Vad gör man?

Glimfeather

Trådstartare
Min häst har varit halt längre perioder sedan jag fick henne i princip. Behandlades för ktledsinflammation september 2005-januari 2006, blev sedan dålig igen i maj 2006 tills juli ungefär. Sista gången hade jag en annan veterinär som beordrade mig att sätta igång hästen och rida på ordentligt tills hon kom tillbaka med rötgen. När hon var tillbaka var hästen hältfri och benen var jättefina.

Sedan har hon varit halt i ett par dagar under vintern.

Osaken är troligtvis hennes veka framkotor som också är lite "skeva".

Idag hade jag ute veterinären för att kolla tänder, vaccinera och kolla benen. Jag hade sett att hästen gick orent på ena bakbenet och har varit vinglig och stel att rida. Idag hade hon emellertid fått ett par rejäla sår på det benet så det var tjockt och hon hade ont (fick hippotrim utskrivet). Det visade sig att hon är halt fram igen! Men pga bakbenet så får vi vänta en månad på hältutredning. Under tiden ska jag köra på som vanligt och blir hon sämre så ska jag ringa.

Antagligen är det samma sak som spökar igen och varken jag eller hästen orkar med fler månader med bahandling, beandling och behandling. Hon mår dåligt när hon får gå i sjukhage och inte får arbeta. Och jag mår dåligt när hon mår dåligt. Och dessutom kommer detta inte vara sista turen. Det är jag säker på.

Vad hade ni gjort i mitt ställe? Jag älskar den här hästen och har lagt ner hela mitt liv och all min kraft på henne de här tre åren. Det har ofta känts hopplöst, men det har vari värt det. Är jag dum som funderar på avlivning för min älskling?

Senast ändrad:
Sv: Vad gör man?

nej, jag tycker inte du är dum.....kanske h¨ller hon helt enkelt inte som ridhäst....kan hon inte gå som sällskap...eller varför inte ta ett föl?....jag tog bort min ponny som hade problem med sina framben...efter ett år, otaliga veterinärbesök +operation, tog jag det svåra beslutet att låta honom vandra vidare...enligt veterinär hade han funkat som sällskapshäst, rent fysiskt, fast både jag och veterinären förstod att det aldrig skulle funka. Han var helt galen när han bara fick gå och skrota, så det var bara plågsamt för honom att gå som sällskap....igår var det exakt ett år sedan han togs bort....underbara Bad Boy

du är absolut inte dum som tänker så. Hon är värd ett värdigt slut eller hur?

Men nu ska du inte ta saken i förskott, se vad vet säger om en månad. :)

Baddy96; Tror kanske inte det är så bra att ta föl på en häst med så dåliga kotor.... Annars var det ju en bra tanke.

nae, jag förstår vad du menar, men jag tänkte inte så långt...ursäkta....håller med om att det inte är nån bra idé

Säkert kan hon gå som sällskapshäst men hon älskar att få komma ut på turer och när hon inte får bli riden så faller hon lätt ur och mår väldigt dåligt. dessutom så finns det nog ingen som vill ha en häst som är såpass svårfödd endast som sällskapshäst :( Kan inte heller göra mig av med henne, hon har flyttat runt tillräckligt i sitt liv.

Men tack så mycket för dina råd :)

Tror inte hon kan säga så mycket mer än det jag redan vet. En hälta i hennes framben är nästan garanterat samma sak som spökat förr och det lär komma tillbaka :(

Stackare! :( Vad tråkigt att hon inte håller!

Nej du är inte hemsk.
med den benställningen som jag sett att hon har från bilder du visat ang. ämnet, så är hon ju ganska extremt bockbent. Så visst är det troligtvis så att det är det som spökar även denna gång. Du hobbyrider henne ju också vad jag vet, dvs inte särskilt ansträngande, och ändå håller hon inte.

jag skulle prata med veterinären vid utredningen om det nu är så att det är samma sak igen, och få en ordentligt utlåtande på vad hållbarheten bedöms vara, med historiken inberäknat. och sen ta det därifrån.

jättetråkigt! :(

Ja, hon är rejält bockbent tyvärr :( det plus kotorna är väl ingen bra kombination.

Jag rider ju mest ut, skrittar mest, och en eller ett par dagar i paddock sådet är ju inget ansträngande precis.

Tycker inte du är dum som funderar på det, ni har ju kämpat med hältor länge...

Va tråkigt Emelie att hon blivigt halt igen!! :cry:

Men de är nog som du säger, de är säkert samma sak som sist som spökar. Å hon har ju ganska så grovt dålig benställning....!

Jag tycker INTE du ska känna dej dum för att du funderar på avlivning....du har gjort SÅ mycket för denna häst å lite mera...
Hon HAR haft det SUPER bra hos dej, inga tvivel om det.

Men tycker du ska tänka lite på dej själv nu....
Det ska vara SKOJ att ha häst, man ska känna glädje när man har häst....inte jämt behöva oroa sig för om man rider för hårt, eller om hästen äns GÅR att rida när man kommer till stallet.

Bella har fått all den hjälp hon kunnat få, men ibland så måste man släppa taget, hur svårt det än är!! :(
För både hästen & sin egen skull......
Så tråkigt omni ska behöva gå igenom allt ihoppa igen, för att sen kanske kuna rida några månader å sen börjar de om igen....de är inget liv för varken dej eller Bella.
Bella skulle nog aldrig trivas som bara sällskaps häst, hon är helt enkelt inte en sådan häst!!

Så, jag tycker inte du ska känna dej dum eller elak för att du funderar på avlivning, för hur hårt det än låter så lider ju faktist inte en död häst.

Önskar att fanns något annat att säga, men tycker du är super som alltid sätter Bella i första hand!! :love:

Andra besöket idag. Bella är bättre, men visar fortfarande en orenhet på höger fram. Vet. frågade hur mitt liv ser ut i höst och jag sa att jag egentligen inte kommer kunna ha häst så hon höll med om att avlivning är det bästa. Vill inte sälja, för hon har åkt runt mycket redan som det är. Med tanke på detta så tyckte hon inte det var någonide att bråka mer utan jag ska rida på så smått och höra av mig när jag har bestämt mig. Hon ska komma tillbaka om tre veckor igen och ge de andra hästarna en boutulismspruta så hon ska få kolla på Bella en gång till då. Men i princip har jag bestämt mig. Hon mår bra så länge hon går på bete, men installad och endast promenadriden ibland klarar hon inte mentalt. Får väl se om det går att få henne utdömd pga det här, jag tvivlar, men i så fall skiter ag i pengarna, min häst ska inte behöva må dåligt.

Känns verkligen som att jag har misslyckats :(

Du misslyckades INTE!
Du gjorde vad jag kan se allt du kunde för din häst medans hon levde, samt gav ett värdigt slut. Det är allt man kan begära...
Sen är det skitjobbigt att behöva ta bort en vän, men man måste tillåta sig att sörja. Det får ta den tid det tar.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 002
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 803
Senast: tuaphua
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 397
Senast: SkorpSmulan
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
7 116
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Mata småfåglarna