Vad gör man på barnkalas?

trazel

Trådstartare
Dags för barnet att ha kalas för sina kompisar. Den stora frågan är; Vad gör man på ett barnkalas?

Barnet själv har inga idéer och har varit på ett kalas tidigare, då lekte de dansstopp och åt tårta. Jag tänkte mig något liknande, tills dess att barnet kläcker ur sig att absolut inte tårta eller dansstopp på hans kalas... Vi har kommit överens om att ha glass istället för tårta (passar bra med de allergier vi måste ta hänsyn till också).

Vad kan man ha för lekar? Någon form av fiskdamm eller skattjakt tänker jag mig också. Jag kommer eventuellt vara ensam vuxen, kanske någon förälder stannar, så det måste vara "simpelt" och inte kräva jättemycket vuxeninsats där och då. Inga problem med förberedelser, det gör jag gärna.

Jag glömde, barnet ifråga fyller 6 år och de bjudna barnen är 3-6år och typ 8 st.

Något som varit väldigt populärt på min dotters kalas - när hon var så liten att hon hade kalas - var buffebord med frukt :) (men det drar lätt iväg lite med kostnaden om man köper mycket exotiska frukter :)) vi har haft lite disco - spelat musikvideo på storbild och barnen har fått dansa. Tipspromenad med frågor. nån gång har de tittat på nån film. Men annars har de mest fått "mingla" :)

Dags för barnet att ha kalas för sina kompisar. Den stora frågan är; Vad gör man på ett barnkalas?

Barnet själv har inga idéer och har varit på ett kalas tidigare, då lekte de dansstopp och åt tårta. Jag tänkte mig något liknande, tills dess att barnet kläcker ur sig att absolut inte tårta eller dansstopp på hans kalas... Vi har kommit överens om att ha glass istället för tårta (passar bra med de allergier vi måste ta hänsyn till också).

Vad kan man ha för lekar? Någon form av fiskdamm eller skattjakt tänker jag mig också. Jag kommer eventuellt vara ensam vuxen, kanske någon förälder stannar, så det måste vara "simpelt" och inte kräva jättemycket vuxeninsats där och då. Inga problem med förberedelser, det gör jag gärna.

Jag glömde, barnet ifråga fyller 6 år och de bjudna barnen är 3-6år och typ 8 st.

Fiskdamm låter väl jättebra :)
Viskleken kanske?

Finns det uppblåsta ballonger brukar leken ordna sig självt! Sedan kan man göra inhopp i form av arrangerade lekar om man märker att leken går trögt. Skattjakt, fiskdamm, disco, under hökens vingar kom, småtävlingar som att ha ett ägg på en sked i munnen, hoppa säck etc.

Jag gömde små presentpåsar ute på gården som barnen fick leta efter (7-åringar). Vi har även haft TV-spel igång, dansspel och liknande där flera barn kan delta samtidigt. Vi har haft paketöppning ganska tidigt eftersom barnen tenderar att vilja leka med grejerna efteråt och då löser det sig lite själv med vad barnen ska göra. Vi har haft fiskedamm också. Senast hade vi film-kalas. Popcorn, godis och film (och tårta). Barnen var nöjda.

Jag har haft ett jättekul experimentkalas för mina i den åldern. Krävde dock rätt mycket planering. Vi gjorde slime, elefanttandkräm (barnversion) och nåt annat som jag glömt. Sen fick de se på när min sambo hällde mentos i colaflaska och ett annat experiment med butangas och diskmedel = stora lågor från hans hand. Ascoolt.
Nån gång har de doppat popcakes i smält choklad och dekorerat själv. Pinata och sätta knorr på gris/näsa på Olof/vad du vill har också varit poppis.
Till ett kalas beställde jag 25 minificklampor från ebay och relextejpade alla godispåsarna så fick de leta efter dem.
Pinterest är sjukt bra till idéer.

Barn underhåller sig ofta rätt bra själva, tiden går fort!
Brukar först ha fri lek o öppna paketen. Sen fika.
Efter det fri lek tills det är dags att hitta godispåsarna!
Senaste åren har jag haft ngn form av skattjakt, oftast 4-5 uppdrag att klara, tex för att få ledtrådar till var skatten är.
Gillar teman och när hon fyllde 5 hade jag my little pony tema - vänskap är magiskt!
Varje ponny hade lämnat ett uppdrag till barnen, där de behövde samarbeta.
När de klarat alla uppdragen kunde de hitta skatten.
Ett år hade pumpamannen lämnat brev m läskiga uppdrag (fyller på halloween), tex leta grejer i slime, gåtor, nån lek med en fladdermus... Sen satt pumpamannen m alla godispåsar i en garderob ;)

Ja jag gillar att hitta på sånt där ;)
Men utöver den biten, fri lek, kanske lite musik o dans :)

När mina äldsta var i den åldern brukade vi börja ute. De fyllde år på vintern och kunde leka i snön. Jag har oftast tagit in någon ponny så de har fått rida varsin runda, eller tolka bakom med pulka.

Ett kalas tog vi ponnyer + vagn till en grillplats i skogen, där de fick grilla korv och leka lite, sen åkte vi tillbaka och åt tårta hemma.
1512582_10152212848197404_749073559059832977_n.jpg

Ponnyerna - äldre, sansade herrar - stod bundna i varsitt träd medan de väntade på hemfärden.
10269351_10152212934207404_1492687295880957831_n.jpg

Vi kör enkelt - vi har hyrt en gymnastiksal där barnen får roa sig själva med de gymnastikredskap som finns på plats.
Alla barnen på dagisavdelningen är bjudna, cirka 20 st.

En paus för glass och presenter.

Jag vill hålla det enkelt för annars blir det inte av alls :)

Vi kör enkelt - vi har hyrt en gymnastiksal där barnen får roa sig själva med de gymnastikredskap som finns på plats.
Alla barnen på dagisavdelningen är bjudna, cirka 20 st.

En paus för glass och presenter.

Jag vill hålla det enkelt för annars blir det inte av alls :)
Hyra gympasal är toppen! Var på sånt kalas o ungarna var lyriska när de fick leka m redskapen :) perfekt när de är många.
Hittils har vi bara haft hemmakalas. Men max 8 barn då ;)

Annars skulle jag säga att det man gör på barnkalas är att härda ut:D

Bästa kalasformen vi haft var att ta BARNET och två kompisar till Gröna Lund en heldag. De hade vansinnigt roligt och det var alldeles lagom.
Jag inser att det är en bra idé! :D

Min tanke har varit att göra något med några få kompisar, men det köpte inte barnet... Det skulle vara som det han var på tidigare i vintras, men flera kompisar. Nästa gång får vi köra på en gympahall tror jag :p

Tack för alla förslag! Jag ska se vad som kan gå hem hos beslutsfattaren i sammanhanget (med viss påverkan från programansvarig, aka. jag) :cautious::D

Annars skulle jag säga att det man gör på barnkalas är att härda ut:D

Bästa kalasformen vi haft var att ta BARNET och två kompisar till Gröna Lund en heldag. De hade vansinnigt roligt och det var alldeles lagom.

Gud vad kul!! Synd att det fylls år i november här :(
Här är det poppis att ha kalas på Andys... alla har det... Vi har aldrig kört det, men nu säger dottern att hon vill ha det nästa gång. Visst jättesmidigt att slippa fixa med alllt, men ändå tråkigt tycker jag ;) Bjudit hem de allra närmsta vännerna senaste åren, har varit lagom!

Här har vi haft play-doh som aktivitet på ett sjuårskalas och på ett fyraårskalas. Det var lyckat båda gångerna. Alla barn fick en ny egen burk med lera.

Gud vad kul!! Synd att det fylls år i november här :(
Här är det poppis att ha kalas på Andys... alla har det... Vi har aldrig kört det, men nu säger dottern att hon vill ha det nästa gång. Visst jättesmidigt att slippa fixa med alllt, men ändå tråkigt tycker jag ;) Bjudit hem de allra närmsta vännerna senaste åren, har varit lagom!

Det gör jag, vi hade pulkaåkning och korvgrillning. Asbra!

Jag har gjort kalasen för att jag själv tycker det är kul att planera. Sen blev den stora 9 och nu skulle jag aldrig frivilligt bjuda hem halva klassen i två timmar om jag inte behövde hjälp med att demolera huset. Förra året hade han på laserdome och detta året på clipnclimb. Skönt men dyrt.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag flyttade till Dubai en månad sen, och lämna min Leo (4 årig bengal katt hane) hos min morbror som hade lovat att hand om honom tills...
Svar
14
· Visningar
1 851

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka