Vad gör man åt en spändis?

D

donnan

Min häst har alltid varit ganska så spänd i sina muskler, inte "muskelkramp-spänd" men heller inte helt mjuk och avslappnad. Hon är ganska så frusen och spänner sig lätt därför, men även sommartid när det är rejält varmt är hon lite för spänd.
Hon är genomgången av equiterapeut samt massör, av dem har jag fått rådet att massera samt försöka rida henne till avslappning. Jag upplever henne dock inte som spänd i huvudet utan det sitter enbart i kroppen.
Nu har jag hört så mycket om dessa back on track täcken, om magneter och allt möjligt spännande, så vad jag funderar är om något sådant skulle kunna hjälpa henne ännu mer..? Eller om det finns något annat (produkter eller massage/strech, vad som helst!) som skulle kunna vara bra?

Min häst var också spänd och stel i musklerna innan.
Det är bara att massera och åter massera... ;)
Nu är hon mycket bättre! :)
Har ni kollat tänderna på henne någon gång? Spända muskler kan de få av att ha ont i munnen.Särskilt halsmusklerna kan bli spända och ryggen.
Hade jätteproblem med min häst och vi var hos olika vet och massörer mm. Till slut var det en vet som kollade tänderna och då hittades äntligen "felet".

Jag får knåda vidare alltså :) Jo, tänderna är regelbundet kollade och hon har aldrig haft några problem med dem tack och lov! (Annars är det mycket åtgärdat på den hästen, fötter, rygg osv. men allt sådant är i bra skick nu.)

Liknande trådar

Hästvård Tappar snart hoppet helt och hållet och just nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra längre. Min häst (en 5årig korsning, överväxt...
2
Svar
23
· Visningar
3 682
Senast: MalanMjöl
·
Utrustning Min häst är precis som mig, har problemmuskler och blir lätt stel och spänd, framför allt i ländrygg, bogar och kring M...
Svar
13
· Visningar
3 438
Senast: Loppz
·
Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
11 200
Senast: squarepants
·
Hästvård Jag har en valack som jag köpte för snart tio månader sedan. Han elva år och är en trevlig och välutbildad häst men med ett sjusärdeles...
Svar
19
· Visningar
2 404
Senast: -Catherine-
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka