Vad gör man omkring Skara?

Om ni är i Hjo rekommenderar jag lunch på Stampens Kvarn, har även ställplats.

Spännefalla gård med gårdsbutik är värt ett besök.
Osterian i Falköping är ett måste verkligen.

Läckö slott och Spiken är trevligt.
I Hällekis finns ett trevligt trädgårdcafe. Och i Källby hittar du Familjen Dafgård med fabriksbutik
 
Särbon har bestämt sig för lite till semester så vi är på väg söderut. Han ville jag skulle kolla saker att göra i Skara med omnejd (vi kommer att besöka en av hans släktingar i Hjo efteråt) så jag bestämde mig för att fråga oraklet, dvs Buke :D

Han vill ha outlets (ja, vi ska till Jula... vi har varit där några gånger tidigare :cool:) och jag vill ha trädgård samt historia (vi har varit till Varnhem).

Tips? Gärna förslag på någon trevlig camping också (vi åker husbil).
Skulle ni vara i Skaraborg under helgen? I så fall är det Mekelsmäss så det händer jättemycket i området. Googla för schema.

I Hällekis finns en jättefin camping precis vid Vänern, men innan ni kommer så långt finns det en ännu finare camping ute på Torsö, men det är Mariestads kommun.

I Skara tittar man givetvis på katedralen. Det är givet. Har man varit i Varnhem, kanske Gudhem är ett alternativ med klosterruinen. Det var i Gudhems kloster Cecilia satt i väntan på Arn i Arn-filmerna. Det bästa med klosterruinen är att jag bara bor ett stenkast bort, så vill man komma förbi på kaffe går det fint. Vill man spara pengar får man jättegärna ställa husbilen hos oss också, men vi bor sist på en halvdålig grusväg, så man får vara beredd på att det inte är någon motorväg ut. ;) Men det är lugnt och skönt! Vill man bo på camping i Falköping är Mösseberg trevligt, trots att det inte är sommar. Men utsikten är strålande där uppifrån.
 
Den här helgen är det konstrunda i Falköping/Tidaholm. Hundratals roliga ställen att åka runt på med massor av diverse konst- och kulinariska upplevelser. Jättekul, faktiskt. Har varit med några gånger, men tyvärr krockar det med bokmässan.
 
En bit ifrån Skara, men Antikkompaniet i Larv tyckte jag var värt ett besök :D
Jag skulle inte åkt dit enbart för det, men har man vägarna typ förbi är det kul att svänga in.
 
Axvalla hed såklart !

och åker du till Billingen är det Jättadalen du ska till. Lite ordovicisk kalksten och diabas på toppen. Vid Silverfallen är det mest alunskiffer.
Och åker man i Valle så kan man kika på Höjentorps ruin.

Finns ju hur mycket som helst att se på :)
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Där har vi bott och kommer att bo på torsdag-fredag eftersom vi hälsar på särbons släkting i Hjo (hen bor i lägenhet så vi kan inte bo där... plus att jag vägrar bo med hens skrikare :meh:).

Läckö är helt klart på listan :up: plus att jag försöker komma på om vi var dit när jag var liten :D
Undrar om där inte var kalkbränning på gång ute vid Läckö - men de är förtegna om när de eldar. Är flera bränningar planerade.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Unga brottslingar
  • Tjockistråden 4
  • Roliga saker som barn säger

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur är processen
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp