Vad gör man med barn som inte vill sova?

Sv: Vad gör man med barn som inte vill sova?

Det började för ett par veckor sedan ungefär, och då när hennes pappa skulle lägga. Det gick då hyffsat bra för mig (vi gör på lika sätt). Men nu är hon lika vare sig vem av oss som lägger.

Ang metoden, så känns det som att jag har testat den utan att vara påläst :) Har lagt till rätta gång på gång på gång. Och verkat ointresserad, men som sagt det funkar inte. Iofs så har jag inte provat i flera timmar. Det kanske är det som krävs. Men det orkar jag bara inte?

Ja, fast hon blir ju trött? Vi försöker ju inte lägga innan hon visat att hon är trött.
Hur mycket brukar ett barn i den här åldern sova? Även om jag vet att det är väldigt olika.

Det måste vara rätt ovanligt, öppnar det extra tidigt? På de tre förskolor där mina barn har gått så har det bara funnits en vila under dagen.

Men det kan väl inte vara så ovanligt? För vår Milton, som tidigast kommer vara på dagis vid 8,30 så "behövs" bara eftermiddagsvilan. Men ett litet nyinskolat barn (1 år gammal t.ex.) som kommer till dagis 6,15 på morgonen är nog ganska så trött klockan 10 på förmiddagen efter att ha varit uppe sen 05 :)

Nej det öppnar kl 6, vanligt eller ej kan jag inte svara på. Första barnet = första förskolan sedan jag själv var liten :D

Men det finns nyinskolade ettåringar på dotterns avdelning. Börjar man 6 så kliver man upp runt 5.15 kanske och då är det himla lång tid för vissa ettåringar att vara vaken till efter lunch och bara sova en gång. Jag upplever att förskolan är väldigt duktig på att individanpassa efter barnens behov och det är jag glad för :)

Jag tror Brandgul menar att ni kanske kan prova att väcka henne under dagsvilan för att få henne lite lättare att söva till kvällen. Man får helt enkelt trixa lite med tider ibland.

Ni kanske ska låta henne sov 1h åt gången och sedan väcker ni henne?

Och jag ber dig ts, att om du ska kura ditt barn som Anna Wahlgren förespråkar, var otroligt lyhörd och sluta om det känns fel. Det är bara att ta en titt på hennes forum så ser man att det inte alls funkar för alla. Därmed inte sagt att det är en dålig metod, det är jättebra för de den funkar för..

Boken är inte alls lika läskig som forumet och de nu borttagna filmerna, mycket i den låter faktiskt vettigt tycker jag. Det handlar mest om att skapa fasta rutiner för mat och sömn, och det är ju inte så dramatiskt. Jag tycker oxå att det är konstigt att hon tror att det funkar på alla barn, och självklart måste man ju precis som du skriver avbryta om man märker att det inte funkar.

Dock har jag inte testat varesig den eller någon annan sk metod ;)

TS: Ta det lugnt, det går över även om det är jobbigt nu :)! Hon är nog i någon utvecklingsfas o snart går det bättre igen. Gosa, krama, bär, amma eller gör vad som funkar bäst. Lycka till!!

Senast ändrad:

Nej det öppnar kl 6, vanligt eller ej kan jag inte svara på. Första barnet = första förskolan sedan jag själv var liten :D

Men det finns nyinskolade ettåringar på dotterns avdelning. Börjar man 6 så kliver man upp runt 5.15 kanske och då är det himla lång tid för vissa ettåringar att vara vaken till efter lunch och bara sova en gång. Jag upplever att förskolan är väldigt duktig på att individanpassa efter barnens behov och det är jag glad för :)

Hos oss gjorde de likadant på småbarnsavdelningen när L gick där, några av barnen sov två gånger om dagen o det var inget konstigt med det. Dock var vår unge den första på typ 10 år som de inte fick att sova på dagen ;), men det löste det de med, han fick vila o varva ner i soffan när de andra sov o var nöjd med det.

Det dagis vi har haft har öppnat 7.30 och det är sällan barn där innan 8 då frukosten börjar och sen stänger iaf vårt nuvarande 17.30 så dagisdagarna är förmodligen betydligt kortare. Det kan ju vara ett stockholmsfenomen för kontorsarbetare börjar ofta lite senare här, man kan absolut inte räkna med att folk är på plats före 9. Det måste vara detta som är förklaringen till att vi inte varit med om två sovpauser per dag.

Hur löser man det för låt säga skiftarbetare, för även om stora städer sväljer många kontorsarbetare så finns det ju en mängd andra yrken även i stora städer.

Men absolut, du har nog löst gåtan. Nu bor vi i en ort där många är just skiftarbetare och då möter förskolan upp :)

Ibland får man hålla dem vakna och det är jobbigt tills de nya rutinerna sitter.

Men säg att hon somnar 21.30 och stiger upp 7 och sen sover 1.5 x 2 ggr på dagen. Då måste ni ju korta någonstans för att få henne att sova tidigare på kvällen. Antingen plocka bort lite på dagssömnen eller väcka henne tidigare på morgonen.

Jag minns inte hur vår dotter sov när hon var 9 månader. Hon sov nog 2 ggr per dag och hon har alltid sovit bra och mycket. Sonen sov nog också 2 ggr och han sov mellan 1-2 timmar per gång och somnade 23 och vaknade 9. Båda barnen har bara sovit en gång per dag när de varit 1 år. Det ÄR struligt precis mellan "sömnövergångarna". Mellan att sova 2 till 1 gång per dag och sen när de ska sluta sova helt på dagen.

