Vad gör ni av barnen under sommarmånaderna?

Status
Stängd för vidare inlägg.

break_a_leg

Trådstartare
Spinoff på semestertråden på Senior....

Ni som har barn på förskola/fritidshem, hur gör ni under sommarmånaderna då många enheter slår ihop verksamheter eftersom den pedagogiska personalen också måste få sin semester?

En del verkar ha svårt för att lämna sina barn till någon annan verksamhet...Själva har vi gjort så att vi har en eller två veckor tillsammans vi vuxna. Sedan delar vi upp veckorna så att barnen har sluppit gå de veckor som ordinarie verksamhet har varit stängd. Dottern gick faktiskt på sammanslaget fritids ett år i en vecka, det fungerade alldeles utmärkt trots att hon var 6 år och inte kände mer än en personal.

Eftersom jag själv arbetar på förskola, numera enbart som semestervikarie så tycker jag mig ha sett att det ofta är föräldrarna som överför sin oro på sina barn.

Sv: Vad gör ni av barnen under sommarmånaderna?

Vårt dagis har stängt v 29 och 30. Detta dagis är ett privat kristet dagis och det enda i byn där vi bor. Alltså verkar det som om vi måste ordna barnpassning på annat sätt om vi ska jobba då. Min man är för tillfället arbetslös, men kommer att jobba under hela sommaren och jag pluggar nu och kommer som det ser ut nu att vara ledig hela sommaren. Jag söker jobb, men har ännu inte fått napp om vad jag ska göra under tiden jag inte har studier. Eftersom jag gärna vill ha inkomst så hade jag tänkt att ta ut mina lägsta nivå -dagar som är sparade för båda barnen och växla så att båda barnen får vara på dagis utan sin bror och med sin bror, om ni förstod vasd jag menade. Har ännu inte funderat på hur detta ska lösas rent praktiskt utan det är något vi tar tagi om några dagar då semester blanekttten ska fyllas i och läömnas in till dagis.

Har du rätt att bara ha ett barn i taget på dagis? Det tror inte jag....

Förra sommaren fick elin ledigt från midsommar till augusti, på gott och ont... Hon var ganska nyligen inskolad och det var under diskussion med fröknarna vi gjorde så, hon blev väldigt orolig när det vara många okända barn och okända fröknar just då. När hon sedan skulle börja igen hade vi en ganska så kämpig period då hon grät varje gång vi skulle till dagis men det släppte ganska så snart. I sommar kommer hon nog få gå lite efter midsommar, sen vara ledig hela juli och börja igen när våran semester är slut. Förhoppningsvis kommer jag att ha fått barn då så hon kommer nog att tycka att det är rätt så skönt att få åka och träffa sina kompisar och sina fröknar igen då. Men hon går ju som sagt bara tre dagar i veckan 9-14 och kommer att fortsätta på de tiderna även när jag är hemma med nästa.
Jag har ju fördel att jag har jobbat fast hon har varit hemma, eftersom vi har kontoret hemma och jag jobbar lite som jag vill. Så jag har inte behövt VABat eller tagit ut mer semester bara för att hon är hemma utan det flyter på bra ändå.

I år är hon bättre rustad att klara sammanslagning av avdelningarna och känner de flesta fröknarna och barnen, dessutom kommer hennes ständige vapendragare att vara där nästan hela tiden förutom i juli då vi ändå har semester.

Min dotter går på ett stort dagis med 5 avdelningar. De håller öppet hela sommaren, men slår ihop avdelningarna de veckor som det inte är så många barn där. Förra året var det dock en från hennes avdelning som jobbade den tiden hon gick på dagis, så det var helt ok.
Vi vill tillbringa vår semester tillsammans, därför tar jag och min man semester samtidigt.

Min unge har alltid tyckt att det är skitspännande att komma till andra avdelningar och andra dagis under semesterperioden, så det har aldrig varit nåt problem. Han har fått 4 veckors semester som vi andra, och han har varit helnöjd!

samma här, sebastian gillar att komma till nytt ställe, men han har oftast helt ledigt under sommaren :D

men vi har löst det så att vi har tagit 3 veckor ihop, sen 1 var separat, då har vi täckt 5 veckor av tio. Sen brukar farmor ha 1 vecka, mormor 1, morfar 1 och morbror (ibland) 1.

Sen vissa dagar får man pussla med kompisar, att jag jobbar hemifrån osv..

Det har funkat änsålänge, nu fyller han elva i år och har inte barnomsorg längre utan klarar att vara hemma några timmar själv :D

Det brukar bli som det kan.
Ungarna har massor att göra och sommaren tar slut fort som attans.

På vårt dagis måste barnen ha 4 veckor sammanhängande semester på sommaren. Vilket ställt till det en hel del eftersom jag aldrig haft det, tvärtom är det tajtast på jobbet på sommaren (tätare jourer pga färre i tjänst) och man kan ju inte stänga sjukhuset :crazy: Så det har varit ett evigt pusslande och barn med på jobbet.

Men i år blir det annorlunda, är ju mammaledig och ska preliminärt bara jobba tre veckor under hela sommaren istället för tvärtom :D

Annars går barnen mellan avdelningarna (4 st) på dagiset i semestertider, men Vidar är "hemma" överallt, alltid känner han någon eller hittar något kul att göra.

Vi har privat dagis till vår son och dom har stängt hela juli och då får Pontus vara hemma. Är jag sjukskriven denna sommar så kommer han att få vara hemma 6 veckor i sommar annars blir det bara dessa 4 veckor i juli.

Min sambo brukar ta ut 2 veckor tillsammans med oss och sedan spara resterande semster till andra tillfällen som tex jul.

Anneli

*lånar knapp*

Jadu,jag är ensamstående så det blir svårt för mig att ha henne hemma när jag ska jobba. Nu när jag inte har nått jobb så får hon väl vara det men om jag får jobb innan sommarn så får man nog inte nån semester så stänga dagiset får dem icke göra.

Lucas går ju hos dagmamma, så under sommaren jobbar de som inte har semester ihop i en stor lokal. De är 4 dagmammor i vår "grupp", och de är i stora lokalen två dar i veckan vanligtvis, och det funkar super. Nu på sportlovet har de också varit där hela veckan.

Jag har inga problem att lämna Lucas, men vill självklart ha så mycket tid med honom själv som möjligt, så vi tar än så länge ut föräldradagar för att förlänga semestern och jobbat om varandra för att få ännu längre tid med barnen själva.

Silverkedjan skrev:
På vårt dagis måste barnen ha 4 veckor sammanhängande semester på sommaren.

Är detta någon regel som finns i er kommun bara? Som förskolepersonal på sommaren så tycker jag att regeln är bra...Vi har alltid ett par barn varje sommar som bara får en eller ett par veckor ledigt. Då kan man ju tro att de får en sammanhängande ledighet några andra veckor under året, men så är inte riktigt fallet...

Fast om det är bra eller inte beror ju en hel del på vad föräldrarna jobbar med... Elin har några dagiskompisar vars föräldrar är arbetslösa och har väldigt mycket enklare att få vik under sommaren, att då säga till AF att man inte kan jobba fyra veckor är ganska förödande för A-kassan...
Men visst behöver de sammanhängade ledighet, men inte absolut under sommaren.

Jag kanske inte var tillräckligt tydlig, jag tycker inte att den sammanhängande ledigheten måste vara under sommaren, bara det blir någon gång under året. Barnen behöver också vara lediga!

Vi försöker pussla så att barnen får vara hemma så mycket som möjligt. I år har de "sommarlov" första gången så det blir fler veckor att ta hänsyn till. Med en make som jobbar oregelbundna tider och morfar som är pensionär så funkar det bra att pussla de dagar jag jobbar. Farmor och farfar vill också ha barnen hos sig en vecka eller två.

I år tänkte jag dessutom dra nytta av barnens hästtokiga kusiner. De är 13 år och brukar vara hos någon vecka i stöten. I sommar har de deklarerat att de vill vara hos oss ännu längre. Tänkte att de kunde få ställa upp någon halvdag med passning också. Tyckte själv att det var så roligt med sommarlov när jag var liten och var ofta hos min mormor och morfar då. Så jag vill att mina barn ska få vara "lediga" så långt det är möjligt.

Vet inte om det gäller hela kommunen eller bara mitt dagis. Men det är nog inte för barnens skull, utan för att det blir lättare att stänga avdelningar då.

För oss hade det underlättat oerhört om man kunde fått ta två veckor i taget men ändå sammanlagt fyra under den aktuella perioden. Jag vet inte om det är så "ledigt" för barn att vara med och ivägen på föräldrarnas jobb. Dessutom är ju min unge ofta ledig en eller ett par dagar här och där när jag kan ta kompledigt efter helgjobb tex.
Sammanlagt är han inte "heltid" på dagis, men dagiset kan inte matcha det behov jag egentligen har för att kunna jobba.

Överhuvudtaget är inte barnomsorgen anpassad till oss som jobbar i vården med oförutsägbara tider som inte alls känner av "andras" ledigheter. Vad gör man när klockan är 16.20 och det kommer in en trafikolycka? Missar det magiska hämtningsklockslaget på dagis eller låter blödande patienter vänta :confused: Jag lovar att det sistnämnda ger mindre komplikationer :cool:

Enstaka gånger är det ju gulligt att ha med barnen på jobbet - jag har jobbat över 20 julaftnar varav de senaste 4 med barn tex ;) men i längden sliter det för mycket på barnen och utmanar arbetsgivarens välvilja...

Eftersom jag inte kan påverka kommunens inställning, åtminstone inte på så kort sikt att jag själv får nytta av det har jag fått gå ner i arbetstid istället. Vilket kanske är bra av flera skäl. (även om det kostade mig min drömgård som jag inte hade råd att försörja längre) Men läkare som måste jobba halvtid pga att barnomsorgen inte fungerar är inte så samhällsekonomiskt smart egentligen.

Det är ett klart samhällsproblem, just det där med att få barnomsorg när det behövs... I vissa kommuner finns det ju "nattis" och i någon hamnkomun läste jag även att det fanns dagis där ungarna fick vara kvar ett par dagar när mamma och pappa var ute på sjön.
Men våran kommun är mest intresserad av att dra ner kostnader och självklart vill inte förskolepersonalen jobba natt gratis... Eller börja kl 5 på morgonen bara för att ett barns föräldrar jobbar skift...

Sen är det som sagt inte så himla smidigt att ha med sig barn till jobbet... Verkstadsarbetar är väl i princip förbjudna...

Vi har nattis i vår kommun. Det är där de som jobbar skift och oregelbundna tider har sina barn. De har öppet dygnet runt 7 dagar i veckan. Har inte ni något liknande? Jag menar det borde väl finnas en hel del i Karlskoga som har oregelbundna tider.

Jo det finns ett "nattis" - men då ska man vara ensamstående och jobba natt, typ.

Jag skulle klara mig hyfsat om vi kunde utnyttja dagisets öppettider flexibelt (7-18) men klarar inte att fixa en fast tidig hämt-tid varje dag. Oförutsägbara sena hämtningar är icke tillåtna, alla tider ska vara uppgjorda i förväg. Lämna senare än 9 går inte heller för då stör man mitt i förmiddagens aktiviteter. (Jag skulle kunna lämna halv tio om jag smet iväg på fikat, annars är det lämna 7 och komma försent till jobbet som gäller)

Fast hämta får man ju tidigare förstås :smirk:

Problemet är just om man har OFÖRUTSÄGBARA arbetstider. Det enda jag alltid vet om min arbetstid är att jag inte kan planera den exakt, hur lite jag än jobbar :o

(viskar off topic till javill - rider du något på den snart silvergrå damen :d ?)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 944
Småbarn Tankar, tips och input mottages tacksamt. Mitt barn (R), drygt 2 år gammal, började på fsk i september. Han har trivts bra hela tiden...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
16 836
Senast: Badger
·
Skola & Jobb Jag vill börja med att säga att jag inte alls är ute efter pajkastning mellan småbarnsföräldrar och barnlösa, som dessa trådar oftast...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
7 354
Senast: Alandia
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 384

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka