Vad gör man med kvick drag?

Sv: Vad gör man med kvick drag?

Ida_79 skrev:
Hej!! Mitt sto fick kronisk bronkit samma år vi köpte henne -97 Hon blev super dålig o höll på o dö för oss.. Hon fick mediciner ventipulmin o vad dom nu alla hette!! Vi flytta henne till ett stall där det var luftigt o högt till tak.. Hon fick endast hösilage,blöte hö i början men de tålde hon inte även om det var blöt!! Hon fick krafft blöt o vitlök!! Hon blev bättre o bättre.. Man ska även inte ha kiss i boxen.. År 2000 blev hon helt frisk nästan. Hon står i utebox på spån, krafft som inte är blött.. Går o rida helt som vanligt har inte hostat på 5 år.. Så visst finns det hopp för din häst!! Ta absolut inte bort hästen om den inte lider ngt fruktansvärt ge hästen ngt år... O se sen.. Pröva allt det gjorde vi o idag är hon absolute symtomfri!! Lycka till

:bump: Ja, det går. Men då vill jag poängtera att man gör som Ida_79 skriver, att man verkligen gör allt, även det som verkar ligga utanför ens makt.

Hej!

Jag avlivade min häst som led utav kvickdrag för en dryg månad sedan. Aldrig mer ska jag låta det gå för långt! Det är inte roligt att stå och bara se på hur hästen får svårare och svårare att andas och när varken cortison, inhalatorer eller alger från nämnda leverantör hjälper så finns det tyvärr bara en utväg. :cry: Ska tilläggas att hästarna här står i utebox och fodras med hösilage samt blött foder, det har jag fortsatt med även med de friska hästarna...vill inte att de ska drabbas som min lilla flicka gjorde.

En annan sak som faktiskt också hör till, var försiktiga med nya hästar och tänk på varandras hästar också. En förkylning smittar så lätt, och kan vara grunden till bronkit och senare kvickdrag. Tänk efter före! ;)

///Onnie

Onnie skrev:
Hej!

En annan sak som faktiskt också hör till, var försiktiga med nya hästar och tänk på varandras hästar också. En förkylning smittar så lätt, och kan vara grunden till bronkit och senare kvickdrag. Tänk efter före! ;)

///Onnie

Det har jag aldrig hört förut, verkar intressant.
Jag kan tänka mig att förkylningen sätter ned immunförsvaret och en häst som är känslig åker på kvickdrag lättare när den är sjuk. Men att förkylningen ska i grunden orsaka kvickdrag har jag aldrig hört, tål att forskas vidare i.

Det stämmer, vår hosthäst som numera är avlivad fick en förkylning som inte släppte.
Hon jobbades inte alls under den perioden så hon överansträngdes inte men ändå utvecklade hon kvickdrag.

/// ghost

ghost skrev:
Det stämmer, vår hosthäst som numera är avlivad fick en förkylning som inte släppte.
Hon jobbades inte alls under den perioden så hon överansträngdes inte men ändå utvecklade hon kvickdrag.

/// ghost

Då måste jag fråga, utvecklade hon kvickdrag från förkylningen eller fick hon kvickdrag pga att hon var förkyld, dvs sekundär orsak (eller vad det nu heter på finare språk)

Hon utvecklade först någon form av damm/pollenallergi från förkylningen, och den övergick någon gång under tidens gång till ren kvickdrag. Jag har inte järnkoll på utvecklingen förutom att hon levde 4-5 år från att hon blev sjuk, det var systers häst så jag var inte så inbegripen i veterinärbesök och dylikt.

Men jag har varit med om en ännu läskigare sak en gång, en ponny kom in efter en halvtimmes lugn ridtur och visade bukandning som sedan aldrig slutade. :eek:
I det fallet har vi endast en teori, det gick ett konstigt virus på en bana vi var på den sommaren och ponnyn blev halt i samband med detta så han vilades. Förmodligen hade han viruset liggande i kroppen utan att det märktes och när han började träna igen så slog det ut lungorna. :confused:

/// ghost

Hej igen!

Min häst blev smittad av en helt vanlig förkylning på en sammankomst som min lokala rasklubb anordnade. Från denna förkylning gick det till bronkit, senare till kronisk bronkit (superkänslig för all sorts damm) vilket senare ledde till kvickdrag och kraftig bukandning. Trots försök till att stå i utebox och inte borsta inne osv, vi gjorde allt för att hon skulle kunna leva vidare som sällskapshäst men turen stod inte på vår sida. Från det att hon blev förkyld så tog det 1,5 år innan hon blev så dålig att hon fick sluta sina dagar, endast 6 år gammal. :cry:

Jag vill slå ännu ett slag för att vara uppmärksam på hästar som hostar eller snorar, se till att ta er häst därifrån illa kvickt...om det är på en tävling eller liknande. Och kräv vaccinationsintyg på hästar även om det bara är på träning.

///Onnie

Först och främst spelar det ingen roll om hästen är vaccinerad eller ej. En vaccinerad häst bär också på smittan.

Sen undrar jag om bronkit och kvickdrag. Har för mig att det var samma sak, bara olika namn på dem. Om inte får du gärna förklara skillnaden för mig, för jag vet inte. Och då skulle jag gärna vilken form som är COPD (hoppas bokstäverna kom i rätt ordning). Eller om det bara är ett samlingsnamn.

För en månad sedan drabbades min häst - som en blixt från en klar himmel - av akut luftvägsinflammation!

Hon har de senaste två åren stått i kallstall med permanentbädd av halm och med ett ypperligt hösilage som basfoder. Tyvärr var dock utevistelsen i minsta laget, framför allt under den gångna vintern och våren. :(

Vid första besöket på djursjukhuset för tre veckor sedan blev hon ordinerad en tiodagars penicillinkur kombinerat med Fabrol. Två veckor senare kunde man konstatera att det såg betydligt bättre ut, men att hon ännu inte var riktigt bra.

Nu går hon på ett "naturmedel" som heter Ismovit och ska så göra under 8 veckor.
Samtidigt passade jag på att flytta henne till ett annat stall där hästarna går ute minst 12 timmar/dygn samt står på spån. Nu går de ute hela dygnet och kommer att göra så t o m september.

Faran är inte över. Inte ens veterinärens försäkran om att Ismovit är ett dundermedel och att 70% av alla hästar som behandlats (även mot kronisk bronkit) har blivit helt friska, kan få mig helt lugn.

Immer

Liknande trådar

Hästvård I mars månad hittade jag min häst ståendes på tre ben i boxen. Vi hade ett rent helvete med veterinären då jag, som vanligt, fick en...
2
Svar
32
· Visningar
10 584
Hästvård Det verkar som att hästeskrället mitt har bronkit. Förmodligen har han haft det större delen av sitt liv, men levt med det utan att det...
Svar
7
· Visningar
1 320
Hästhantering Jag har just nu en fd galoppör hemma för omskolning till ridhäst. Jag har hållit på med hästar i över 30 år och anser mig vara både...
2
Svar
22
· Visningar
3 716
Hästmänniskan För ungefär 1 1/2 år sedan började planerna om att jag och min syster skulle renovera barndomsstallet hos grannen och ställa dit vår...
Svar
14
· Visningar
3 283
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Stora shoppingtråden II