Vad gör man med kvick drag?

T

Tomaten

Min häst har haft bronkit och veterinären varnade för att han kunde utveckla bronkit men han har varit ute och tittat på honom efter det. Just nu mår hästen inte bra, andas med hela magen och det rosslar och piper i honom om man lyssnar vid näsborrarna. Ibland syns det verkligen på honom att han tycker det är jobbigt och i bland ser det lite lättare ut.

Jag har jagat veterinär som en galning, vår vanliga svarar inte och jag har svårt att ta mig till klinik men nu har jag nog fått tag på en tjej som kan köra men då gäller det ju att få tid på kliniken också.....

till saken som jag undrar över, OM han nu utvecklat kvick drag.
Vad gör man med en sådan häst, har ingen större erfarenhet annat än kompisens häst som knappt kunde andas under vinter halvåret som fick tas bort, är det så det går för en kvickdrags häst?

Jag älskar min häst så otrligt mycket och vill göra allt för honom, egentligen skulle jag vilja säga, ge honom alla mediciner som finns så länge han lever, men jag vill ge honom ett drägligt liv utan dagliga mediciner, så jag måste fråga så jag får reda på lite!

Sv: Vad gör man med kvick drag?

Det är ofta ett stallrelaterat problem som kommer ur dålig miljö...

Hur är höet? Vad står han på för underlag? Är stallet luftigt och välventilerat?

Ha hästen ute dygnet runt=ständigt frisk luft/miljö.

Aldrig mögligt eller dammigt hö.

Sopa aldrig stallet med hästen inne.

Lerig häst=rykta ute i motvind (så att dammet inte blåser fram i ansiktet på hästen)

Om du måste ha hästen inne, försök få tag i strimlat papper som underlag i boxen. Både halm och kutterspån kan avge damm= irritation i bronkerna.

Rid inte hästen när den har de symtom du beskriver nu.

Men, rid hästen annars! Det gör att den lättare blir av med ev. slem i bronkerna.

För många år sedan fick vår häst diagnosen kvickdrag. Hon hade de symtom du beskriver varje vår. Vi fick rådet av veterinär att ha hästen ute hela dygnet året om. Hästen är idag 26 år och symtomfri med ovanstående "behandling". Hon behöver heller ingen medicin. Naturligtvis ska du samråda med vet. innan du gör något av ovanstående. Det är ju inte säkert att det är samma med din häst som med vår.

Senast ändrad av en moderator:

Om möjlighet finns, ställ honom på lösdrift.

Ofta är det stallmiljön som är boven, som någon skrev. Flyttade min häst (som förövrigt hade kroniskt bronkit)till ett litet nybyggt stall, som var "öppet" dygnet runt, och där hon fick gå i enorma kuperade hagar hela dagarna, minst 13 timmar/dag. Sen skrittadews hon bara och det funkade bra för henne. Är idag istort sett symtomfri. :)

Ska tillägga att vi bytte strö till torv/papper, samt hö till hösilage.

Senast ändrad:

Fick byta stall pga att han fick bronkit, det blev bättre men nu är det tillbaka, allt är kollat hittar inget något stans, har gå rute länge på dagen och har öppet dygnet runt!

Ideaal skrev:
Ha hästen ute dygnet runt=ständigt frisk luft/miljö.

Har inte den möjligtheten, iallafall inte på vinter, då fryser han ihjälp:pAldrig mögligt eller dammigt hö.

Sopa aldrig stallet med hästen inne.gör aldrig det

Lerig häst=rykta ute i motvind (så att dammet inte blåser fram i ansiktet på hästen)Sköljer oftast av leran eller borstar ute så som du säger

Om du måste ha hästen inne, försök få tag i strimlat papper som underlag i boxen. Både halm och kutterspån kan avge damm= irritation i bronkerna.Har försökt att få tag på men inte hittat och jag tror inte heller stalläagren går med på det men om jag får tag i papper så får jag väl mocka i säck!har vattnat spånet så det inte dammar allt för mycket heller.

Rid inte hästen när den har de symtom du beskriver nu.gud nej, kan ju inte rida en häst som inte får luft ordenltigt:)

Men, rid hästen annars! Det gör att den lättare blir av med ev. slem i bronkerna.det gör vi

För många år sedan fick vår häst diagnosen kvickdrag. Hon hade de symtom du beskriver varje vår. Vi fick rådet av veterinär att ha hästen ute hela dygnet året om. Hästen är idag 26 år och symtomfri med ovanstående "behandling". Hon behöver heller ingen medicin. Naturligtvis ska du samråda med vet. innan du gör något av ovanstående. Det är ju inte säkert att det är samma med din häst som med vår.

Låter ju bra, kanske kompisens häst hade en svår typ av kvickdrag?
Ska försöka byta plats på vår stallgång och box så han kan stå med huvudet ute när han vill.

Har tyvärr inte den möjligheten. Närmaste lösdriften,som jag känner till, ligger ca 3 mil härifrån och är ruksigt dyr, så det blir aldeless för dyrt och svårt att ta sig till honom.

Hej,min ena häst har kronisk bronkit,ger henne alger (carrogen) ifrån alg börges,helt suveränt,hjälper verkligen,kan bli lite sämre till en börgan men det är bara för att slem ska ut,prova!!! Mvh Maria

Har du möjlighet så bygg ett vind/regnskjul.Utevistelsen är A & O med bronkithästar. Ge vitlök i fodret och så blött foder som möjligt.
Bisolvon är slemlösande ges vid behov.
Tyvärr så är ju utgången alltid en försämring oavsett hur man behandlar hästen.Den elastiska effekten i lungorna går sönder (lungblåsorna)därav deras bukandning.Avlivade mitt kvickdrags sto för 1 år sedan och då var hon riktigt illa däran.Aldrig mer jag ska vänta så länge för de lider.Speciellt när det är sådana här väderomslag.
Men bästa strömedlet om man måste stalla in är papper.Så bra kondition som möjligt gör livet drägligare för dom.
Annars är det som de andra skrivit redan.
Lycka till!

Håller med "Samuel/Maria". Ge hästen rödalger (carrageen) som först kokats till en gelé.

Hur länge du behöver hålla på är beroende på hästen. En del kan bli bra på 1-2 månader, andra har hållt på 6-12 månader innan de blivit bra. Hästen hostar upp en hel massa grönt äckligt slem, men det är ju det som ger den en chans till läkning. :bump: :bump:

När hästen blivit bra så går de flesta över på fodertillskott i form av alger för att inte hostan ska komma tillbaka. Jag vet många som lyckats med detta, PM:a om du vill ha kontakt med dem!! :idea:

I övrigt är det ju så mycket utevistelse som möjligt som gäller, men det har andra beskrivit. :bow:

har fått tips om det, ska prata med veterinären när han kommer, om det är någon ide att prova.

Jag blöter allt foder och använder vitlök:)
Kan det kanske vara som så att när han blev friskt förklarad var han halt och jag kunde inte rida och träna upp lungblåsorna att de gått sönder och han aldrig kommer bli bättre?:cry:
Det jag tänker på om han fått kvickdrag, klarar han vinter med allt damm osv?
Det är egentligen det jag vill ha svar på om han klarar det för annars vill jag "bara" ge honom en fin sommar och låta honom sluta sen, vill inte att han ska lida och behöva äta en massa mediciner för att kunna andas, kanske låter grymmt?

men hjälper det verkligen om lungblåsorna har gått sönder?kom att tänka på det efter att Shettisar skrev det:smirk:

Tyvärr kan jag inte svara på om alger ger ett långvarigt resultat eller det bara skjuter problemet framför sig.Säkert någon annan som provat alger som kan ge ett bättre svar men förstörda lungblåser läker aldrig..De största svårigheterna för kvickdragshästar är det fuktiga klimatet,damm och annat försvårare det betydligt.Om du kanske kunde investera i ett ordentligt vintertäcke så kan han gå ute så mycket som möjligt?
Annars är det bäst att låta honom få en sista sommar....Men diskutera det nogrannt med veterinären och ring gärna andra för fler synpunkter.Alla veterinärer har olika synpunkter i detta ämne.

Jag har provat alger på kvickdragshäst för ett par år sedan när hon var i "skaplig" form. För oss gjorde det ingen skillnad.

Vår häst har haft Babyinhalator i ca 4-5 år och fått Cortison-spray. (Becotide) Tyvärr har den slutat tillverkas pga något med freon vid tillverkning, tror det var pumpen som innehöll freoner??? :confused: . Ersättningsmedicin finns ingen så från relativt pigg häst till utdömd gick på 3 veckor trots att vi fick testa ersättningsmedicin. :( :cry:
Som tur är så hade vår vet. en förpackning av medicinen så hon har det drägligt tills pappersexercisen är klar. Alltså är hon pigg och glad precis som vanligt tills den förpackningen är slut. :crazy:

/// ghost

Senast ändrad:

jag har haft en häst med kvickdrag.. inte kul.. men jag köpte carragenalger och gav dubbel dos dubbelt så länge.. hon blev helt bra!! sedan underhöll jag med brunalger.. en dl om dagen, vet flera andra som åxå blivit helt bra av alger, vet ingen som inte blivit mycket bättre!! Alg-Börje är den som jag handlat av.. alg-borje.se rekomenderas varmt!! lycka till!!!

Hej!
Jag förstår precis hur du känner dig, jag har samma problem, iaf nästan, min lilla islandshäst har haft kronisk bronkit sen i höstas, först var det en väldig massa hosta, vi åkte till kliniken, där fick hon medicin "tabletter" som man skulle lägga i fodret varje dag i ett visst antal dagar, sedan fick hon ett slags pulver som gjorde allt slemlösande och detta fick hon också i ett visst antal dagar, sen fick vi blöta höet. Vår vän vart toppen bra! Ingen hosta eller svå andning.
Nu till våren har hon fått tillbaka det och eftersom jag är den enda hästkunniga som befinner sig i stallet just nu så är det lite jobbigare och svårare för mig eftersom jag själv inte riktigt vet vad jag ska göra. Idag blöter jag höet så mycket jag kan "låt stå i ett dygn helst," sedan sopare eller borstar jag ALDRIG inne i stallet, sedan gör jag en rätt så korkad sak, jag tar vattenkannan med vatten i och svänger den runt i stallet så vatten far på väggar och överallt "varje dag" för att få ett dammfritt stall.
Sedan ger jag henne alger och vitlök, det funkar nog mot exemen och hostan eftersom den är borta men min problem är andningen, precis som du beskrev, trycker med magen, det är så hemskt att se! vissa dagar är det bra medan andra inte är alls bra! så jag försöker hitta någon form av "botmedel" för astma/dålig andning..
jag är lika rädd varje dag då ja kommer till min vän, jag ska börja låta henne gå¨ute nu och kanske börja med ensilage.. sedan är det bra att hästen får röra på sig, vare sig det är lätt ridning eller promenad..jag är lika desperat som du men det är lite av min erfarenhet.
Undvik absolut dammiga miljöer och dammigt hö, dessutom..inget mögel!!

mvh/Linda

Min mammas häst är precis friskförklarad från sin bronkit. Hon är dock mycket känslig och kommer alltid att vara det enligt vet.

Trots att hon går ute dygnet runt blev hon så dålig i vintras att vi fick ställa henne på Strömsholm en vecka. Troligtvis var det höet som inte var "perfekt". Höet blöttes men det räckte tydligen inte.

Åtgärderna för att få henne frisk förutom lösdrift har varit hösilage och medicin. Hon har ätit slemlösande, cortison, antibiotika samt "puffats" med pulmicort varje dag. Vi har en inhalatormask till henne så vi kan puffa henne med astmamedicin. Om hon blir sämre igen ska vi puffa henne en period så ska hon förmodligen klara sig bra. Nu får hon ingen medicin alls.

Hon äter också vitlök och har ätit alger men det hade ingen effekt tyckte vi.

Nu ska hon tränas upp i kondis och styrka igen och i framtiden förhoppningvis få vara en frisk häst.

En till åtgärd som vi måste göra är att köpa ny hästtransport. Vår har för dålig ventilation och hon blir dålig när hon åker i den. Vad gör man inte för sina hästar :)

Hej!! Mitt sto fick kronisk bronkit samma år vi köpte henne -97 Hon blev super dålig o höll på o dö för oss.. Hon fick mediciner ventipulmin o vad dom nu alla hette!! Vi flytta henne till ett stall där det var luftigt o högt till tak.. Hon fick endast hösilage,blöte hö i början men de tålde hon inte även om det var blöt!! Hon fick krafft blöt o vitlök!! Hon blev bättre o bättre.. Man ska även inte ha kiss i boxen.. År 2000 blev hon helt frisk nästan. Hon står i utebox på spån, krafft som inte är blött.. Går o rida helt som vanligt har inte hostat på 5 år.. Så visst finns det hopp för din häst!! Ta absolut inte bort hästen om den inte lider ngt fruktansvärt ge hästen ngt år... O se sen.. Pröva allt det gjorde vi o idag är hon absolute symtomfri!! Lycka till

Har precis fått diagnosen "hosthäst" på min häst precis, i ett väldigt tidigt stadie..så han behöver ingen medicin eller så. Jag blötlägger höet 1tim innan jag fodrar och blöter även kraftfodret. Han står närmast utgången i stallet vid dörren som är öppen jämnt. Vi har jättebra ventilation i stallet så förmodligen så är det höet som han inte riktigt fixade iår. Det var tyvärr mögelsporer i det och var lite dammigt.
Min vet. rekomenderade att ta ut en proffisionell ventilationfirma och kolla hur ventilationen verkligen är. Vi människor kan tycka det verkar bra men sen när dom mäter ordentligt så kanske det inte räcker till. Sen rekomenderade hon att börja med höensilage istället för hö..OM jag inte får tag på ett super super super hö, som inte har tillstymmelse till minsta lilla dammpartikel. Helst ska det vara löshö som är skull torkat som pressas precis innan man hämtar, och låta det ligga kvar på skullen hos bonden så länge som möjligt och hämta små partier så det får luftas så mycket som möjligt.
Har ni gjort analys på höet ? Även bakterieanalysen eller vad det heter ? Det gjorde vi i år och det visade mögelsporer..
har hittat en bonde som har löshö som pressar när man hämtar och det höet är verkligen superfint, sen ska jag kolla lite på höensilage också men då är det lite problem med hur man ska förvara det också, vi har inte riktigt utrymme för det just nu.

Liknande trådar

Hästvård I mars månad hittade jag min häst ståendes på tre ben i boxen. Vi hade ett rent helvete med veterinären då jag, som vanligt, fick en...
2
Svar
32
· Visningar
10 584
Hästvård Det verkar som att hästeskrället mitt har bronkit. Förmodligen har han haft det större delen av sitt liv, men levt med det utan att det...
Svar
7
· Visningar
1 320
Hästhantering Jag har just nu en fd galoppör hemma för omskolning till ridhäst. Jag har hållit på med hästar i över 30 år och anser mig vara både...
2
Svar
22
· Visningar
3 716
Hästmänniskan För ungefär 1 1/2 år sedan började planerna om att jag och min syster skulle renovera barndomsstallet hos grannen och ställa dit vår...
Svar
14
· Visningar
3 283
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Stora shoppingtråden II