Vad gör man åt män som taffsar?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Lite spinn-off på "ragga på krogen"-tråden, fast ändå inte.
Att män tar sig friheten att ta på ens kropp mot ens vilja händer ju tyvärr. Hur reagerar och agerar du i de situationerna?

Bortsett från under grundskoleåren, har det i mer "modern tid" mest hänt när jag varit ute på just klubbar. Jag har dansat och haft kul, och så har någon (för mig okänd!) idiot kommit fram, tagit på vissa kroppsdelar, och försvunnit lika fort igen. Eller ännu värre; Kommit fram, tryckt sig emot mig, hållit fast mig och taffsat. :yuck: Det senare scenariot har kunnat hålla på i upp t.om. flera minuter i värsta fall. :wtf:
I den första typ av scenario har jag faktist inte brytt mig, eller gjort så mycket. Jag har givetvis blivit förbannad för stunden, men bara väst "sluta, idiot!" eller liknande och sedan släppt det. Däremot det senare, när det hänt, inte lämnat mig helt oberörd tyvärr. Jag har tyckt att det känts väldigt obehagligt, rytit åt mot vederbörande och försökt (och i 99% av fallen, tillslut åtminstone) lyckats slita mig loss. Dessa situationer har jag dock inte haft lika lätt att släppa och jag har haft en "skavande" känsla resten av kvällen. Samtidigt har dessa idioter allt som ofta pipit iväg direkt jag slitit mig loss, så att ta de i örat och gå till vakterna har ju liksom inte heller gått... :(

Som sagt, hur hanterar du liknande situationer för att må på bästa möjliga sätt efteråt? Känner att jag behöver lite input där.

Om man sedan zoomar ut och ser det ur ett vidare perspektiv, vad tycker du att man ska göra för att förhindra att män ens får utlopp för dessa beteenden?
Här har jag väl inget direkt rakt svar. Man kan ju inte förbjuda halva befolkningen att gå på klubb, det anser jag inte vara en bra lösning heller. Man kan inte tillämpa kollektiv bestraffning bara för att några inte kan sköta sig!
 
Lite spinn-off på "ragga på krogen"-tråden, fast ändå inte.
Att män tar sig friheten att ta på ens kropp mot ens vilja händer ju tyvärr. Hur reagerar och agerar du i de situationerna?

Bortsett från under grundskoleåren, har det i mer "modern tid" mest hänt när jag varit ute på just klubbar. Jag har dansat och haft kul, och så har någon (för mig okänd!) idiot kommit fram, tagit på vissa kroppsdelar, och försvunnit lika fort igen. Eller ännu värre; Kommit fram, tryckt sig emot mig, hållit fast mig och taffsat. :yuck: Det senare scenariot har kunnat hålla på i upp t.om. flera minuter i värsta fall. :wtf:
I den första typ av scenario har jag faktist inte brytt mig, eller gjort så mycket. Jag har givetvis blivit förbannad för stunden, men bara väst "sluta, idiot!" eller liknande och sedan släppt det. Däremot det senare, när det hänt, inte lämnat mig helt oberörd tyvärr. Jag har tyckt att det känts väldigt obehagligt, rytit åt mot vederbörande och försökt (och i 99% av fallen, tillslut åtminstone) lyckats slita mig loss. Dessa situationer har jag dock inte haft lika lätt att släppa och jag har haft en "skavande" känsla resten av kvällen. Samtidigt har dessa idioter allt som ofta pipit iväg direkt jag slitit mig loss, så att ta de i örat och gå till vakterna har ju liksom inte heller gått... :(

Som sagt, hur hanterar du liknande situationer för att må på bästa möjliga sätt efteråt? Känner att jag behöver lite input där.

Om man sedan zoomar ut och ser det ur ett vidare perspektiv, vad tycker du att man ska göra för att förhindra att män ens får utlopp för dessa beteenden?
Här har jag väl inget direkt rakt svar. Man kan ju inte förbjuda halva befolkningen att gå på klubb, det anser jag inte vara en bra lösning heller. Man kan inte tillämpa kollektiv bestraffning bara för att några inte kan sköta sig!

Har det blivit bättre för dig alltså? Jag kommer ihåg en tråd för något år sedan där du berättade om hur du inte kunde gå i köpcentrum ens på dagtid för att män kom fram och tafsade så mycket på dig. Sjukt bra att det blivit bättre i så fall! (Även om det såklart fortfarande inte är ok att bli tafsad på på krogen :down:)
 
Har det blivit bättre för dig alltså? Jag kommer ihåg en tråd för något år sedan där du berättade om hur du inte kunde gå i köpcentrum ens på dagtid för att män kom fram och tafsade så mycket på dig. Sjukt bra att det blivit bättre i så fall! (Även om det såklart fortfarande inte är ok att bli tafsad på på krogen :down:)

Har inte du frågat det där flera gånger nu? Låter för övrigt väldigt nedlåtande/spydigt.
 
Hur jag känt med efter en sån grej har nog inte berott så mycket på vad jag gjort eller inte gjort (jag har reagerat med allt från att bli så ställd att jag inte gjort något alls till att jag sagt ifrån mer eller mindre aggressivt till att jag gått till vakterna) utan på hur folk runt reagerat. När andra har visat att de sett och sagt något eller hjälpt mig har det känts bättre. De gånger jag däremot sett att andra har märkt det men inte gjort något har det känts värre.

En gång jag särskilt kommer ihåg när det var en kille som betedde sig väldigt illa så kom det fram en vakt till mig efteråt och undrade vad som stod på. Då berättade jag vad som hänt och pekade ut killen i fråga. Vakten tog genast tag i honom, tog ett snack med honom och slängde ut honom från krogen. Det kändes bra efter omständigheterna att vakten uppmärksammade det och genast markerade väldigt tydligt att det inte var okej (nu i efterhand tycker jag ju att det borde vara självklart att vakter gör så varje gång, men det här var många år sedan, långt före Metoo och jag hoppas det är bättre idag).

Jag tror att det skulle hjälpa mycket om det var nolltolerans mot tafsningar på krogen. Att vakter och andra är väldigt uppmärksamma, att den som tafsar omedelbart slängs ut och att det gärna beroende på omständigheterna görs en polisanmälan. Efter några utslängningar borde det väl gå fram till den mest trögtänkte killen att det inte är okej att bete sig så och att kvällen blir roligare om man beter sig som folk så man inte blir utslängs :up:
 
Har det blivit bättre för dig alltså? Jag kommer ihåg en tråd för något år sedan där du berättade om hur du inte kunde gå i köpcentrum ens på dagtid för att män kom fram och tafsade så mycket på dig. Sjukt bra att det blivit bättre i så fall! (Även om det såklart fortfarande inte är ok att bli tafsad på på krogen :down:)

Nä, det var snarare folk som skulle dra mig i håret.
Och ja, sedan jag började på högskolan festar jag en del, både med dem och med andra. Väldigt kul generellt, förutom när ovan nämnda händer....
 
Lite spinn-off på "ragga på krogen"-tråden, fast ändå inte.
Att män tar sig friheten att ta på ens kropp mot ens vilja händer ju tyvärr. Hur reagerar och agerar du i de situationerna?

Bortsett från under grundskoleåren, har det i mer "modern tid" mest hänt när jag varit ute på just klubbar. Jag har dansat och haft kul, och så har någon (för mig okänd!) idiot kommit fram, tagit på vissa kroppsdelar, och försvunnit lika fort igen. Eller ännu värre; Kommit fram, tryckt sig emot mig, hållit fast mig och taffsat. :yuck: Det senare scenariot har kunnat hålla på i upp t.om. flera minuter i värsta fall. :wtf:
I den första typ av scenario har jag faktist inte brytt mig, eller gjort så mycket. Jag har givetvis blivit förbannad för stunden, men bara väst "sluta, idiot!" eller liknande och sedan släppt det. Däremot det senare, när det hänt, inte lämnat mig helt oberörd tyvärr. Jag har tyckt att det känts väldigt obehagligt, rytit åt mot vederbörande och försökt (och i 99% av fallen, tillslut åtminstone) lyckats slita mig loss. Dessa situationer har jag dock inte haft lika lätt att släppa och jag har haft en "skavande" känsla resten av kvällen. Samtidigt har dessa idioter allt som ofta pipit iväg direkt jag slitit mig loss, så att ta de i örat och gå till vakterna har ju liksom inte heller gått... :(

Som sagt, hur hanterar du liknande situationer för att må på bästa möjliga sätt efteråt? Känner att jag behöver lite input där.

Om man sedan zoomar ut och ser det ur ett vidare perspektiv, vad tycker du att man ska göra för att förhindra att män ens får utlopp för dessa beteenden?
Här har jag väl inget direkt rakt svar. Man kan ju inte förbjuda halva befolkningen att gå på klubb, det anser jag inte vara en bra lösning heller. Man kan inte tillämpa kollektiv bestraffning bara för att några inte kan sköta sig!
Sålänge män inte förstår att det inte är ett okej beteende så kommer det aldrig förändras sånt där. Tyvärr så verkar det vara ett stort missförstånd bland dom att vi gillar sådant beteende och dom står oftast helt förvånade när dom hör att det inte är okej.

Jag undviker sådana helt enkelt genom att inte gå på den typen av klubbar längre.
 
Hur jag känt med efter en sån grej har nog inte berott så mycket på vad jag gjort eller inte gjort (jag har reagerat med allt från att bli så ställd att jag inte gjort något alls till att jag sagt ifrån mer eller mindre aggressivt till att jag gått till vakterna) utan på hur folk runt reagerat. När andra har visat att de sett och sagt något eller hjälpt mig har det känts bättre. De gånger jag däremot sett att andra har märkt det men inte gjort något har det känts värre.

En gång jag särskilt kommer ihåg när det var en kille som betedde sig väldigt illa så kom det fram en vakt till mig efteråt och undrade vad som stod på. Då berättade jag vad som hänt och pekade ut killen i fråga. Vakten tog genast tag i honom, tog ett snack med honom och slängde ut honom från krogen. Det kändes bra efter omständigheterna att vakten uppmärksammade det och genast markerade väldigt tydligt att det inte var okej (nu i efterhand tycker jag ju att det borde vara självklart att vakter gör så varje gång, men det här var många år sedan, långt före Metoo och jag hoppas det är bättre idag).

Jag tror att det skulle hjälpa mycket om det var nolltolerans mot tafsningar på krogen. Att vakter och andra är väldigt uppmärksamma, att den som tafsar omedelbart slängs ut och att det gärna beroende på omständigheterna görs en polisanmälan. Efter några utslängningar borde det väl gå fram till den mest trögtänkte killen att det inte är okej att bete sig så och att kvällen blir roligare om man beter sig som folk så man inte blir utslängs :up:

I teorin känns det som en väldigt bra idé! Men hur mycket vakter skulle det inte krävas i praktiken? Är det praktiskt genomförbart?
 
Sålänge män inte förstår att det inte är ett okej beteende så kommer det aldrig förändras sånt där. Tyvärr så verkar det vara ett stort missförstånd bland dom att vi gillar sådant beteende och dom står oftast helt förvånade när dom hör att det inte är okej.

Jag undviker sådana helt enkelt genom att inte gå på den typen av klubbar längre.

Det första stycket håller jag helt och hållet med om.
Däremot känner jag inte att jag som kvinna ska behöva begränsa mig för några få idioter. Det är de som ska ändra på sig, inte jag. Därför kommer jag inte heller sluta gå ut och festa.
 
Det första stycket håller jag helt och hållet med om.
Däremot känner jag inte att jag som kvinna ska behöva begränsa mig för några få idioter. Det är de som ska ändra på sig, inte jag. Därför kommer jag inte heller sluta gå ut och festa.
Jo, om man orkar så bör man göra en stor grej av det men man tröttnar, jag iallafall. Det är svårt att förklara för dom när dom vägrar att förstå och inte förstår vad det är som dom gör fel. Många accepterar ju inte att det inte är omtyckt beteende helt enkelt och dessutom på fyllan, då känns det lönlöst. Men klart att om alla reagerade och gjorde en stor grej av det, sa till vakterna osv även om dom inte vet att dom gör fel så kanske det hade blivit en förbättring tillslut.
 
Vakterna kommer i princip alltid slänga ut personen om vakterna får reda på det men det är svårt för vakterna att hålla reda på allt som pågår. Det bästa tror jag är att reagera och att uppmärksamma vakterna och omgivningen på personens beteende.
Problemet är väl att dom kan ju heller inte kasta ut folk hur som helst heller, man ska inte kunna få någon utslängd bara för att man blir sur på den och påkallar vakten och när det är fylla inblandat hit och dit så kan folk bete sig hur som helst. Dock så kanske om man säger till så kan vakterna hålla lite extra utkik efter personen som det ev klagas på så får man lita på att dom kan göra en egen bedömning om personen.
 
Lite spinn-off på "ragga på krogen"-tråden, fast ändå inte.
Att män tar sig friheten att ta på ens kropp mot ens vilja händer ju tyvärr. Hur reagerar och agerar du i de situationerna?

Bortsett från under grundskoleåren, har det i mer "modern tid" mest hänt när jag varit ute på just klubbar. Jag har dansat och haft kul, och så har någon (för mig okänd!) idiot kommit fram, tagit på vissa kroppsdelar, och försvunnit lika fort igen. Eller ännu värre; Kommit fram, tryckt sig emot mig, hållit fast mig och taffsat. :yuck: Det senare scenariot har kunnat hålla på i upp t.om. flera minuter i värsta fall. :wtf:
I den första typ av scenario har jag faktist inte brytt mig, eller gjort så mycket. Jag har givetvis blivit förbannad för stunden, men bara väst "sluta, idiot!" eller liknande och sedan släppt det. Däremot det senare, när det hänt, inte lämnat mig helt oberörd tyvärr. Jag har tyckt att det känts väldigt obehagligt, rytit åt mot vederbörande och försökt (och i 99% av fallen, tillslut åtminstone) lyckats slita mig loss. Dessa situationer har jag dock inte haft lika lätt att släppa och jag har haft en "skavande" känsla resten av kvällen. Samtidigt har dessa idioter allt som ofta pipit iväg direkt jag slitit mig loss, så att ta de i örat och gå till vakterna har ju liksom inte heller gått... :(

Som sagt, hur hanterar du liknande situationer för att må på bästa möjliga sätt efteråt? Känner att jag behöver lite input där.

Om man sedan zoomar ut och ser det ur ett vidare perspektiv, vad tycker du att man ska göra för att förhindra att män ens får utlopp för dessa beteenden?
Här har jag väl inget direkt rakt svar. Man kan ju inte förbjuda halva befolkningen att gå på klubb, det anser jag inte vara en bra lösning heller. Man kan inte tillämpa kollektiv bestraffning bara för att några inte kan sköta sig!
Som jag minns det från min ungdom så utvecklade man ju en teknik oftast för att värja sig, dels hade jag alltid koll när jag dansade typ i alla vinklar för att se så ingen kröp upp bakom en. Sen när man kände något så knuffade jag oftast bort handen eller gled iväg om någon dansade nära. Man blev som någon form av kampsportare på att avvärja händer på drift. Men ibland misslyckades man och då fräste man väll ilsket. Att gå till någon vakt och säga till då fanns inte på kartan, det där var bara något man fick stå ut med när man var ute, skönt att den attityden ändå ändrats.
 
Lite spinn-off på "ragga på krogen"-tråden, fast ändå inte.
Att män tar sig friheten att ta på ens kropp mot ens vilja händer ju tyvärr. Hur reagerar och agerar du i de situationerna?

Bortsett från under grundskoleåren, har det i mer "modern tid" mest hänt när jag varit ute på just klubbar. Jag har dansat och haft kul, och så har någon (för mig okänd!) idiot kommit fram, tagit på vissa kroppsdelar, och försvunnit lika fort igen. Eller ännu värre; Kommit fram, tryckt sig emot mig, hållit fast mig och taffsat. :yuck: Det senare scenariot har kunnat hålla på i upp t.om. flera minuter i värsta fall. :wtf:
I den första typ av scenario har jag faktist inte brytt mig, eller gjort så mycket. Jag har givetvis blivit förbannad för stunden, men bara väst "sluta, idiot!" eller liknande och sedan släppt det. Däremot det senare, när det hänt, inte lämnat mig helt oberörd tyvärr. Jag har tyckt att det känts väldigt obehagligt, rytit åt mot vederbörande och försökt (och i 99% av fallen, tillslut åtminstone) lyckats slita mig loss. Dessa situationer har jag dock inte haft lika lätt att släppa och jag har haft en "skavande" känsla resten av kvällen. Samtidigt har dessa idioter allt som ofta pipit iväg direkt jag slitit mig loss, så att ta de i örat och gå till vakterna har ju liksom inte heller gått... :(

Som sagt, hur hanterar du liknande situationer för att må på bästa möjliga sätt efteråt? Känner att jag behöver lite input där.

Om man sedan zoomar ut och ser det ur ett vidare perspektiv, vad tycker du att man ska göra för att förhindra att män ens får utlopp för dessa beteenden?
Här har jag väl inget direkt rakt svar. Man kan ju inte förbjuda halva befolkningen att gå på klubb, det anser jag inte vara en bra lösning heller. Man kan inte tillämpa kollektiv bestraffning bara för att några inte kan sköta sig!
sist jag var ute var det någon idiot som seriöst grabbade tag i fittan på mig. Jag blev så chockad att jag bara gapade och tyvärr var det så mycket folk att jag faktiskt inte såg vem det var. Kände mig så enormt kränkt efter det, och obehagskänslan sitter tyvärr kvar än. Som tjej så känner jag inte heller att jag egentligen hade vågat göra något.. man vill ju drämma till idioten med en rak höger, men jag är alldeles för rädd att personen ska ge sig på mig då. :/
 
Jag besöker sällan dansgolven, oftast sitter vi och snackar på någon pub istället. Vad vi brukade göra är att hjälpas åt och hålla koll på varandra så om någon sliskig typ närmade sig en av vännerna kunde vi andra förvarna eller ännu hellre avstyra.
 
De gånger snubbar har tafsat på pubarna brukar jag shamea dem, högt! Titta rakt på dem och säga ashögt ”varför tar du mig på rumpan?!” så att de andra besökarna vänder sig om.

Jag tycker att det är lättare när det bara är ”någon snubbe” som är opassande och svårare när det är någon jag träffar till vardags.
 
Jag går inte ut på krogen alls i princip. Främsta anledningen är män men inte enbart pga tafs utan på att de spyr, pissar, dräller, skräpar ner, däckar överallt. Men jag tror att en strategi som @Pancakes är bra! Förutsatt att ljudvolymen inte är för hög så att shamingen drunknar. Men då får jag väl skrika högre. :)
 

Liknande trådar

V
Hästmänniskan Hej! Jag har ett problem som jag inte vet hur jag ska lösa och vänder mig därför till er. Vill gärna vara anonym och skriver därför...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
11 131
Senast: ebba85
·
C
Gravid - 1år Vad det händer mycket i och utanför en när man blir gravid. Nu har vi gått över halva tiden och det börjar verkligen bli ett faktum...
2
Svar
27
· Visningar
2 740
Senast: norpan1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp