Vad gör man med barn som inte vill sova?

keilir

Trådstartare
Vår dotter, ca 9,5 månader har blivit ett monster att lägga på kvällen. När hon var mindre så kunde hon somna själv i sängen men nu går det verkligen inte alls. Senaste veckorna så har hon fått somna i famnen och det har gått jättebra. Men nu blir hon bara hysterisk, och lägger man ner henne i sängen så kravlar hon bara omkring och reser sig upp och sen börjar hon skrika hysteriskt om man inte tar upp henne.
Så nu vet jag inte vad jag ska göra. Läggningarna tar kål på mig (oss).

Hon brukar inte få sova efter kl 16, men det gör varken till eller från känns det som. Vi kanske får dra ner ytterligare? Men då känns det inte som att det blir någon rolig kväll eftersom hon då kommer att vara astrött på kvällen.
För hon är ju trött när man ska lägga henne, men hon kommer inte till ro och somnar.

Ge oss tips!!!

Sv: Vad gör man med barn som inte vill sova?

Jag förstod det som att det inte fungerar längre heller, att hon blir hysterisk när dom försöker ?

Nu är ju våran bara 5 månader, men har märkt att om hon blir övertrött så är hon svår att lägga. Hon skriker, korvar sig, sparkar, vrider och vänder, har helt enkelt väldigt svårt att komma till ro. Så det gäller att lägga henne när hon är trött men inte för trött.

När vi nattar så gör vi ungefär samma sak varje kväll; om det är baddag så får hon bada, byter blöja, på med pyjamas, går in i sovrummet där det är mörkt och mysigt, ammar en stund (du kanske inte ammar fortfarande men då kanske man kan vara i famnen och mysa och slappna av), sedan får hon lägga sig i sängen där hon dricker ersättning tills hon blir mätt och dåsig, sedan somnar hon.

Många säger att man inte ska vänja dem vid sådant, utan att man bara ska lägga ned dem i sängen så dom lär sig att somna själv... men det verkar ju vara lättare sagt än gjort.

De allra flesta säger att det funkar bäst om man har någon slags rutin som passar en själv, nedvarvning, kanske sagor, godnattvisor, ersättning/välling. Sedan är det ju en prövning att själv lyckas hålla sig helt lugn och konsekvent fast det barnet är allt annat än lugnt...

Låter som hon är övertrött. En sån liten en behöver fortfarande en eller kanske ett par rejäla tupplurar på dagen.

Svårt att ge tips när man inte vet mer än det lilla du skriver. Och det är så olika från barn till barn. :)

Min nr 2 (f maj -09) nattar jag fortfarande med en flaska välling liggandes i famnen och så sjunger jag för honom. Sen när han är mätt på vällingen (vilket är olika, ibland hela flaskan ibland bara några klunkar) lägger jag honom i sin säng och sjunger lite till (1-2 favoriter) samtidigt som jag klappar honom över håret och ryggen. Han bytte dessutom helt odramatiskt från spjälsäng till vanlig säng på sin 2-årsdag.

Jag tänker på det allra största utvecklingssprånget som sker när de är runt 9 månader gamla.

Lånat från en blogg som kom upp när jag googlade

9 månader:
Separationsfasen, det absolut jobbigaste språnget under barnets första år. Barnet klänger otroligt mycket, sover dåligt, äter dåligt, kan bli ilsk och gnällig och frustrationen är stor hos både vuxna och barn. Det är nu som det händer mest saker, många barn är otroligt frustrerade precis innan de lär sig krypa och när de bemästrar den konsten kommer nästa sak… mamma är inte samma individ som barnet! Barnet kan bli oroligt, speciellt vid insomning och under sömnen, och vaknar till flera gånger för att kolla så mamma finns kvar.
Vid den här åldern har barnet sin första förälskelse, i mamma och pappa. Att få små kärleksbett, nyp, luggningar är inte ovanligt. Inte heller att få ett barn som verkar sitta fast på en som ett plåster. Ingen annan duger än mamma (och/eller pappa).
Nu börjar det första ursinniga ilskan visa sig, barnet testar ”kärleken”. Jag hörde på TV4 Nyhetsmorgon när Louise Hallin var där och pratade om trots att barn trotsar den det älskar! Smickrande javisst, men när man sitter där med femtioelfte bitmärket på axeln eller har en 2-åring som bara vrålar åt en, då är det lätt att glömma en sådan sak. En regel är att ju tryggare barnet är i sin kärlek, desto mer omöjligt är det. Ta nu inte för givet att din stillsamma, medgörliga 9 månaders inte älskar dig, just ditt barn har kanske inte behov av att uttrycka sig på det viset.
Nu under den här fasen är det bra om man kan hålla rutiner och en smått tråkig vardag för barnet. Planera helst inga flyttar eller större omändringar i barnets liv under den här perioden. Ju mer barnet kan koncentrera sig på sin egen omändring desto bättre. Att vara en obstinat bebis behövs för vidare utveckling, om nu ditt barn har behov av det. Många barn går igenom även den här fasen med små ”symtom”.

Får hon ngn ersättning/välling vid sänggåendet?

Jag tror verkligen på Anna Wahlgrens sova hela natten-kur, alla jag vet som provat den har den funkat superbra för! Ska absolut köra den när min sin blir stor nog, bebisen ska vara minst 4 mån. Hennes bok Sova hela natten brukar finnas på biblioteket samt i nätbokhandlar.

Senast ändrad av en moderator:

Jag förstod det som att det inte fungerar längre heller, att hon blir hysterisk när dom försöker ?

Precis så är det. Hon hade gärna fått somna i famnen, då det har funkat exemplariskt en tid, och har vart jättemysigt :love: Men det funkar inte. Hon vägrar ligga ner, eller vara still överhuvudtaget i famnen (eller i sängen eller i sin säng, eller....).

Vi har haft som rutin hela tiden att vi gör iordning för natten och sen har vi gått in i sovrummet och ammat innan sovdags. Nu ammar hon inte jättemycket längre, utan får välling i sovrummet istället (i famnen). Och någon timme innan läggdags så äter hon numera gröt också, eftersom hon annnars kan hinka i sig hur mycket välling som helst. Så hon lär ju knappast vara hungrig heller.

Det kanske helt enkelt kan vara att det är den separationsfasen. Men hon sover bra när hon väl somnar (och på dagen är det inga som helst problem att få henne att sova), äter som en häst. Men det kan väl vara det här sättet det kommer till uttryck hos henne?

Det händer ju någon gång ibland att hon somnar när hon äter, men då är hon riktigt slut. Om vi kanske har vart och hälsat på någon på em eller om någon har vart här så hon har busat sig riktigt trött.

Men ikväll så ska jag testa att lägga tidigare då så får vi se. Antingen så går det kanske jättebra, eller så tar det två timmar att lägga :o

Mitt intryck är att det finns betydligt fler föräldrar som överskattar sina barns sömnbehov och förösker få dem att sova mer än de behöver än som underskattar dem. Jag hade gjort så att jag antingen hade lagt barnet senare eller sett till att eftermiddagssömnen inte fick bli för sen. En annan grej kan vara att väcka henne på morgnarna så att dagarna förlängs åt det hållet. Men om man tänker att hon om drygt två månader blir 1 år och att de då kan börja på dagis och förväntas ha bara en sovstund om dagen så tycker jag inte att det är en helt orimlig tanke att testa att dra ner på sovandet på dagen. Det är ju ditåt hon ska. Du märker ju om det blir fel och hon blir alldeles för trött och då får du justera igen.

Hur mycket sover hon på dagen ?

När går ni upp på morgonen och när lägger ni henne ?

Här på vår förskola sover de barn som behöver flera gånger.

Vissa sover runt 9-10 och sedan på eftermiddagen, men de allra flesta som behöver sova gör det direkt efter lunch.

Och jag ber dig ts, att om du ska kura ditt barn som Anna Wahlgren förespråkar, var otroligt lyhörd och sluta om det känns fel. Det är bara att ta en titt på hennes forum så ser man att det inte alls funkar för alla. Därmed inte sagt att det är en dålig metod, det är jättebra för de den funkar för..

Självklart hade jag försökt lägga henne senare om det inte hade verkat som om hon är trött, men hon visar ju tydligt att hon är det. Så då vill man ju inte "hålla henne uppe".
Hon vaknar mellan 6-7, sen brukar hon sova igen vid 10, och då sover hon 1,5-2 timmar. Sen brukar hon sova runt 14.30 och då sover hon 1-1,5 timme. Och ibland så väcker vi ju henne om hon sover för länge eller om hon somnat senare så att klockan blir för mycket.
Runt 20 gör vi henne klar för natten, men som det varit nu ett tag så har hon inte sovit före 21.30. Vilket vi tycker är sent när hon ju ändå vaknar ganska tidigt ändå.

Vindvissla: Visst är det hon som kör den där 5min metoden? Skulle aldrig finns eftersom hon skriker som em stucken gris om man lämnar henne i sängen. Och jag skulle aldrig klara att låta henne skrika i 5 min. För hon blir verkligen ledsen. Det är inget tycksyndommiggnäll utan hysterisk gråt.

nej hon är inte för 5min metoden. hon menar att man ska trösta barnet direkt men i sin säng och utan att ta upp det.

Men hon menar också att barn ska sova i eget rum / egen säng vid 5 månader ålder. Jag får hålla med Visslan på denna punkt, sova hela natten-kuren är säkert bra för vissa barn men Anna menar att alla barn är likadana och det köper jag inte.

Man ska trösta barnet i sin säng men aldrig ta upp det. Man ska "lägga det till rätta" om och om igen och tralla en ramsa tusen gånger tills barnet fattar att ingen bryr sig.

Som sagt, säkert jättebra på vissa barn som finner lugn och ro i att vara själva och har ett intresse i att somna. Jag menar, det finns barn som säger "nu vill jag gå och lägga mej" och så gör de det. Andra barn stannar uppe och letar efter tändstickor att hålla ögongluggarna öppna med istället, för att maximera dagen.

Då säger AW att man ÄNDÅ ska fortsätta ramsa och trycka ner dem i sängen. Även om de bankar huvudet i väggen så hårt att de får stora bulor (en borttagen tråd från hennes forum). Just i det fallet vill jag minnas att de avbröt efter en månad, då barnet knappt hade sovit utan snarare blivit traumatiserad. Fortsätt, sa Anna...

Det måste vara rätt ovanligt, öppnar det extra tidigt? På de tre förskolor där mina barn har gått så har det bara funnits en vila under dagen.

Till TS: hur länge har problemet pågått? Det KAN ju vara så att hon plötsligt behöver mer sömn än tidigare men i så fall borde det bara vara nån tillfällig svacka, kanske nån tand som är på väg eller en infektion av nåt slag. Annars skulle jag gissa på att det är dags att justera rutinerna och dra ner något på den totala sömnen under dygnet. Humör behöver ju inte alltid bero på trötthet.

Självklart hade jag försökt lägga henne senare om det inte hade verkat som om hon är trött, men hon visar ju tydligt att hon är det. Så då vill man ju inte "hålla henne uppe".
Hon vaknar mellan 6-7, sen brukar hon sova igen vid 10, och då sover hon 1,5-2 timmar. Sen brukar hon sova runt 14.30 och då sover hon 1-1,5 timme. Och ibland så väcker vi ju henne om hon sover för länge eller om hon somnat senare så att klockan blir för mycket.
Runt 20 gör vi henne klar för natten, men som det varit nu ett tag så har hon inte sovit före 21.30. Vilket vi tycker är sent när hon ju ändå vaknar.

Hon klarar av att somna sent och gå upp tidigt just för att hon sömnkompenserar på dagen! Räkna hur många timmar hon sover totalt på ett dygn och försök pussla de tiderna så att de passar er. Jag tycker det är jätteskönt när barnen sover länge på dagarna, men då blir ju nattsömnen kortare också. Man får välja :)

Liknande trådar

Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
625
Senast: Bufera
·
Övr. Barn Hur gör man egentligen? Varför är det så svårt? Vår sexåring vill i stort sett aldrig gå och lägga sig. Nu är klockan efter 23 och hon...
2
Svar
39
· Visningar
3 230
Senast: Linn-Nora
·
Gravid - 1år Kommer ofta upp mat igen när vi lägger ner bebis, trots att vi matat mer upprätt, tagit pauser för att rapa mitt i måltiderna, och...
Svar
1
· Visningar
362
Senast: falukorw
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
4
· Visningar
453
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka