Vad gör man?

S

Sonita

Vad gör man åt en unghäst med boxvila i ett halvår som bara får ledas 3x15 minuter varje dag?
Han kan inte gå i hage, går han i en stor hage springer han benen av sig och går han i boxhagen klättrar han i princip över staketet :confused:
Hur underhåller man dem? :crazy:

Sv: Vad gör man?

Usch, det är hopplöst tråkigt. Boxvila för min häst har han knappt uthärdat med hjälp av ständig tillgång till något att tugga på. Kvistar, grenar, halva träd... :angel: :D

Massor av hö om det går att lösa. Jag hängde upp hö i hönät med pyttesmå hål, så han fick pyssla lite för att få ut det. Blev lite arga miner till en början, men de lär sig snabbt.

Jag gömde morötter i boxen osv.

Men, jag förstår dig - fy vad det är trist - och så LÄNGE... :( Stackars dig och stackars häst. Promenaderna kan man ju försöka lösa genom små lätta ledövningar. Gå, stanna, backa osv. Blir lätt lite "tilt" annars i häststackarens lilla huvud.

Massor av gos, kel, massage för blodcirkulationen osv.

Usch, jag lider med dig... :cry:
Var själv i den situationen när min häst var tre år (fraktur). Hon hade redan stått i box några månader när jag väl fick börja leda henne och det var INTE roligt. Ärligt talat så förstår jag inte hur jag överlevde den där perioden. Dum som jag var gick jag inte i ridhus första gången jag fick leda henne utan gick ut i skogen. Hon betedde sig ungefär som :bump: .

Vi köpte i alla fall en sådan där "häst"-boll och hängde upp i boxen. Hon hade väldigt roligt och attackerade den gång på gång på gång... :rofl:
När den var uttjänt hällde vi godis i en gammal PET-flaska som vi hänge upp i ett snöre i boxen. Hon var sedan tvungen att vända flaskan på ett visst sätt för att godiset skulle ramla ut. (Jag tror att det går att köpa "riktiga" sådana leksaker på djuraffären, som säkert är bättre än den vi byggde).

Hej
Vilket öde.
Men jag vet en tjej som köpte en aktivitets kula för hund.En rund boll med hål i .Man stoppar i godis, då måste dom rulla på den för att godiset skall komma ut. Det fungerade bra till hennes häst.
lycka till

Fick ett tips på en bra sjukhage en gång. Man gör en smal avlång hage och så bygger man liksom stoppar i den. Alltså man bygger igen hagen men gör passager. Så att det liksom blir som en labyrint där hästen inte kan springa men ändå kan röra sig.

Tack för alla bra tips och peppningar!! Det hjälper!
Ska pröva det där med godisbollen :)

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 232
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 642
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tråden för spår
  • Uppdateringstråd 30