Vad gör jag?

M

Midi

Jag fick ett samtal häromdagen om jag ville ha en häst. Den frågan har jag inte fått så ofta så jag blev lite paff.

Hästen, ett sto född 2002, går nu som sällskapshäst. Ägaren tycker att det blir för dyrt med en stor häst som sällskap och hon tycker det är tråkigt att den bara går och skräpar. Hästen, som är ett fullblod har startat ett par gånger och sedan fått kotledsinflammation (2 ggr). Hon vilades och sedan lånades hästen ut på foder.
Hon sattes igång i alla gångarter sedan fick fodervärden problem med pengar eller tid. Hästen blev sällskap åt några kor i ett par år och nu är hon igångsatt igen, hos ägaren.

Tydligen är stoet mycket trevligt, lugn på backen och känslig vid ridning, men inte stressad.
Stoet kan ha någon tendens till sadeltvång eller liknande om man stressar vid uppsittning men så fort an satt sig är det inga problem.

När jag läser detta själv låter det nästan som en dumdristig chansning.... Men hur är det med kotledsinflammationer? Är det ett tecken på att hållbarheten är dålig? Eller är det bara gått för snabbt fram för hästen, att den inte var klar för arbetet?
Hästen är friskförklarad och bes UA efter inflammationerna, men kommer hon alltid ha lättare att bli dålig igen där? Hur vet amn hur mycket hon håller för? Jag är ingen elitryttare och lär inte hinna bli på denna häst heller ;) men jag skulle vilja i framtiden tävla lite hopp och dressyr.

Hästen är utbildad som en 4åring, dvs grundriden men inte mer.

Hur ska jag göra? Jag tänkte iaf åka och titta på den och prova rida den (den är inte igång) lite.
Är det värt att chansa?
Om jag chansar, är det gårdsbesiktning som gäller eller klinik?

Sv: Vad gör jag?

Förstår inte om du får hästen varför hålla på och tjafsa om vetrinärbesiktning ?

Ne vet jag iof inte din kunskap men är man beredd på att ta emot ett fullblod som bara gått och nu 'är lite igångsatt ,så borde man ha lite hästkunnande i annat fall ska du avstå .

Själv hade jag kollat igenom pållen och kollat så den rör sig okey och sen helt sonika tagit hem den Om jag tyckte om den inte för att den var gratis ;)

Lycka till Mia

Kotledsinflamationen kan ju komma av dålig ridning också och inte bara dålig hållbarhet. Om man kan tänka sig att vara extra försiktig med en sådan häst så ser jag inga problem egentligen. En lång och försiktig igångsättning är dock A och O eftersom det låter som om hästen haft ganska hackig träning fram tills nu.

Jag hade tagit den om den var en sån häst jag hade kunnat tänka mej att köpa. Alltså en häst jag klarar av och tror passar det jag vill göra.
Annars betalar jag hellre för det jag letar efter.

Det är inte varje dag man får ett sådant erbjudande!:bow:
Jag tycker att du ska slå till absolut!
Det hade jag gjort.

Visst så ska hon få hästen, men om den är sjuk/skadad så kan det bli dyrt. Jag hade iaf minst gort en gårdsbesiktning även om hästen var gratis.

Om det är en häst som du tror att du skulle trivas med, slå till! Om du tvekar på att det är en häst för dig, ta den inte. Så enkelt är det! Hästen måste ju få komma till någon som vill ha den och som uppskattar den! Jag rekommenderar att du låter hästen gå igenom en veterinärbesiktning.

Mest om jag tar hem hästen vill jag gärna veta att hästen är frisk, skulle det bli problem med den, ovillig osv så vet jag att hästen inte har ont och då åtgärda utan att tänka på fysisk smärta.

Svårt att säga, har inte träffat den men ska göra det. Men öht är det en häst jag skulle kunna tänka mig att köpa, dvs jag gillar hästar som är energirika och känsliga. Hon är lagom mankhöjd och snygg att se på enl de bilder jag sett. Kanske lite tunt framparti men jag tycker många fullblod har det.

Jag får gå på känslan när jag träffar henne helt enkelt.

Min spontana fråga är: har du råd att ha häst? Du lär ju ha en fungerande stallplats, köpa utrustning, rida för tränare (man kan inte utbilda en häst med utbstp 4 åring själv). Det kan ju lätt braka iväg en 5000-7000/månad för såna kostnader. Detta inte inräknat de oförutsedda kostnaderna. Går den att försäkra med såna skadehistorier?

Du har ju stått på ruinens brant i över ett år om man kan döma av dina andra trådar. Är det då verkligen ett genomtänkt beslut att skaffa en häst med bevisad skadehistoria? Veterinärer är väldigt dyrt, som du säkert vet.

Jag tycker väldigt många svar i tråden är på tok för påverkade av hästböcker man läste i fjortonårsåldern där någon fick en häst som ingen ville ha och hux flux så tävlar de SM och allt är rosenrött. Verkligheten är sällan lika förlåtande och rolig.

Jag inbillar mig inte att allt är rosor, det är därför jag skrev en tråd. Det är därför jag också vill göra en besiktning för att veta att hästen iaf är frisk när den kommer, OM jag nu vill ha den.
Och jag tänker inte starta SM :D

Ekonomin tänker jag också på, lika så tiden. Ekonomin har ordnat sig mycket efter mycket arbete och nu slipper jag försörja min mor (har flyttat) på inga pengar. Jag har en liten buffert samt pengar över varje månad.

Hästen är försäkrad, både liv och vetvård utan reservationer, och det går att höja försäkringen med intyg.
Hästen är friskförklarad sedan många år tillbaka och tillika UA på besiktning.

Detta är inget jag tänker kasta mig in i utan noggrannt gå igenom.

om du har tid/råd/erfarenhet hade jag slagit till! Har själv fått ett antal sånna hästar i mitt liv. En del har blivit perfekta o en del har jag tyvärr fått låta somna in efter en tid. Det kan bli otroligt dyrt.. En av mina "gratis" hästar la jag ner MÅNGA tusenlappar på. Tyvärr uppkom en skada som ingen kunde förutse så han fick somna in.
Men det innebär ofta mycket jobb o tid. Kanske vet besök, kiroprakt osv.
Vet inte vad u har för erfaenhet, men om du eller någon i din närhet vet mycket om in/tillridning/massage: osv så LYCKA TILL

Min häst fick diagnosen hov- och kotledsinflammation hösten -04. Ett år senare blev hon friskförklarad och hon har varit ohalt sen dess. Idag är hon en glad och pigg 20-åring!

Red igång henne mycket försiktigt, och ser alltid till att ha benet hon hade inflammation i ytterst när jag börjar rida på böjt spår.

tack för tips :D

Ska åka och titta om 2 helger.Tänkte filma också när den rör sig och visa för några med kunskap hur rörelsemönstret ser ut.

Om du har tid, råd och vill ha denhär hästen tkr jag du ska slå till, men - gör en besiktning först. Tkr jag. :)

Jag genomgick exakt samma sak som du förra påsken. Jag tog hästen. Det har kostat mer än det smakat, men så fick jag hästen under andra premisser (oridbar häst som var mycket rädd för människor). Besiktiga absolut, det gjorde inte jag och det har jag fått betala dyrt för sedan.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 097
Senast: Lavinia
·
Hästvård Är lite osäker på hur jag ska börja denna tråd då det är den första jag startat här, men får ge det ett försök. För ett år sedan köpte...
Svar
13
· Visningar
1 358
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 419
Senast: Karminnie
·
Hästmänniskan Hej, Jag har hamnat i en svår sits och skulle gärna vilja ha lite input från andra på det hela. Var lite osäker på vart den här...
Svar
8
· Visningar
2 153

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka