Vad gör ni av hästen när ni har semester??

M

Marbe507

Jag skall vara borta i omgångar i tre på varandra följande veckor under sommaren. Eventuellt kommer jag hem 2-3 dagar ett par gånger under dessa tre veckor.

Vad skall jag göra med hästen min?

1. Jag har en medryttare som har sagt att hon *nog* kan ta hand om henne dessa tre veckor. Dock litar jag inte riktigt på att hon har tiden till detta då hon jobbar väldigt mycket.
  2. De som har stallet kan ta hand om henne och kan då säkert rida henne lite om jag vill det. Detta kommer kosta en slant. Vet inte hur mycket...
  3. Jag försöker hitta en sommar-fodervärd som kan ha henne som sin egen under juli. Detta måste dock vara nån som har bil och som jag verkligen litar på. Min "boxgranne" har stor hästvana och är där varje dag, så hon kan se om det skulle vara nåt med hästen. Jag är bara två (eller fem :crazy: ) timmars bilresa bort, så jag kommer att vara i landet hela tiden om det skulle vara nåt stort... Antagligen kan denna sommarfodervärd tänka sig att betala en slant.
Hur gör ni med era hästar när ni är borta? Att ha henne ute om nätterna också är inget alternativ då hon blir uppäten av mygg och knott. Plus att hon isf skulle äta ihjäl sig :D då de bara är två hästar i en stor hage.

Sv: Vad gör ni av hästen när ni har semester??

Jag är bortrest tre veckor i sommar, och då ska hon få vila en halv vecka resten ska en tjej i stallet rida henne, så att hon hålls igång hela tiden.

Vi ska till vårt sommarställe på en ö ute i stockholms skärgård och då får pållan följa med(hon får åka färja dit:D ) Men annars kan jag nog lämna henne hos mina mostrar:p

Jag brukar låta hästarna vila den perioden jag är borta. Fixar bara någon som kan se till dom. Mamma eller pappa, stallägarna eller dom andra inhyrda i stallet. Brukar inte bli några problem.

Om jag skulle valt mellan dina alternativ hade jag valt 2:an.

Jag ber någon i stallet eller min mamma att kolla så att hästen är hel varje dag och har vatten osv.

De får vila under tiden jag är bortrest.

Jag låter stallägarna som också ha en häst ta hand om pålle när jag är borta 1v. Så tar jag hand om deras när de är borta i 3v :smirk:

Jag låter stallägarna som också ha en häst ta hand om pålle när jag är borta 1v. Så tar jag hand om deras när de är borta i 3v :smirk:
:eek:
DET var inte särskilt rättvist!! Varför gör di på dette viset?

Det måste ju mockas varje dag så jag kan inte bara be nån titta till henne. Plus att hon blir jääätteseg om hon skulle stå i 3v!

Ja du jag har inte de problemet nu när jag har unghäst som går på bete o kan vara ute om natten:P

Men min förra tävlingshäst kunde jag inte låta lata till sig o bli tjock när jag var borta så vi lämnade henne på sånt sim.. Dem fick simma, gå i skrittmaskin o på rullband samt vara ute i hagen. Hon var jätte musklad när ja fick hem henne o verkligen i toppkondition.. De är en jätte bra träning dock kostar ju detta en slant men de är det värt=)

Jag är aldrig borta så länge, det går inte pga. hästarna. Det längsta jag är borta är 1 vecka och då fixar vi någon som åtar sig att varje dag kolla så att de är friska och skadefria samt har rent vatten och salt att tillgå. De går alltså ute dygnet runt.

Har ett par kompisar som jag litar på, de brukar hjälpa mig med pållarna när jag är borta.

När jag är på tävling(en del helger i sommar) med den stora pållen får lill-pållen denna sommar bo hos tjejen som börjat rida/träna honom... Eller ja det är väl hennes föräldrar som har ansvaret för honom.

Så denna sommar känns det väldigt lugnt och tryggt ifall jag skulle få för mig att åka någonstans! :)

*kl*

Vi låter dem vila. Hästägaren kommer vara borta i tre veckor och sen jag i två veckor, så hästarna får vila i 5 veckor mer eller mindre. Men det stör inte direkt, 4 åringen kan nog må bra av ett par veckors semester.

min pålla ska på bete hemma hos mina föräldrar så de e alltid ngn som ser till henne.. helt perfekt.. :banana:

Då jag och syrran bor rätt nära varandra, 1,5 mil, så har vi löst det med att jag kör mina hästar till henne och så får dom gå där under halva betestiden ungefär. Sen byter vi så syrran får ledigt och göra annat, alltså hon tar hit sina hästar så går dom på bete här. Förnämligt;)

Nu kan det låta lite hårt men detta är vad jag tycker. :)
Har man häst så får man välja och kompromissa. Antingen åker man inte på semester och sköter allt själv eller så åker man på semester och får kompromissa på ridning och önskat omhändertagande. Tycker absolut att man ska få åka på semester men som sagt då får man kanske låta hästen vila de veckorna och gå ute och bli lite rund och bara få någon att se att hon är hel och har vatten vilket är betydligt lättare att få hjälp med än mockning och ridning.

Hagen kanske ni kan stängsla av så de inte har så mycket att beta på och mot knott och annat fä kanske flugtäcke funkar?

Under vinterhalvåret har jag inte varit borta mer än någon vecka, max två och har då aldrig haft problem med att få hjälp med mockning av andra i stallet, ridning har jag dock aldrig krävt men sagt att de gärna får. Nästa gång är det någon annan i stallet som jag får hjälpa.
Att bli chockad över att man själv får hjälp en vecka men får hjälpa tre är ingen bra inställning om man i framtiden kan tänkas vilja ha hjälp. Sommarhalvåret är det inga problem att få daglig tillsyn och flughuva på och av samt lite insmörjning och vatten. Då åker vi alla bort i intervaller och har koll på varandras hästar under tiden.
Förstår att jag är lyckligt lottad med att ha häst i ett sånt hjälpsamt och trevligt stall. :love:

I ditt fall skulle jag välja alt. # 2, det tycker jag skulle kännas tryggast, eller så kan du kanske kombinera nr 1 och 2, stallägaren har de största ansvaret med medryttaren kanske rider några gånger i veckan? :)
Jag ska bort sammanlagt ca 2 veckor i sommar och då kommer en av mina bästa kompisar (som även har sin häst på samma stall som jag) att rida och sköta om pållan, de känns supertryggt och när hon är borta tar jag hand om hennes. Så gjorde vi även förra sommaren och det funkar bra :D
(Lägger till att i ditt fall att jag nog inte skulle välja en sommarfodervärd).

Vi är inte bortresta så ofta, men när är vi är det så får hästarna vila. En granne tittar till dem och kollar så att de har vatten.

Vi åker inte bort så mycket och om vi åker är vi bara borta ett par dagar. Då har vi någon som ser till hästarna. Denna sommar är jag osäker på om jag kommer att lämna min häst ens om min man är kvar hemma. Hon hade fång i vintras så jag vågar inte släppa henne ur sikte. Om man har häst så kan man kanske inte räkna med att ha semester som andra.

Vi turas om att ta hand om varandras hästar, det är aldrig nåt problem.
Jag är aldrig borta mer än 1 vecka på sommaren, det är ju då jag har tid att umgås med honom ordentligt. Våra går på lösdrift året runt så det behöver inte bli så jobbigt för avbytaren. Min häst blir inte konstig av en veckas vila. Tvärtom.

I ditt fall skulle jag välja alt. # 2, det tycker jag skulle kännas tryggast, eller så kan du kanske kombinera nr 1 och 2, stallägaren har de största ansvaret med medryttaren kanske rider några gånger i veckan? :)

*hm* det låter som en riktigt bra idé! :banana:

I första hand är det mamma som tar hand om henne... Annars blir det någon i vårt stall eller det bredvid... Jag litar på de flesta men det känns aldrig bra att lämna över ansvaret till nån annan :crazy:

Det är ju smidigt på sommaren när hon går på bete... Inte så mycket jobb (t ex mockning) så folk är lite piggare på o hjälpa till ;)

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 737
Senast: Roheryn
·
Hästvård Då har vi dessvärre åkt på den stora blodmasken i stallet.. Jag har tidigare delat stallet med en annan inackorderad. Förra året gjorde...
Svar
19
· Visningar
772
Senast: Lucifer
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
667
Senast: cassiopeja
·
Hästvård het o älskar hoppning. Snäll och lugn i hantering, behöver inte ens bindas upp i stallgången. Till bara för några veckor sen fick man...
Svar
19
· Visningar
1 819

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka