Vad gör jag?

Du ska inte göra en flyttanmälan eller adressändring, det kan man inte göra för någon annans räkning.

Däremot ska du meddela Skatteverket att det finns en person skriven på din adress trots att den inte bor där. Då kommer de att utreda och själva besluta om saken, om det behöver göras mot den berörda personens vilja.

Märk breven med "åter avsändaren" och skriv på kuvertet att han inte bor på adressen. Inte första gången det händer för Kronofogden! De har rutiner för att hantera det.

OM det ändå skulle gå så långt att Kronofogden står utanför dörren så är de inte buffliga typer som roffar åt sig utan att du får en chans att prata med dem. De kommer då att göra en bedömning om det är trovärdigt att han inte bor där och förmodligen syns det om man tittar i lägenheten och kommer även fram på andra sätt när de börjar utreda saken. (men du kommer med säkerhet inte hamna där)

Tack snälla för utförligt svar.
Även tull till er andra som svarat och hjälpt mig.

@Bison så oerhört jobbigt :( hela saken .
Skriver under på @MiaMia s svar.
Skatteverket är otroligt hjälpsamma och effektiva på alla sätt .

Svårt när du saknar personuppgifterna på denne , men om du pratar med Skatteverket kan de säkerligen utreda vidare och via ambassad som har visum uppgifter osv .
Kronofogden kommer inte knacka på din dörr om ni inte har något gemensamt skrivet och du kontaktar instanserna dvs anmäler .

Så tråkigt att läsa om hela situationen :(

Fast du saknar ju inte personuppgifterna,det står i alla kravbrev-kronofogdebrev.
Öppnar du ett av dom så har du ju uppgifterna där.

Du ska inte göra en flyttanmälan eller adressändring, det kan man inte göra för någon annans räkning.

Däremot ska du meddela Skatteverket att det finns en person skriven på din adress trots att den inte bor där. Då kommer de att utreda och själva besluta om saken, om det behöver göras mot den berörda personens vilja.

Märk breven med "åter avsändaren" och skriv på kuvertet att han inte bor på adressen. Inte första gången det händer för Kronofogden! De har rutiner för att hantera det.

OM det ändå skulle gå så långt att Kronofogden står utanför dörren så är de inte buffliga typer som roffar åt sig utan att du får en chans att prata med dem. De kommer då att göra en bedömning om det är trovärdigt att han inte bor där och förmodligen syns det om man tittar i lägenheten och kommer även fram på andra sätt när de börjar utreda saken. (men du kommer med säkerhet inte hamna där)

Det finns dock risk att man hamnar där. Jag gjorde det när en kriminell person hade "kvarskrivit sig" i ett hus. Inte så kul men lösbart som TS säger med kvitton etc.

Vad bra att du blev av med slarvpellen :)

Som alla har sagt Skatteverket är hjälpsamma, du kommer inte att få några problem alls

Men alltså, Skatteverket har redan honom i sitt folkbokföringsregister på den aktuella adressen, så där har de ju redan info om vem han är. Och vart hans nya folkbokföring ska flyttas är ju deras sak att utreda så det spelar ingen roll vad du vet eller ej. Så leta personuppgifter behöver inte du göra...

Men så klart gör det ju nytta att berätta vad du vet. t.ex. vad han sade till sig när han flyttade iväg, vilket land/stad du vet att han i vart fall då tänkte att han skulle till, blivande arbetsplats eller skola han nämnt. Nära vän eller släkting som kan tänkas veta mer...

Och även om de inte skulle lyckas hitta vart han tagit vägen så kommer han ändå tas bort från TS adress för där man inte bor ska man inte vara folkbokförd.

Senast ändrad:
Har det kommit många brev från Kronofogden i den post du fått redan?
Du kan ju alltid ringa/maila dem: "Får dessa brev, men var x länge sedan han bodde här och är rädd att ni kommer och gör utmätningar på mina saker nu - hur funkar det, hjälp?" (ungefär)
Om du är mycket orolig just för att de helt plötsligt ska stå utanför dörren imorgon.
Så blir de ju också informerade om problemet.

Har det kommit många brev från Kronofogden i den post du fått redan?
Du kan ju alltid ringa/maila dem: "Får dessa brev, men var x länge sedan han bodde här och är rädd att ni kommer och gör utmätningar på mina saker nu - hur funkar det, hjälp?" (ungefär)
Om du är mycket orolig just för att de helt plötsligt ska stå utanför dörren imorgon.
Så blir de ju också informerade om problemet.

Nej det har det inte men jag ska maila dem också.

Folkbokföring regleras i folkbokföringslagen (här). Enligt 6 § så ska man vara folkbokförd där man är att anse som bosatt. Bosättningsbegreppet definieras i 7 § som den fastighet där man regelmässigt tillbringar sin dygnsvila. Det finns dock ett antal situationer där detta frångås och detta står uppräknat i lagen. Om inget av undantagen är tillämpliga så är man felaktigt bokförd vilket står i strid med lagen. Om du tror att personen i fråga är inkorrekt folkbokförd på din adress kan du anmäla detta till Skatteverket. De kan då välja att självmant ta upp saken till prövning om de tror att personen är fel folkbokförd, 34 §. Om de finner att personen är fel registrerad kan de förelägga personen att göra en anmälan med rätt adress, 31 §, och detta föreläggande kan förenas med vite, 37 §.

Liknande trådar

Samhälle Jag funderade på om jag skulle skaffa mig en anonym användare, men jag väljer att skriva från "mitt vanliga konto". Jag har ju...
Svar
5
· Visningar
731
Senast: Görel
·
IT & mobiler Jag är så otroligt missnöjd med hur både Gmail och Outlook sorterar mail! Fattar inte om det bara är kassa inställningar (tycker jag...
Svar
16
· Visningar
679
Samhälle Hej! Då försäkringsbolaget har så lång kötid i telefon så chansar jag med att kasta ut frågan här. Jag har haft en barnförsäkring hela...
Svar
1
· Visningar
397
Senast: sjoberga
·
Juridik & Ekonomi Vilka rättigheter har man egentligen som kund? Två gånger den här våren har jag beställt, för mig, två dyra varor. Det första...
Svar
15
· Visningar
913
Senast: corzette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama