Vad gör man???

Vala

Trådstartare
Så då har jag äntligen bestämmt mig för att köpa en häst till. Dumt anser många...men varför? Jag har tid, bra ställe att ha pållen på och har funderat länge på detta.

Så till min fråga.

Ska jag köpa mig en utbildad tävlingshäst eller ska jag köpa någon som utbildningen är påbörjad på eller en helt otränad häst?

Har kollat priserna och insåg snabbt att hästarna som hade rätt utbildning och kapacitet kostade en hel del, kan vara jag som blev kräsen helt plötsligt också.

Men frågan är hur vet jag att den mindre ridna hästen har kapacitet nog. Jag lär ju stira mig blind på ett par busiga ögon eller något liknande. Gjorde det med Vala ju.

Någon som kan hjälpa mig med råd om vad jag bör göra.

Ta med någon iskall tränare eller liknande, som inte faller för busiga luggar och fina färger... Då kan de objektivt titta på hästen och säga vad de tror, sen får du välja med hjärtat bland dem som har vad du vill ha i potential. :idea:

Jag sålde min häst för några veckr sedan. Jag hade haft honom i nästan 8 år och gjort allt jobb själv med honom och därtill haft rätt stora framgångar med honom.
Han såldes för att jag inte har råd med två hästar och jag kände att jag var klar med honom. Han är en läromästare som skall få lära sin nya ägare det han kan!

Över till den nya hästen:

Ja, vad skulle man köpa? Visst skulle det vara kul med en fin tävlingshäst, men pengarna fanns bara inte till en häst med den kapaciteten som jag ville ha. Så jag köpte ett 4 årigt sto, men bra stam och fina rörelser. Tid att jobba fram nått fint med henne har jag.

Det här var lite om hur det var för mej. HUr du har det ekonomiskt vet jag ju inget om. Har du råd med en av de dyrare tävlingshästarna, eller får det bli de busiga ögonen som bestämmer?
Vad skall du ha hästen till? I dina tidigare inlägg har det ju låtit som du vill tävla. Men när? Nu eller om två år? Vad vill du göra? Börja fila på detaljerna eller grundträna?

Lycka till!

/Malin

Kapaciteten hos hästen är en sak, sen tillkommer ju din kapacitet som ryttare också. Vad satsar du på, hur mkt tid kan du lägga ned på inridning, tillgång till bra instruktörer för hjälp. Det kan nog vara svårt att bedöma hästens kapacitet om den inte är inriden, kanske stammen kan säga en del, exteriör, temprament? De flesta hästar kräver ju många år innnan de kan prestera det bästa.

Personligen skulle jag nog satsa på en helt oinriden, och ta mycker hjälp av en kunnig intruktör. Men jag tänker ju inte satsa på en tävningskarriär, utan vill ha en häst att börja med från grunden.

Hmm....nu har jag problem.
Fick ett erbjudande igår som jag gått och smakat på.
Tjejen som jag har Vala uppstallad hos har två 2-års hingstar och erbjöd mig att få köpa den ena.
Vilken jag finner intressant.
Han har stam som passar mig, ser trevlig ut och har bra temprament.
Och sen har han ett extra plus på lite fin färg, inte för att den spelar någon roll egentligen.
Så nu går jag här och funderar, så även hon.
Måste ju få ett pris också.
Visst vill jag tävla, men om det blir nu eller senare det spelar inte så stor roll egentligen.
För det är ju desto roligare att få följa en häst från början till tävlingsbanan. :D
Så anser jag iaf.
Alltid roligare att se resultatet av ens egna träning och tid.
Att rida in honom tror jag inte blir några problem för jag har ju ridit in pållar för dock inte någon islandshäst.
Dessutom hinner jag lära mig en del innan det är dags för detta.
För förhoppningen är ju att Vala blir frisk snart så att vi kan komma igång och träna och tävla lite lätt.

Välj inte hästen utifrån priset. Du måste veta säkert att du har erfarenhet och kunskap att ta hand om exempelvis en unghäst. Visst, den är billigare, men har du kunskap nog att rida in den själv?

Ingen av mina två är särskilt utbildare eller har någon stor kapacitet. Stirrade mig också blind på två små busögon (e. Thattur och e. Volundur fra sydri-grof)
Ångrar mig inte men jag har inte heller några större tävlingaambitioner heller.

Kunskap nog att ta hand om en unghäst har jag...erfarenhet också. I
nte så mycket av islandshästar som av halvblod men jag tror inte det ska vara något hinder.
Själva inridningen klarar jag definitivt ut själv men sen kanske jag skickar iväg min inridna pålle till en duktig tränare för hjälp med just gångarts träningen när det börjar bli dags för tölten.

Det är inte bara priset det handlar om...handlar mycket om allt det man missar när man inte själv är med från början...med Vala var det ju bra för hon var bara precis inriden när jag köpte henne så resten har jag jobbat fram själv med hjälp av tränare.

Har nästan bestämmt mig för Saeta Rasgat nu...Sussies 2-åring fick veta priset på honom idag och det är så bra att man bara inte kan motstå.
Visst jag kan inte tävla på honom just nu då...men förhoppningsvis ser dom på röntgen på måndag vad som är fel på Vala och kanske kan vi komma igång så vi hinner tävla någon tävling i år.
Annars får det bli nästa år...roligare att få vara med från start tycker iaf jag.

Gjorde samma sak med Vala...hade tur där...för hon har kapacitet om hon bara blir frisk.
Saeta Rasgat som jag nu verkar komma att köpa har också fina busögon men är även fin på andra sätt. Kan ju i och för sig inte uttala mig om kapaciteten, men han rör sig fint i hagen...svårt att säga med en 2-åring.

Tror det ska bli bra iaf...om det nu blir honom jag köper.
:)

Liknande trådar

Hästmänniskan (Vet inte om detta är rätt tråd, men provar) Hej! Jag är en 19 årig tjej som verkligen vill rida och tävla på den högsta nivån i...
Svar
9
· Visningar
2 329
Senast: Grazing
·
Träning Okej, så en av mina hobbies är att läsa hästannonser, på Facebook, Hästnet och överallt annars där man kan hitta annonser på hästar till...
2
Svar
30
· Visningar
3 894
Utrustning Jag har ridit för det mesta dels med bett tills jag köpte min nuvarande häst. När jag började rida min häst så var han oerhört stark...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 005
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 139

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka