vad gör man? :s

A

ArabianGirl

Har en islandshäst på foder som är 19 år gammal. vi har inte särskilt många ridvägar här, så vi har speciella sträckor vi måste galoppera på om vi vill galoppera ute.
Han har lärt sig att de sträckorna = ansträngning, så när man närmar sej dom så slänger han sej runt och börjar springa åt andra hållet..
Jag har lärt mig hantera dessa infall nu och är på direkt med skänkeln och så, och tillslut ger han sig och går framåt, men det är ju jobbigt att han ska göra så varje gång bara för att han är lat... :crazy:

Han har inte ont någonstans, men har ni nåt tips på hur jag ska göra för att få honom positiv?
Kan tillägga att det är samma grej när han ska in på volten.
För honom är volten = arbete = jobbigt.

Glömde bort en grej, han testar nya ryttare väldigt mkt. Det är nästan bara jag som kan rida honom, hans ägare kan knappt rida på honom, eftersom hon inte rider honom så ofta, därför lämnade hon ut honom på foder till mig..
Jag kan inte låta nån av mina kompisar rida typ för att han blir så jäkla jobbig då.. Slänger sig kors och tvärs, hoppar in i skogen och så, bara för att han har fått göra som han vill hos sin förra ägare.

Sv: vad gör man? :s

vad jobbigt :(
Jag hade också en medryttarhäst förut som hade fått göra precis som han ville innan. Det gäller att vara hård och konsekvent, och aldrig tänka "jaja, det gör ingenting att han slapp undan en gång".
Låt aldrig han vinna!

Nästa gång du kommer på "galloppsträckan" så håll dig till skritt och trav så att han inte bara tror att bara för att ni kommer där så blir det automatiskt galopp. Försök det några gånger. Så gjorde jag med min och det funkade. Visst, det tog några gånger men det var det värt för att få bort det icke önskvärda beteendet som han hade.

Han har lärt sig att smita undan, och dessutom kommit undan med det. Så varför ska han anstränga sig när det går att göra motsatsen med positivt resultat.

Ett sätt att få bukt med problemet är att variera all träning/ridning så till den milda grad att hästen inte lär sig att hantera speciella sträckor eller situationer. Han tar till skrämseltaktik låter det som när han inte vill, det har betalat sig bra tydligen och därför anser han att det lönar sig att fortsätta.
Han ska helt enkelt inte veta varje gång en ridtur ska till, och vad som ska ske. Variera både tid och sätt som du rider på, just tiden är enormt viktig för att komma åt ett sådant problem. Kan tyckas fåning att sätta sig upp för att skritta i 15 minuter, men då med kvalite.
Beröm när han gör något som är bra, även om han inte gjort det bra till 100 % ska han ha beröm. Min erfarenhet är nämligen att sådana hästar ofta lider "brist" på den varan, och de vill vara till lags men ser ingen motivation. Det är ett sätt att ge motivation.

Bryt mönstret!

Variera ridningen mer, så att hästen inte förväntar sig att det ska galopperas just där och skrittas just där. Galoppera istället några steg på en plats där du vanligen skrittar/travar, och skritta där du vanligen galopperar under en period för att förvirra hästen lite.
Förvirring i den här meningen är bara bra - hästen ska vara lyhörd för det vi begär av den att göra, när vi gör det, istället för att gå per automatik.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Ridning Hej! Måste först av allt skriva så att ingen påpekar det: Hästen är GRUNDLIGT genom kollad i hela kroppen, röntgen för ett år sedan osv...
Svar
5
· Visningar
1 217
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 989
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 255
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II