trickträning hemma på olika saker

sen är de med mig i stallet några timmar varje dag och med på ridturer så de aktiveras.

Eftersom vi ofta går i skogen så brukar vi åka in till stan för att se och lukta på annat.

Liknande trådar

Hundträning Hej, Som vissa kanske läst innan har jag en 10 månaders ESS Jag behöver lite tips och råd kring just nosaktivering. Jag skulle hemskt...
Svar
11
· Visningar
927
Hundträning Hej jag har fått ta även en schäfer på 2 år som är oplacerad pga av föra ägaren hade misshandlat henne, Hon är osäker men tillgiven...
Svar
1
· Visningar
402
Senast: Springer
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och... 2 3
Svar
58
· Visningar
7 020
Senast: Ragdoll
·
Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 346
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Oseriös avel 2023
  • Valp 2025