Ibland får man bara acceptera att barnen är precis mellan i sovperioderna. Fast det är jobbigt :) Men mitt stalltips är att börja väcka på dagarna. Kanske efter 1 timma. Men det måste ni känna efter själva! Barn sover inte så mycket som vi vill :)

Nej det är rätt roande att läsa alla komentarer av folk som inte ens läst boken. Det jag verkligen tagit till fasta på är hur och när barnen sover och vi har aldrig mer problem med barn som lägger sig sent eller vaknar läskigt tidigt. Jag skulle aldrig acceptera att de alltod går upp före 7 utan då reglerar vi det genom att korta sömnen på något annat håll :)

Jag bor i en stor förort till Sthlm och vi har barnomsorg från 6.30 till 17.30. Skiftarbetare eller ej, men någon barnomsrog erbjuds ej på andra tider. Då får man kanske söka efter någon privatperson som kan hjälpa till. Däremot vet jag att t.ex. Sigtuna som har ex. Arlanda i sin kommun erbjuder dygnetruntöppet.

En del erbjuder inte två sovpass per dag av ren tjurighet. För mig skulle det vara självklart att anpassa mig efter barnen vid behov. Jag är ju inte heller direkt "diskret" av mig när jag tycker att det gäller barnen rättigheter, så ingen skulle få mig till att hålla dem vakna en hel dag "bara för att vi gjort så i 40 år".

Iofs, kommer de flesta barn mellan kl 8-9 så blir det väl tight att försöka klämma in en sovpaus innan lunchen som infaller strax efter 11. I så fall fick man ju lägga barnen typ en halvtimme efter de har kommit. Vad jag vet har detta aldrig varit ett önskemål från nån.

Jag har läst boken och läst hennes sida samt sett hennes videos där hon visar hur man ska göra med alla barn. Boken blir ju mildare iom att den ger utrymme för egna "filmer i huvudet" på hur det ska gå till vilket jag tycker är bra i sig. Men efter att ha sett henne utöva sin metod blev det liksom för mycket..

fast jag vet vad hon står för. Jag vet på ert ungefär vad som står i boken och jag tycker hennes principer är konstiga och ibland farliga. att korta sömnen när de vaknar kl 5 handlar om sunt förnuft och funkar inte heller för alla barn.

Dagen idag har varit som en av många. Hon har sovit som vanligt på dagen och vaknade vid kl 16. Men hon somnade idag strax innan 20 :D Såå skönt. Hon var lite knölig men det gick bra, även om jag inte är helt förtjust i att amma till sömns, men så fick det bli idag. Nu återstår det att se när hon vaknar imorgon.

Men jag tror vi får börja begräna tiden lite, t ex inte sova längre än 1,5 h på förmiddagen. På eftermiddagen blir det nog inte mer än 1 h oftast.

Tack för alla tips :laugh:

Men fortfarande är inte filmen boken och boken är inte filmen så det går inte att säga att det är samma sak. Boken består ju till 80 procent av massa tramsiga historier om hur fantastiskt folks liv har blivit sen deras barn började sova så natten. Jag tror inte det är farligt att flytta barns sömn för jag tror att många blir bättre föräldrar om de slipper stiga upp två eller tre timmar innan de egentligen orkar stiga upp. Men problemet är väl i många fall att man vill att barnen lägger sig tidigt, vaknar sent och sover fyra timmar per dag. Vi har ju även varit till BUP med sonens sömnproblem och de sa samma sak. Att vi skulle erbjuda honom sovtider och sov han inte fick han vara trött. Det tog två dygn och sen dess har han sovit hela nätter. Han har alltså haft minst 4 uppvak per natt och sen varit vaken tre timmar per natt ett par gånger i veckan från det han var 10 månader tills han var tre år. Vi har inte gjort något hokus pokus men jag behövde två som fick mig att förstå tänket.

Jag håller verkligen med dig. De föräldrar som pratar om att deras barn vaknar tidigt verkar ha mycket svårt att ta in att man måste flytta läggningen senare, de provar på sin höjd en kväll och så blir det ingen skillnad. Ett bevis på att det faktiskt går att flytta barns dygnsrytm är att det "plötsligt" funkar att förskjuta läggning och uppvaknande en timme vid omställningen till sommartid/vintertid. För jag har aldrig nånsin hört talas om nåt barn som envisas med vintertid året runt... ;) Men jag tror precis som du skriver att föräldrar förväntar sig ett stort sömnbehov hos barn trots att långt ifrån alla barn verkligen behöver sova 12 timmar per natt. Särskilt svårt att hänga med i nedtrappningen är det under första året när de fortfarande sover på dagen. Barnen behöver ofta hjälp att trappa ner sömnen under dagen och gå mot enbart nattsömn, vilket innebär att man inte får vara rädd för att väcka dem.

Kom precis på en sak. Mina barn (2 o 5) har svårare för att lägga sig i "rätt tid" när det är sommar och ljust på kvällarna. Funkar mycket bättre på senhösten/vintern när det mörknar tidigare och blir kväll på ett annat sätt. Kanske är den biologiska klockan på något sätt?

Liknande trådar

Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
625
Senast: Bufera
·
Övr. Barn Hur gör man egentligen? Varför är det så svårt? Vår sexåring vill i stort sett aldrig gå och lägga sig. Nu är klockan efter 23 och hon...
2
Svar
39
· Visningar
3 230
Senast: Linn-Nora
·
Gravid - 1år Kommer ofta upp mat igen när vi lägger ner bebis, trots att vi matat mer upprätt, tagit pauser för att rapa mitt i måltiderna, och...
Svar
1
· Visningar
362
Senast: falukorw
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
4
· Visningar
453
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka