Vad gör jag?

Bison

Trådstartare
Mitt ex har flyttat utomlands men har inte ändrat adress. Han står fortfarande skriven hos mig och hans post kommer hit.

Hur ska jag göra fär att inte ha honom skriven här? Vart vänder jag mig?
Vad gör jag med posten?

Tyvärr svarar han inte på mina meddelanden längre. Har ingen nuvarande adress till honom heller.

skatteverket har hand om folkbokföringen. Om han inte har satt en spärr på sig, så kan du adressändra åt honom om du har hans personuppgifter. Osäker dock på om man kan adressändra till "ingenting". Hör med Skatteverket.

skatteverket har hand om folkbokföringen. Om han inte har satt en spärr på sig, så kan du adressändra åt honom om du har hans personuppgifter. Osäker dock på om man kan adressändra till "ingenting". Hör med Skatteverket.

Det är just det.
Vart ska jag ändra honom till? Jag har dessutom inga personuppgifter och inte heller lust att betala för det.
Men jag drar iväg ett mail till dem.

Det är just det.
Vart ska jag ändra honom till? Jag har dessutom inga personuppgifter och inte heller lust att betala för det.
Men jag drar iväg ett mail till dem.
Adressändra kostar inget, att eftersända post gör däremot. Men man behöver personnummer. I folkbokföringen står det ibland typ "utvandrad" eller något sånt, så det kanske finns något alternativ att flyttat utomlands där man inte behöver fylla i ny adress. Ditt ex var som jag förstod det inte svensk medborgare och svenska staten bryr sig nog mindre om var han bor då. Hoppas du får svar snart!

Adressändra kostar inget, att eftersända post gör däremot. Men man behöver personnummer. I folkbokföringen står det ibland typ "utvandrad" eller något sånt, så det kanske finns något alternativ att flyttat utomlands där man inte behöver fylla i ny adress. Ditt ex var som jag förstod det inte svensk medborgare och svenska staten bryr sig nog mindre om var han bor då. Hoppas du får svar snart!

Men vad gör jag med posten?
Kravbreven trillar in och jag som är supernoga med min egen ekonomi vill verkligen inte dras in i något skit.

Mitt ex har flyttat utomlands men har inte ändrat adress. Han står fortfarande skriven hos mig och hans post kommer hit.

Vad gör jag med posten?

Tyvärr svarar han inte på mina meddelanden längre. Har ingen nuvarande adress till honom heller.

Flyttar man utomlands brukar man nog behöva "avanmäla" sig hos folkbokföringen.
När jag flyttade hem till Sverige från Tyskland så behövde jag fylla i en blankett att jag inte längre ska vara skriven i landet. Borde väl vara något liknande här.
Att ändra adress betyder väl just det, ändra adressen. Men finns ingen ny adress så blir det ju svårt.

Fast om du inte har betalningsansvar med ditt ex så kan du ju inte bli "indragen" i något?

Nej det är jag inte. Men det blir ju lagom festligt när kronofogden koner och ringer på dörren och jag måste gräva fram varande jäkla kvitto för att bevisa att allting hos mig är mitt.

Vad gör jag med posten?

Absolut bästa är att ringa skatteverket. De är kanon på att ge snabba, korrekta svar.

Jag hade en person som var skriven på mitt lägenhetsnummer. Hen hade bott i min lägenhet två personer innan mig liksom, men bodde kvar i samma hus fast numer på en annan våning, och pallade inte/brydde sig inte om att ändra folkbokföringen. Jag mailade Skatteverket som då startade en utredning, och när jag kollade 4 veckor senare var personen inte längre skriven på mitt lägenhetsnummer utan sitt eget :)

Nej det är jag inte. Men det blir ju lagom festligt när kronofogden koner och ringer på dörren och jag måste gräva fram varande jäkla kvitto för att bevisa att allting hos mig är mitt.

Jag vet inte om de ens får ta några grejer hos dig om de inte kan bevisa att han bor där, men oavsett så finns det ganska mycket som kronofogden inte tar vid en utmätning. En titt på denna sida kanske kan lugna dig lite:
https://www.kronofogden.se/Utmatning2.html

Du ska inte göra en flyttanmälan eller adressändring, det kan man inte göra för någon annans räkning.

Däremot ska du meddela Skatteverket att det finns en person skriven på din adress trots att den inte bor där. Då kommer de att utreda och själva besluta om saken, om det behöver göras mot den berörda personens vilja.

Märk breven med "åter avsändaren" och skriv på kuvertet att han inte bor på adressen. Inte första gången det händer för Kronofogden! De har rutiner för att hantera det.

OM det ändå skulle gå så långt att Kronofogden står utanför dörren så är de inte buffliga typer som roffar åt sig utan att du får en chans att prata med dem. De kommer då att göra en bedömning om det är trovärdigt att han inte bor där och förmodligen syns det om man tittar i lägenheten och kommer även fram på andra sätt när de börjar utreda saken. (men du kommer med säkerhet inte hamna där)

Liknande trådar

Samhälle Jag funderade på om jag skulle skaffa mig en anonym användare, men jag väljer att skriva från "mitt vanliga konto". Jag har ju...
Svar
5
· Visningar
731
Senast: Görel
·
IT & mobiler Jag är så otroligt missnöjd med hur både Gmail och Outlook sorterar mail! Fattar inte om det bara är kassa inställningar (tycker jag...
Svar
16
· Visningar
679
Samhälle Hej! Då försäkringsbolaget har så lång kötid i telefon så chansar jag med att kasta ut frågan här. Jag har haft en barnförsäkring hela...
Svar
1
· Visningar
397
Senast: sjoberga
·
Juridik & Ekonomi Vilka rättigheter har man egentligen som kund? Två gånger den här våren har jag beställt, för mig, två dyra varor. Det första...
Svar
15
· Visningar
913
Senast: corzette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama