vad gör jag när hästen får skav att täcket?

I

isan_love

nu e det så att min pålle har börjat få skav av sitt täcke, tycker så synd om henne men hon kan ju inte gå utan heller nu när det är så kallt så vad ska man göra. jag har smörjt in de områden där det är skav. det är framme vid bogen å där runtom. har ni några bra tips??

Sv: vad gör jag när hästen får skav att täcket?

nu e det så att min pålle har börjat få skav av sitt täcke, tycker så synd om henne men hon kan ju inte gå utan heller nu när det är så kallt så vad ska man göra. jag har smörjt in de områden där det är skav. det är framme vid bogen å där runtom. har ni några bra tips??

Kallt?? Var bor du? Sist jag hörde en väderrapport var det ju inte ens kallt i norrland, men vanliga mått mätt...

Bogskydd?
Byta mellan olika täcken så att trycket hamnar på olika punkter?
Bäst är ju såklart att ta av täcket, kan du inte öka på maten tillfälligt istället så kanske hon håller värmen iaf?

Byt till ett täcke som passar bättre samt har nylon fram i bogen. Tills du handlat, använd ett bogskydd och spraya pälsglans på bogarna.

Mina hästar får alltid lite skav på bogen så här års, det är som om håren lossnar lättare innan fällningen. Jag bor i Norrland och måste ha täcke de flesta dagar. Ha dock utan täcke inne och försök att växla täcken, brukar funka bäst med täcke med ett rätt långt bogveck, dvs som börjar högt upp. På mina hästar går det där till sig hur som helst när "sommarpälsen" kommer, (om man har lite koll på det hela... )

Bogsydd är det som funkar bäst. Kostar ett par hundra men värt varenda krona och du kan ju ha det nästa år oxå.

Det bästa är att köpa ett riktigt bra täcke som passar just din häst. Men täcken är ju inte direkt gratis.. Har inte provat bogskydd men har hört att det ska va bra. Variera mellan olika täcken och så fort hästen kan gå utan av med täcket, kanske bara nån timme när solen är som varmast.

Knäpp bara översta spännet, täcket sitter bra ändå.

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 138
Senast: Kilauea
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 411
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
777
Senast: Oknytt
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
949
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Guldfasanerna
  • reservdelar till klösträd