Vad gör man med ett gammalt parkettgolv?

gillaj

Trådstartare
I mitt blivande hus finns parkettgolv från....långt tillbaka i tiden. Det är slitet och nött, har mörknat såklart och det är lagt i nåt slags zickzack-mönster som jag tycker är otroligt rörigt.

Är det svårt att ta bort ett sånt golv??? Skulle tro att det är -40 eller -50-tal.

Sv: Vad gör man med ett gammalt parkettgolv?

Det är nog lättare att lägga ett laminatgolv, klickparkett ellet nåt ÖVER det gamla golvet istället för att ta bort det, skulle jag gissa.

Man kan ju slipa och lacka om, men mönstret blir du ju inte av med då.

Vi har slipat om och lackat ett sådant golv - med MYCKET gott resultat! På den tiden var det TJOCKT lager trä i parketten så det är antagligen inget problem att slipa. Känns också lite som "helgerån" att riva ut ett sådant rejält golv, tycker jag - ett sådant har man inte råd att lägga in idag (om de ens finns att köpa...)

Vårt var MÖRKT och fläckigt innan - nu är det betydligt ljusare och känns också mycket jämnare i färgen.

Ta några bilder och ta med till en firma som slipar och hör vad de rekommenderar. Det finns ju massor av olika ytbehandlingar som man kan ta till efter slipningen för att påverka golvets utseende. Om du säger att du inte vill att mönstret ska vara så framträdande så kan du säkert få förslag på lämplig ytbehandling med den effekten.

Det näst bästa måste vara att lägga ett nytt golv ovanpå - och lämna originalgolvet kvar så att någon annan kan få ha glädje av det i framtiden.

Att riva upp det är som sagt ett rent helgerån, och förmodligen fasligt mycket dyrare än att bara lägga en ny, tunnare parkett över.

Det näst bästa måste vara att lägga ett nytt golv ovanpå - och lämna originalgolvet kvar så att någon annan kan få ha glädje av det i framtiden.
Min fetstil.

Håller med, ett riktigt robust trägolv skulle jag gääärna vilja ha. Det är ju så himla fint. :love: Så även om du inte uppskattar det så finns det andra som gör det, det är ett hantverk som bör behållas. Hoppas dock du blir nöjd med ditt nya golv (som du lägger ovanpå det gamla ;))!

I mitt blivande hus finns parkettgolv från....långt tillbaka i tiden. Det är slitet och nött, har mörknat såklart och det är lagt i nåt slags zickzack-mönster som jag tycker är otroligt rörigt.

Är det svårt att ta bort ett sånt golv??? Skulle tro att det är -40 eller -50-tal.

Fiskbensparkett? Supersnyggt och exklusivt, hade gärna velat ha det själv! :love:

Vi hade ett sådant fiskbensmönstrat parkettgolv i förra lägenheten, original sen huset byggdes på 50-talet och troligen aldrig slipat därefter för det såg fördjävligt, matt och fläckigt ut.
Anlitade firma som slipade och lackade golvet (du kan i princip slipa ett original parkettgolv minst 4 gånger utan bekymmer) och det blev KANONFINT!

Ta inte bort - åtgärda istället! Både billigare än att lägga nytt "falskt" laminat, och garanterat snyggare!

Som många andra föreslagit så instämmer jag i att slipa och lacka golvet. Du kan ju blanda i pigment i lacken som gör att du får en annan nyans, jag har fiskbensparkett i två rum och jag avskyr den pissgula nyansen den har nu, hade gärna vitpigmenterat lacken.
Men jag vet även att det finns de som gjort golven mörkare, ser lite ut som om man laserat, mönstret syns med golvet får en annan karaktär.

Själv har jag planer på att riva upp bägge mina golv eftersom jag måste isolera i bjälklaget, det går inte att gå på golven i dessa rum utan skor eller tofflor med hård sula.
Synd på golven för jag kommer inte orka att lägga dit det igen men varma golv är viktigare för mig trots allt.

Tack snälla, för tips och råd.
Ja, det kan nog heta fiskbensparkett för det är liknande mönster som i glasfiberväv med just fiskbensmönster. :)

Ok, jag följer era råd och försöker slipa golvet och kanske få till nån ljusare nyans. Vitpigmenterat lät ju super eftersom jag upplever hela huset som "murrigt" och mörkt.

Om jag fortfarande tycker mönstret är för rörigt efter det så åker det på laminat men det får bli en sista utväg då. :D

Låter som en plan! Som du googlar på vitpigmenterat parkett golv så tror jag säkert du hittar en hel del bilder på det!
Färg affären kan hjälpa dig med lacken om du inte anlitar en firma.

//QuickStar som inser att hon måste varit måttligt snurrig igår för här är det då rakt inte fiskbensparkett utan vanlig stavlimmad parkett i rutor inte fiskben... :grin:

Du kan också överväga att olja istället för lacka när det väl är slipat. Jag tycker själv att det ger en mer levande yta, ett mer levande trägolv. Tagit bort det hade jag absolut inte gjort. Troligen valt tapet/väggfärg utifrån att det är ett mörkt rum, snarare än riva upp golvet. Antingen ljusar man upp, eller så tar man tillvara murret och väljer t ex engelskt rött på väggarna.

Men smaken är ju delad, så det är bara ett förslag.

Du kan också överväga att olja istället för lacka när det väl är slipat. Jag tycker själv att det ger en mer levande yta, ett mer levande trägolv. Tagit bort det hade jag absolut inte gjort. Troligen valt tapet/väggfärg utifrån att det är ett mörkt rum, snarare än riva upp golvet. Antingen ljusar man upp, eller så tar man tillvara murret och väljer t ex engelskt rött på väggarna.

Men smaken är ju delad, så det är bara ett förslag.

Jo, fast grejen är att det ÄR ljusa tapeter där nu, ljusgula. Jag har liknande i mitt nuvarande vardagsrum fast mina är faktiskt lite mörkare. Taket är vitt både här och i den andra huset och golven ungefär lika mörka. Där är det fönster åt två håll, här är det två fönster åt samma håll. Förstår inte varför jag tycker det känns murrigt så den enda förklaringen jag kan komma på är att det är för rörigt mönster på golvet... :confused:

Om jag fortfarande tycker mönstret är för rörigt efter det så åker det på laminat men det får bli en sista utväg då. :D

Tycker det låter som en utmärkt ide. :D Jag skulle vara beredd att punga ut en hel del extra för att få fiskbensparkett i mitt hus om jag var i köparsvängen.

Jag är avundsjuk på ditt fina golv som kommer bli ännu finare när det är omslipat och fixat. :love::love:

OM du ska slänga ut det vill jag köpa bitarna... Skulle vilja renovera mitt som har blivit fuktskadat i hörnan....

Jag slipade o lackade mitt med superresultat för några år sen. TYVÄRR lyssnade jag på de i affären om vilken lack man skulle ta- Kommer ALDRIG mer lägga en vattenbeständig lack på ett parkettgolv :(
Jag hade oljat in det med facit i hand :)
Visst får man olja det då o då när man storstädar med sååå snyggt det är.

Ojojoj! Inte tar man bort ett fiskbensparkettgolv heller! Man lär sig att älska det istället. Galet eftertraktat och himla bra kvalitet!

Slipa om det och lacka eller olja så har du fått ett otroligt vackert golv!

Görs det fiskbensparkett fortfarande? Haha, det lät konstigt, men det verkar ju bara finnas i äldre hus...

Uuuuuuuj, jag ska försöka men jag är långt ifrån säker på att jag kan lära mig älska det. Jag tycker det är så rörigt och virrigt med fiskbensmönstret.... :o

Japp vi sålde det på Bauhaus när jag jobbade där. Dock är det ett jätte jobb att lägga det, kanske därför man inte gör det längre. Själva golvet var massivt och inte jätte dyrt (under 500kr/kvm) men det skall hellimmas, slipas och spacklas med lim och slipdamm, slipas igen och sen lackas.....

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 517
Senast: IngelaH
·
F
Hemmet Gårdshus från 1850 som nu ska restaureras. Inredning och interiör kring sekelskifte fram till 1920, är tanken. Mitt bekymmer: badrum...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 181
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 570
Senast: _Taggis_
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
35 113
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar