Vad gör man med ett gammalt parkettgolv?

Sv: Vad gör man med ett gammalt parkettgolv?

Nej, nej, nej inte ta bort ett sånt fint golv.
Säger som andra, lägg ett annat över istället om du inte vill ha det.

Jag måste bara hålla med dig, jag kan inte heller med fiskbensparkett oavsett hur fint det "ska" vara. Nej tacka vet jag rejäla plankgolv och liknande :love:

Nja, alltså... Jag är ingen vän av blanka, lackade finparketgolv. Däremot levande trägolv (som t ex en oljas parkett) med träets skiftningar och mer liv - det gillar jag. Särskilt om man väljer att låta golvet styra hur resten av rummet ser ut (färgval etc)

Jo, jag gillar också trägolv men det här fiskbensmönstret kan jag inte med. Jag vet inte hur jag skulle kunna få det att bli mindre oroligt. Tips?

det är inte speciellt dyrt att ta in hantverkare för att slipa och lacka om det vi kollade upp det förra året och med rotavdrag tror jag inte det skull gå på mer än runt 3000kr slipat lackat o klart för runt 30-35m2. däremot fick man inte vistas på golvet på jag vet inte hur lång tid..
tycker du inte om just mönstret går det lägga en färgad lack så dämpar det mönstret en del...

jag blir väl sågad nu när jag säger att vi lagt över alla våra råspontgolv med laminat!:angel:

Det blir nog så att golvet åker ut i alla fall. Det är nämligen två rum med skjutdörrar emellan och jag tror jag ska göra om det till ett rum, då blir det svårt att få till det där dörrarna har varit...

Sälj dem då, är nog många som vill ha. :) Du har ju en här i tråden. ;)

Eller låta det ligga kvar under, det verkar helgerån att slänga ut det... ;)

det är inte speciellt dyrt att ta in hantverkare för att slipa och lacka om det vi kollade upp det förra året och med rotavdrag tror jag inte det skull gå på mer än runt 3000kr slipat lackat o klart för runt 30-35m2. däremot fick man inte vistas på golvet på jag vet inte hur lång tid..
tycker du inte om just mönstret går det lägga en färgad lack så dämpar det mönstret en del...

jag blir väl sågad nu när jag säger att vi lagt över alla våra råspontgolv med laminat!:angel:
Ca 600kr/m2 kostar det att få golvet slipat och lackat/oljat av ett proffs inom området.
Både lacken och golvoljan kostar en del och det går åt massor!

FAst om du plockar ner väggar och skjutdörrar kommer ju golvet inte komplett sen ändå... Men samtidigt så gör nog inte själva parketten så mkt på höjden att det passar om du tar ut det och lägger in ett annat så...
Jag kommer nog riva bort mitt så dåligt skick som det blev nu efter vi gjort vid det... Synd. För jag köpte inte så mkt golv att det räcker till vardagsrummet med när jag gjorde om kök och hall... Och nu lär det inte bli samma färg på det...

offerten vi fick var från etablerad golvläggare sen 25år tillbaka.
med rotavdrag. och det var inte väldigt mkt dyrare än att köpa ett laminat i vettig kvalité.

att det sen finns stora prisvariationer över landet gör det inom alla områden. här ger vi ex inte mer än 285kr+moms för hantverare och sen rotavdrag på det.

offerten vi fick var från etablerad golvläggare sen 25år tillbaka.
med rotavdrag. och det var inte väldigt mkt dyrare än att köpa ett laminat i vettig kvalité.

att det sen finns stora prisvariationer över landet gör det inom alla områden. här ger vi ex inte mer än 285kr+moms för hantverare och sen rotavdrag på det.
bra pris, tror snittet är ca 350kr+moms i norra stockholm för en duktig hantverkare med god renome, men det varierar nog i stort, kanske värt att göra en spinnofftråd med just hantverkarpriser....

ja det är ganska intressant o se hur mkt det kan skilja för samma arbete.

vi gjorde nytt badrum för 1 år sedan, vi köpte ett medelkakel alltså inte någon billig skit men inte det dyraste, badrummet är ca 28m2 hela jobbet inklusive material som tätskikt, golvvärme, riktat väggar(med puts), kakel, fix fog, tak, lister, silikon, brunnar, dörrar m.m gick på 75k. (med rotavdraget)

vi helrenoverade 75% av våran bottenvåning i höstas, ca 40m2
flytspacklade golven, rev väggar, satte i bärande balk, riktade upp väggar,
bytte tak drog ny el, den arbetskostnaden kostade 27k (+lika mkt i rotavrdag)
då hade vi snickare här i 165h totalt 1 månads heltid. (+kök,golv tapter kakel osv)

lite bilder om någon är nyfiken
http://http://www.facebook.com/album.php?aid=116581&id=616090487

Vi drar igång en ny tråd, och separera jobb och material och innan rotavdrag.

Det går att lägga i så att den gamla väggen och dörren markeras med en linje, så får det bli en del av husets historieberättelse. Görs det snyggt och sen behandlas hela ytan så behöver det inte alls bli så pjåkigt. Sen vet man var man kan ställa upp en vägg om man vill det.

Ptr

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 517
Senast: IngelaH
·
F
Hemmet Gårdshus från 1850 som nu ska restaureras. Inredning och interiör kring sekelskifte fram till 1920, är tanken. Mitt bekymmer: badrum...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 181
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 570
Senast: _Taggis_
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
35 113
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar