Vad gör man när man inte orkar mer..

Sv: Vad gör man när man inte orkar mer..

Lär nog bli så. Min nyblivna kärlek är BareFoot Cherokee :love: Har nog aldrig sätt en så vacker bomlös sadel förut. Ska försöka härda sommaren ut och hoppas på att jag tjänar tillräkligt så jag har råd med den, det är min drömsadel just nu :love:

Oj, haha.. Glömde skriva färdigt meningen :D
Jag vill att ryggraden ska vara fri, därför vill jag inte alltid rida med bomlöst.

Vad tokigt det kan bli!

M-oaa

Kan inte så mycket själv, men är det inte en av anledningarna till att man ska köpa en klok padd till, så att ryggraden ska få en kanal?

Föresten, är det nån som har eller har provat en BareFoot Cherokee? Nån som har åsikter om den, och vilka ändamål den passar till?

Med en bra padd så går tornutskotten fria. En sak som gjorde att jag blev omvänd när det gäller bomlöst (till en början var jag ganska skeptisk). Vad har distansryttarna för sadlar? De måste ju ha bra sadlar som ska gå att rida i i flera mil (upp till 18 mil) och skulle nått skava på tornutskotten där så skulle det ju vara förödande.

Bommen ska ju vara till för att sprida ryttarens vikt över en så stor yta som möjligt.
Det är möjligt att det finns paddar som gör det till bomlösa, men så pass kunnig om bomlösa är jag inte.

Men jag är inte emot att folk använder bomlösa, speciellt inte för de som har unghästar som växer och behöver byta sadlar väldigt ofta. Det jag säger är att jag personligen inte skulle vilja ha det på min häst eftersom jag dels vill tävla dressyr och dels sitter mycket bättre i en vanlig sadel.

Lite egna åsikter bara :D

Jag hittade en ganska intressant tråd som du kanske kan läsa lite i.
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=651346

Lycka till!

M-oaa

Det fiffiga är ju att det även finns bomlösa som man sitter kanon i. Heather Moffets "phoenix" t ex (nu har jag iofs inte testat just den, men två tidigare varianter av den, just Phoenixen är inte helt bomlös utan med koppjärn framtill) som trots allt är utformad av en instruktör inom centrerad ridning, har gjort ett special"skum" i sitsen som man sjunker ner lite i under ridpassets gång. Det är den enda sadel som jag lyckats fuska mig till en stadig underskänkel i! :p tack vare att man sitter så avslappnat och smalt.

Jag respekterar att inte alla gillar bomlösa sadlar, men jag tror många missar att det finns så olika varianter, där för- och nackdelarna kan skilja enormt!
"Soffmodellerna" som är de vanligaste går inte ens att jämföra med de mer engelskliknande, och dom andra varianterna kan skilja så mycket emellan olika modeller att de knappt går att jämföra med varandra.

Saken är ju den att om bommen inte passar så blir det oftast stora punkttryck. Men nej en bomlös sadel kan inte slå en välpassande bomsadel i tryckfördelning. Dock så anser jag bomlöst bättre eftersom hästen hela tiden får en jämn tryckfördelning trots att denne ändrar ryggform (tex. beroende på gångart och samling). Sedan så är det något lättare att hitta en bomlös sadel som passar om än de också behöver inpassning.

Oj, haha.. Glömde skriva färdigt meningen :D
Jag vill att ryggraden ska vara fri, därför vill jag inte alltid rida med bomlöst.

Vad tokigt det kan bli!

M-oaa

Ja jag misstänkte att det var så du menade men jag har lärt mig att man inte ska ta något för givet här på Buke så jag tyckte det var bäst att fråga. :D

Angående ryggraden/tornutskotten så är det inga problem med min sadel - eller egentligen ska man väl kanske säga att det är tack vare padden som ligger under. Jag har en pad med en bred och hög kanal som gör att sadlen lyfts upp en bra bit över ryggraden.

Man kan se när hästen blivit svettig att kanalen fungerar precis som det är meningen.

Jag köpte en bra pad men har modifierat den lite grann för att passa just min häst. Kanalen var i smalaste laget tyckte jag så jag har själv gjort den så bred att den passar min häst bättre.

Jacson celine santa cruz är en väldigt fin sadel! med den prislappen borde den vara riktigt intressant! De finns helt nya för 6800 kr med frakt, schabrak å stigbyglar! Annars vet jag en beggad som är till salu 17.5 " å vid. PM om de är intressant

:rofl:
Jag minns förra gången jag red min relativt omusklade häst i min BF Cheyenne. Red i typ två tre timmar nånting, mycket trav o galopp uppför o nerför.
Hon är en fruktansvärt stel häst men blev väldigt väl genomarbetad. När jag kom hem och hade slängt av sadeln kollade jag ryggen.
Där fanns ett tydligt "märke" efter hela sadeln: det var svettigt överallt där sadeln legat, inga torra märken någonstans - utom vid ryggraden. Där var det helt torrt, lite varmt såklart, men inte det minsta svettigt någonstans.
Kan tillägga att jag har en Skito padd.

Gör inte min sadel att ryggraden går fri? ;)

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 120
Senast: lillamy73
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 433
Senast: mackan
·
Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 676
Senast: prallan
·
Hästvård Kan hästar ens ha det? Har en snart 6 val som vi ägt drygt ett år. I början av sommaren började besvären i form av att hästen börjar...
Svar
11
· Visningar
2 453
Senast: mollyphlox
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama